Sivu 1/1
110 tyhjäkäyntimoottorista...
Lähetetty: 25.12.2005 19:55
Kirjoittaja lada 1200s
Tyhjäkäynti katosi täysin, oli kone kylmä tai lämmin. Otin tyhjäkäyntimoottorin irti, ruuttasin crc:tä siihen, voikos sille tehdä muuta? Ei se ainakaan tuntunut pyörivän kun hiukan koitin. Aiemmin tyhjäkäyntikierrokset seilasi hieman ennen kuin asettu normaaliksi. Eikös uusi moottori maksa deltassa yli 100€? Kyseessä vm 2000, 8 ventt.
Lähetetty: 26.12.2005 16:52
Kirjoittaja Sepesusi
Lähetetty: 26.12.2005 21:11
Kirjoittaja lada 1200s
Jep juu, irrotin kanssa akunkengän sen crc suihkuttelun jälkeen,
ei käyny vieläkään tyhjäkäyntiä. Enpä ole sen kummemmin ajellut.
Siis pitäiskö sen karan pyöriä siinä jotenkin kun sen ottaa irti?
Lähetetty: 27.12.2005 7:39
Kirjoittaja mam
Kara ei pyöri. Sen voi kyllä purkaa kun ottaa ne kolme tappia irti niin pääsee paremmin puhdistamaan. Venäjällä ne ei maksa paljoa mutta GM:n osa on parempi, jos sellaisen saa.
Se on ns askelmoottori, jonka pyöriminen perustuu tietyllä tapaa annettuihin pulsseihin (saadaan aikaan 'pyörivä magneettikenttä').
Infoa löytyy täältä:
http://cxem.net/avto/injectors/inject10.php
Lähetetty: 27.12.2005 14:30
Kirjoittaja lada 1200s
Olisko toi sen osan numero: (РХХ 2112-1148300-02)
Muistelisin että siinä luki kyljessä 2112-xxx
Meinaa vaan jos uuden hankkis.
Lähetetty: 27.12.2005 19:53
Kirjoittaja Jaska HKI
Askelmoottorita tapaa esimerkiksi :
-web-kameran kääntömoottorina
-tietokoneen kovalevyssä
-ohjelmoitavissa leluissa
-luukkujen aukomiseen ja sulkemiseen
Askelmoottoria autossa ohjaa moottorin ohjausyksikkö ja se pyrkii pitämään moottorin tyhjäkäynnin tasaisena.
Lähetetty: 27.12.2005 20:40
Kirjoittaja lada 1200s
No kertooko nokka akselin asentotunnistin(tai mikä sen oikea nimi on)
sitten sille koska on tyhjäkäyntikierrosten aika..

Lähetetty: 27.12.2005 21:02
Kirjoittaja Jaska HKI
Tyhjäkäynti kierroslukuun mielestäni vaikuttavat:
-tieto moottorin lämpötilasta
-tieto tyhjäkäyntinopeudesta
Oikaskaa viisaammat jos olen väärässä

Lähetetty: 27.12.2005 21:05
Kirjoittaja mam
Tietenkin lämpötila vaikuttaa mutta tärkeinhän on se kaasuläpänasennontunnistin, joka ilmoittaa kaasupolkimen asennon. Asennon ollessa tietyn rajan alapuolella on kierrosten määrä 800.
Lähetetty: 27.12.2005 22:41
Kirjoittaja lada 1200s
Niin no, voishan noi tyhjäkäyntiongelmat varmaan
siitä kaasuläpän asentotunnistimestakin johtua, ainakin osaksi.
Lähetetty: 28.12.2005 7:28
Kirjoittaja mam
Mikäli se kaasuläpän asennontunnistin reistailee niin siitä pitäisi syttyä se merkkivalo (Check Engine). Liian pieni tai liian suuri lukema aiheuttaa virheen. Potikan oikea jännite alue lienee 0.5 - 4.5 V eli siinä on noin 0.5 V:n pelivara ylityksiä varten, jotka aiheuttavat virheilmoituksen.
Sieltä löytyy säätömutteri myös tyhjäkäynnille mutta se pitää olla säädettynä alle 800 kierroksen? Ko säädöllä voidaan pakottaa tyhjäkäyntikierrokset korkeammiksi mutta silloin menee säädöt pieleen.
Lähetetty: 2.1.2006 0:40
Kirjoittaja samarai
lada 1200s kirjoitti:Olisko toi sen osan numero: (РХХ 2112-1148300-02)
Muistelisin että siinä luki kyljessä 2112-xxx
Meinaa vaan jos uuden hankkis.
jos vielä oot uuden tarpeessa, niin multa löytyis ylimääräisenä.