Sivu 1/2

lämppärin puhaltimen vaihto.

Lähetetty: 22.12.2005 21:07
Kirjoittaja jasu35
Eli tämä ei nyt ole kyllä kysymys,vaan ohjeet puhaltimen vaihtoon 2105:ssa, kun se yleisesti taitaa olla vaikeana pidettävä työ.

Aloita purkamalla keski konsoli (2x ruuvi ylänurkassa + 1 ruuvi molemmilla sivuilla alhaalla),sitten irroita tavara hylly hanskalokeron alta (kiinni 4 ruuvilla ),sen jälkeen "nykäise"irti kennoston kotelosta sivu suulakkeille menevät putket(lähtee vetämällä ja "kitkuttelemalla")(ÄLÄ KUITENKAAN OTA PUTKIA KOKONAAN POIS,vain kotelon kyljestä irti),sitten irroita kotelon kyljestä 4 kiinnitys "hakasta"(2 kpl molemmin puolin+ kuljettajan puolelta 1 säätimen vaijeri),seuraavaksi irroita tai katkaise kotelosta tulevat puhaltimen moottorin johdot(punainen,sininen ja musta. Punainen ja sininen menevät katkaisijalle ja musta maihin.Johtojen katkasu helpottaa hommaa jonkun verran,uudet johdot voi liittää sitten katkastuihin ja näin ollen ei tarvitse niitä pujottaa mittarin taakse katkasijalle. Puhaltimen moottorilta lähtevä punainen johto menee kotelon kyljessä sisäpuolella olevaan "vastukseen" ja jatkaa siitä katkaisijalle.) Nyt kotelon ala osa lähtee vetämällä ja vaihdekeppiä päin kampeamalla irti,sen jälkeen vedä "moottorin teline" auton keulan puoleisesta reunasta alas,nyt irroita moottoria pitävät "hakaset"(2 kpl) irti ja pujota moottori irti telineestään,sitten vaan uusi moottori telineeseen ja kasaus päin vastaisessa järjestyksessä. Aikaa koko hommaan kuluu noin puolesta tunnista tuntiin,eikä tosiaan ole niin vaikeata kun ensin näyttää,itse olen jo kolmekertaa kyseisen moottorin 2105:een vaihtanut. :roll: Toivottavasti tästä "ohjeesta" on jollekkin hyötyä. :)

Lähetetty: 22.12.2005 23:38
Kirjoittaja samarai
selkeä ja seikkaperäinen ohjeen kirjallinen osuus. :)
Tässä olisi vielä kuva päälle 05:n lämppäristä. :wink:

http://www.tuning.cz/ladaauto/nakresy/2104-05/otop.jpg

Lähetetty: 26.12.2005 21:02
Kirjoittaja eka latukkani
itelläni kun lämppärin motti alkui ulvoa ni porasin päätyyn pienen reijän ja lorautin puolilleen ohutta öljyä ja tulppa reikään liimalla kiinni ja wot taas soi 10 vuotta :wink:

Lähetetty: 29.12.2005 18:14
Kirjoittaja Nonnis
Hyvät ohjeet mutta silti olisi kiva jos ei tuota työtä tarvitsisi suorittaa parin kuukauden välein. Alkusyksystä vaihdetusta puhaltimesta meni kaiketi vastus tänään. :evil:

Lähetetty: 29.12.2005 20:07
Kirjoittaja destor
Nonnis kirjoitti:Hyvät ohjeet mutta silti olisi kiva jos ei tuota työtä tarvitsisi suorittaa parin kuukauden välein. Alkusyksystä vaihdetusta puhaltimesta meni kaiketi vastus tänään. :evil:
Ilmeisesti et sijoittanut rahojasi laadukkaaseen venäläiseen varaosaan, joka kestää lähes poikkeuksetta paljon paremmin kuin ranskalaiset tai italialaiset kalliit kopiot? Tämä on tullut huomattua erityisesti pallonivelissä, mutta kyllä se pätee monessa muussakin osassa.

Lähetetty: 29.12.2005 20:10
Kirjoittaja Nonnis
Ei päde, venäläinen osa oli, ja vaikka ne yleensä hyviä onkin niin lämppäri puhallin on paska.

No, vika on tällä kertaa varmaan etuvastuksessa eli ite laite toimii vielä, mutta kun sen kanssa joutuu taas propaan niin mieluusti laittas semmosen mikä kestää.

Katoin combin huoltokirjaa, siihen on vaihdettu puhallin reilu 10 tkm sitten ja jo huutaa tuskissaan.

Lähetetty: 29.12.2005 20:16
Kirjoittaja destor
Onkohan kellään tietoa tuon etuvastuksen toiminnasta, idea on varmaan hillitä vähän puhaltimen nopeutta, mutta kuinka paljon? Varmaankin hajonneen vastuksen tilalle voi laittaa uuden samanlaisen, wattimäärä vaan taitaa olla melko suuri.

Lähetetty: 29.12.2005 20:18
Kirjoittaja ,_,/ukka
destor kirjoitti:Onkohan kellään tietoa tuon etuvastuksen toiminnasta, idea on varmaan hillitä vähän puhaltimen nopeutta, mutta kuinka paljon? Varmaankin hajonneen vastuksen tilalle voi laittaa uuden samanlaisen, wattimäärä vaan taitaa olla melko suuri.
Watti määrä on tosiaankin suuri, abaut puolet puhaltimen tehosta. Hukkalämpöä siis tulee melkoisesti. Siksi on tärkeää että se vastus on siellä alkuperäisellä paikallaan, jotta saa puhaltimen ilmavirrasta jäähdytystä. Muuten ei ole pitkä ikäinen.

,_,/ukka

Lähetetty: 29.12.2005 20:22
Kirjoittaja Kimmo86
,_,/ukka kirjoitti:
destor kirjoitti:Onkohan kellään tietoa tuon etuvastuksen toiminnasta, idea on varmaan hillitä vähän puhaltimen nopeutta, mutta kuinka paljon? Varmaankin hajonneen vastuksen tilalle voi laittaa uuden samanlaisen, wattimäärä vaan taitaa olla melko suuri.
Watti määrä on tosiaankin suuri, abaut puolet puhaltimen tehosta. Hukkalämpöä siis tulee melkoisesti. Siksi on tärkeää että se vastus on siellä alkuperäisellä paikallaan, jotta saa puhaltimen ilmavirrasta jäähdytystä. Muuten ei ole pitkä ikäinen.

,_,/ukka


Juu ja tuon palaneen etuvastuksen voi korjata helposti rautalangalla, eli palaneen langan tilalle kolvailee uutta. Langan pitää tietty olla saman paksuista kuin vanha.. Ite oon parit vastukset tollai korjannu ja hyvin toimii

Lähetetty: 30.12.2005 19:17
Kirjoittaja Nonnis
,_,/ukka kirjoitti:
destor kirjoitti:Onkohan kellään tietoa tuon etuvastuksen toiminnasta, idea on varmaan hillitä vähän puhaltimen nopeutta, mutta kuinka paljon? Varmaankin hajonneen vastuksen tilalle voi laittaa uuden samanlaisen, wattimäärä vaan taitaa olla melko suuri.
Watti määrä on tosiaankin suuri, abaut puolet puhaltimen tehosta. Hukkalämpöä siis tulee melkoisesti. Siksi on tärkeää että se vastus on siellä alkuperäisellä paikallaan, jotta saa puhaltimen ilmavirrasta jäähdytystä. Muuten ei ole pitkä ikäinen.

,_,/ukka
Mutta ihmettelen edelleen, eikö puhaltimen ilmavirta ole kuumaa. Luulisi että vastuksella olis viileemmät oltavat repsikan jalkatilassa :roll:

PS Saako noita vastuksia mistään uusia?

Lähetetty: 30.12.2005 19:19
Kirjoittaja Jaakkima
Vaikka se ilmavirta onkin kuumaa, niin silti se viilentää jos vastus on kuumempi kuin ilmavirran lämpötila. Jos asia toistepäin, niin sitten se ilmavirta lämmittää vastusta.

Lähetetty: 30.12.2005 19:44
Kirjoittaja ,_,/ukka
Nonnis kirjoitti: Mutta ihmettelen edelleen, eikö puhaltimen ilmavirta ole kuumaa. Luulisi että vastuksella olis viileemmät oltavat repsikan jalkatilassa :roll:
Vastus lämmittää sekunneissa sen välittömässä läheisyydessä(muutamien millien etäisyydeltä) olevan ilman paljon kuumemmaksi kuin mitä kanavassa oleva lämmin ilma on. Eli vastus kestää paremmin lämpimässä ilmavirrassa, kuin tulikuumassa virtaamattomassa ilmassa.

,_,/ukka

Lähetetty: 30.12.2005 19:49
Kirjoittaja Nonnis
Mutta kun ei se jalkatilan ilma ole tulikuumaa :roll:

Lähetetty: 30.12.2005 20:01
Kirjoittaja Jaakkima
Ei olekkaan, mutta se ilma ei kierrä niin tehokkaasti kuin tuolla kotelossa, jolloin kuuma ilma jää sen vastuksen ympärille, jolloin vastus lämpenee vielä enemmän.

Lähetetty: 30.12.2005 20:34
Kirjoittaja BA3
Jaakkimalle onnea :!: Sinut on ylennetty Ladaspecialistin arvoon... Laitahan punatähdet ulsterin kaulukseen :wink: