lämppärin puhaltimen vaihto.

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

lämppärin puhaltimen vaihto.

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Eli tämä ei nyt ole kyllä kysymys,vaan ohjeet puhaltimen vaihtoon 2105:ssa, kun se yleisesti taitaa olla vaikeana pidettävä työ.

Aloita purkamalla keski konsoli (2x ruuvi ylänurkassa + 1 ruuvi molemmilla sivuilla alhaalla),sitten irroita tavara hylly hanskalokeron alta (kiinni 4 ruuvilla ),sen jälkeen "nykäise"irti kennoston kotelosta sivu suulakkeille menevät putket(lähtee vetämällä ja "kitkuttelemalla")(ÄLÄ KUITENKAAN OTA PUTKIA KOKONAAN POIS,vain kotelon kyljestä irti),sitten irroita kotelon kyljestä 4 kiinnitys "hakasta"(2 kpl molemmin puolin+ kuljettajan puolelta 1 säätimen vaijeri),seuraavaksi irroita tai katkaise kotelosta tulevat puhaltimen moottorin johdot(punainen,sininen ja musta. Punainen ja sininen menevät katkaisijalle ja musta maihin.Johtojen katkasu helpottaa hommaa jonkun verran,uudet johdot voi liittää sitten katkastuihin ja näin ollen ei tarvitse niitä pujottaa mittarin taakse katkasijalle. Puhaltimen moottorilta lähtevä punainen johto menee kotelon kyljessä sisäpuolella olevaan "vastukseen" ja jatkaa siitä katkaisijalle.) Nyt kotelon ala osa lähtee vetämällä ja vaihdekeppiä päin kampeamalla irti,sen jälkeen vedä "moottorin teline" auton keulan puoleisesta reunasta alas,nyt irroita moottoria pitävät "hakaset"(2 kpl) irti ja pujota moottori irti telineestään,sitten vaan uusi moottori telineeseen ja kasaus päin vastaisessa järjestyksessä. Aikaa koko hommaan kuluu noin puolesta tunnista tuntiin,eikä tosiaan ole niin vaikeata kun ensin näyttää,itse olen jo kolmekertaa kyseisen moottorin 2105:een vaihtanut. :roll: Toivottavasti tästä "ohjeesta" on jollekkin hyötyä. :)
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

selkeä ja seikkaperäinen ohjeen kirjallinen osuus. :)
Tässä olisi vielä kuva päälle 05:n lämppäristä. :wink:

http://www.tuning.cz/ladaauto/nakresy/2104-05/otop.jpg
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
eka latukkani

Viesti Kirjoittaja eka latukkani »

itelläni kun lämppärin motti alkui ulvoa ni porasin päätyyn pienen reijän ja lorautin puolilleen ohutta öljyä ja tulppa reikään liimalla kiinni ja wot taas soi 10 vuotta :wink:
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Hyvät ohjeet mutta silti olisi kiva jos ei tuota työtä tarvitsisi suorittaa parin kuukauden välein. Alkusyksystä vaihdetusta puhaltimesta meni kaiketi vastus tänään. :evil:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Nonnis kirjoitti:Hyvät ohjeet mutta silti olisi kiva jos ei tuota työtä tarvitsisi suorittaa parin kuukauden välein. Alkusyksystä vaihdetusta puhaltimesta meni kaiketi vastus tänään. :evil:
Ilmeisesti et sijoittanut rahojasi laadukkaaseen venäläiseen varaosaan, joka kestää lähes poikkeuksetta paljon paremmin kuin ranskalaiset tai italialaiset kalliit kopiot? Tämä on tullut huomattua erityisesti pallonivelissä, mutta kyllä se pätee monessa muussakin osassa.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Ei päde, venäläinen osa oli, ja vaikka ne yleensä hyviä onkin niin lämppäri puhallin on paska.

No, vika on tällä kertaa varmaan etuvastuksessa eli ite laite toimii vielä, mutta kun sen kanssa joutuu taas propaan niin mieluusti laittas semmosen mikä kestää.

Katoin combin huoltokirjaa, siihen on vaihdettu puhallin reilu 10 tkm sitten ja jo huutaa tuskissaan.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Onkohan kellään tietoa tuon etuvastuksen toiminnasta, idea on varmaan hillitä vähän puhaltimen nopeutta, mutta kuinka paljon? Varmaankin hajonneen vastuksen tilalle voi laittaa uuden samanlaisen, wattimäärä vaan taitaa olla melko suuri.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

destor kirjoitti:Onkohan kellään tietoa tuon etuvastuksen toiminnasta, idea on varmaan hillitä vähän puhaltimen nopeutta, mutta kuinka paljon? Varmaankin hajonneen vastuksen tilalle voi laittaa uuden samanlaisen, wattimäärä vaan taitaa olla melko suuri.
Watti määrä on tosiaankin suuri, abaut puolet puhaltimen tehosta. Hukkalämpöä siis tulee melkoisesti. Siksi on tärkeää että se vastus on siellä alkuperäisellä paikallaan, jotta saa puhaltimen ilmavirrasta jäähdytystä. Muuten ei ole pitkä ikäinen.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

,_,/ukka kirjoitti:
destor kirjoitti:Onkohan kellään tietoa tuon etuvastuksen toiminnasta, idea on varmaan hillitä vähän puhaltimen nopeutta, mutta kuinka paljon? Varmaankin hajonneen vastuksen tilalle voi laittaa uuden samanlaisen, wattimäärä vaan taitaa olla melko suuri.
Watti määrä on tosiaankin suuri, abaut puolet puhaltimen tehosta. Hukkalämpöä siis tulee melkoisesti. Siksi on tärkeää että se vastus on siellä alkuperäisellä paikallaan, jotta saa puhaltimen ilmavirrasta jäähdytystä. Muuten ei ole pitkä ikäinen.

,_,/ukka


Juu ja tuon palaneen etuvastuksen voi korjata helposti rautalangalla, eli palaneen langan tilalle kolvailee uutta. Langan pitää tietty olla saman paksuista kuin vanha.. Ite oon parit vastukset tollai korjannu ja hyvin toimii
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

,_,/ukka kirjoitti:
destor kirjoitti:Onkohan kellään tietoa tuon etuvastuksen toiminnasta, idea on varmaan hillitä vähän puhaltimen nopeutta, mutta kuinka paljon? Varmaankin hajonneen vastuksen tilalle voi laittaa uuden samanlaisen, wattimäärä vaan taitaa olla melko suuri.
Watti määrä on tosiaankin suuri, abaut puolet puhaltimen tehosta. Hukkalämpöä siis tulee melkoisesti. Siksi on tärkeää että se vastus on siellä alkuperäisellä paikallaan, jotta saa puhaltimen ilmavirrasta jäähdytystä. Muuten ei ole pitkä ikäinen.

,_,/ukka
Mutta ihmettelen edelleen, eikö puhaltimen ilmavirta ole kuumaa. Luulisi että vastuksella olis viileemmät oltavat repsikan jalkatilassa :roll:

PS Saako noita vastuksia mistään uusia?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Vaikka se ilmavirta onkin kuumaa, niin silti se viilentää jos vastus on kuumempi kuin ilmavirran lämpötila. Jos asia toistepäin, niin sitten se ilmavirta lämmittää vastusta.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Nonnis kirjoitti: Mutta ihmettelen edelleen, eikö puhaltimen ilmavirta ole kuumaa. Luulisi että vastuksella olis viileemmät oltavat repsikan jalkatilassa :roll:
Vastus lämmittää sekunneissa sen välittömässä läheisyydessä(muutamien millien etäisyydeltä) olevan ilman paljon kuumemmaksi kuin mitä kanavassa oleva lämmin ilma on. Eli vastus kestää paremmin lämpimässä ilmavirrassa, kuin tulikuumassa virtaamattomassa ilmassa.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mutta kun ei se jalkatilan ilma ole tulikuumaa :roll:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Ei olekkaan, mutta se ilma ei kierrä niin tehokkaasti kuin tuolla kotelossa, jolloin kuuma ilma jää sen vastuksen ympärille, jolloin vastus lämpenee vielä enemmän.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
BA3
Viestit: 840
Liittynyt: 5.11.2004 20:39
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BA3 »

Jaakkimalle onnea :!: Sinut on ylennetty Ladaspecialistin arvoon... Laitahan punatähdet ulsterin kaulukseen :wink:
Tällä hetkellä ei Lataa, ja hermo lepää...

* Latakerho Sons of Kymi
Vastaa Viestiin