Sain omaksi tuon isän heräteostoksen: 1500sl -95.
Se oli ollut pois rekisteristä puoli vuotta. Paikallinen korjaaja katsastutti sen, jarrut oli epätasapainossa, uusi akku, nesteitä lisättiin ja helmoja hitsattiin. Ja niin se saatiin katsastettua.
Nyt olen pari päivää sillä ajellut. Kytkin on aika lopussa, säädetty niin että ottaa vasta kiinni ihan poljin ylhäällä. Joten kysyisin, että miten vaikea se olisi vaihtaa semmoiselle joka ei ole asentanut autoon muuta kuin radion.
Tarvitaanko jotain erikoisia välineitä. Joku korjauskäsikirja pitäs varmaankin jostain hommata. Vai vienkö suosiolla autokorjaamoon?
Toinen vika/ominaisuus autossa on ratin jopa viiden sentin välys. Mikähän siinä mahdollisesti olisi vikana?
Ja kolmantena jarrupoljin painuu pohjaan asti. Eli auttausiko jarrujen ilmaus? Tarvitaankos siihen jotain erikoista? Ja miten se tälläiseltä tietämättömältä onnistuisi?
Olisin kiitollinen vastauksista ja neuvoista.
Jarruissa jotain, ratissa välystä, kytkin lopussa
kytkin
Onko tse kytkin muka loppu? Silloin kun se on loppu niin se ei meinaa irrottaa kuin vasta ihan pohjassa ja nostettaessa se alkaa liikuttamaan autoa vaikka poljin on puolessa välissä ja ottaa kunnolla kiinni vasta ylhäällä.
Epäilen ennemmin että kytkimessä on se säätö liian tiukalla, eli tarkasta ensin että siellä on työsylinterin ja haarukan välissä on välys.
Epäilen ennemmin että kytkimessä on se säätö liian tiukalla, eli tarkasta ensin että siellä on työsylinterin ja haarukan välissä on välys.
Kytkinpaketin vaihtoa varten on auto saatava nosturille. Aika paljon rojua joutuu purkamaan, että pääsee kytkimeen asti käsiksi. Ainakin kardaani ja vaihdeloota pitää irrottaa, joten kaveria tarvii avuksi ellei oo joku monikätinen teräsmies.
Ladan ratissa on aika paljon klappia normaalistikin, mutta sitäkin pystyy säätämään. En vaan oo ite säätänyt, joten en osaa antaa ohjeita. Mutta sen ei pitäisi olla iso homma. Klappi voi kyllä johtua muustakin.
Jarrujen ilmaus on helppo homma, mutta vaatii sekin kaveria pumppaamaan jarrua. Ja vielä näppärämmin hoituu jos on toinen kaveri lisäämässä nestettä.
Mä en nyt jaksa/osaa raapustaa seikkaperäisiä ohjeita näistä operaatioista tähän, mutta lainaapa kirjastosta korjauskäsikirja niin siellä on kaikki juurta jaksain selostettu!
Ladan ratissa on aika paljon klappia normaalistikin, mutta sitäkin pystyy säätämään. En vaan oo ite säätänyt, joten en osaa antaa ohjeita. Mutta sen ei pitäisi olla iso homma. Klappi voi kyllä johtua muustakin.
Jarrujen ilmaus on helppo homma, mutta vaatii sekin kaveria pumppaamaan jarrua. Ja vielä näppärämmin hoituu jos on toinen kaveri lisäämässä nestettä.
Mä en nyt jaksa/osaa raapustaa seikkaperäisiä ohjeita näistä operaatioista tähän, mutta lainaapa kirjastosta korjauskäsikirja niin siellä on kaikki juurta jaksain selostettu!
Reippaina käymme rekkain alle 

Siihen perustuu oletukseni kytkimen loppuun kulumisesta, kun isä sanoi minulle niin....isä kai kuullut myyjältä vai liekkö keksinyt itse
Joten pitää kai säätää sitä kytkintä ja katsoa miten se sitten toimii.
Korjausopas pitää varmaan vaikka kirjastosta hakea. Monttua saisin varmaan lainaan ja varmaan siihen joku kaverikin avuksi löytyisi.

Joten pitää kai säätää sitä kytkintä ja katsoa miten se sitten toimii.
Korjausopas pitää varmaan vaikka kirjastosta hakea. Monttua saisin varmaan lainaan ja varmaan siihen joku kaverikin avuksi löytyisi.
Joopa. Jarrupoljin pohjassa, jarrut ilmataan siten, että kaveri painaa jarrupolkimen pohjaan, ja sä veivaat 8-millisellä lenkillä ilmausruuvia auki sen verran että rupee kuplimaan, taas kiinni, ja operaatio toistetaan niin kauan, kunnes ruuvista ei tule muutakun puhdasta nestettä, ei yhtään kuplaa sallittu. Jokaselle sylinterille sama juttu, ja koita olla tarkkana että jarrunestesäiliössä on nestettä jatkuvasti, muuten tulee ilmat sitä kautta takasin. Jarrupoljin voi painua pohjaan myös jos joku jarruletku / putki hikoilee tai vuotaa nestettä, itse jouduin vaihtamaan vajaat 3 metriä putkea ilmauksen yhteydessä. Katso myös ettei takajarrujen t-liitos vuoda, itsellä vuosi sekin ja se aiheutti pohjaan painumisen. Kytkin ei tosiaan ole lopussa, säädät vaan välyksen kytkimen työsylinteristä, joka siis löytyy auton alta käsin aika helposti, seuraat vaan kupariputkea, joka lähtee kytkimen pääsylinteristä suoraan alaspäin.
Tohon pitäis siis lisätä, että hanki pätkä läpinäkyvää muoviletkua (tai ilmaussetti) ja tunke se siihen ilmausnänniin.. .ja kuppi tms alle. Näin näät että tuleeko sieltä ilmaa vai ei.kenzy kirjoitti:Joopa. Jarrupoljin pohjassa, jarrut ilmataan siten, että kaveri painaa jarrupolkimen pohjaan, ja sä veivaat 8-millisellä lenkillä ilmausruuvia auki sen verran että rupee kuplimaan, taas kiinni, ja operaatio toistetaan niin kauan, kunnes ruuvista ei tule muutakun puhdasta nestettä, ei yhtään kuplaa sallittu..... Jarrupoljin voi painua pohjaan myös jos joku jarruletku / putki hikoilee tai vuotaa nestettä, itse jouduin vaihtamaan vajaat 3 metriä putkea ilmauksen yhteydessä. Katso myös ettei takajarrujen t-liitos vuoda, itsellä vuosi sekin ja se aiheutti pohjaan painumisen....jne
Noi jarruletkujen puhkiruostuminen takaa on tyyppivika, mutta sen tehneenä voin sanoo ettei mikään vaikee hommeli, pitää vaan olla joku hyvä paikka jossa auton saa pukeille.
Vuoto selviää varmaan aika hyvin kattomalla että onko piireissä nestettä. Eli jarrunestesäiliössä on semmonen kaksosanen pohja molemmille piireille, jos toinen on kuiva niin on nesteet siitä piiristä pissitty pihalle. Jos poljin menee pohjaan niin siltä vähän vaikuttais.
Ohjaus saattaa olla ihan normaali, siinä kuuluukin olla vähän klappia.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!