moottorikelkkailu

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

moottorikelkkailu

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

eli tämmöstäjuttua
tähän vois laitella että kuinka moni kerholainen omistaa moottorikelkan ja kirjotella kokemuksia kelkkailusta.
itellä on vanha ski-doo nestejäähdytteisellä rotax:in 500 kuutioisella koneella ja kulkee ihan kivasti.
Viimeksi muokannut ralli lada, 19.12.2005 21:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
21013 2300tic
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

mun veli omistaa yamaha pazer 550 kulkee ja iskäl on polariksen 340 tuorinki ja toinen yamaha 340 joku vanhempi :D
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

meillä on joku 500 kuutioinen yamaha..
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Rizhto
Viestit: 221
Liittynyt: 9.9.2004 8:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Tuo joku vanhempi Yammu lienee Yamaha ET 340. Vaimo osti viime talvena semmosen -89 vuoden R/T mallin. Ostettiin viime vuonna tämä talo merenrannan läheltä, niin oli sitten pakko laittaa pilikkikelekka, että pääsee merelle.
ladoholisti
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vanhampi vellos on melkoisen kova ajelemaan kelkalla, itse olen pysynyt noista aika lailla erossa. Kalustoa löytyy 600 xc edge polle ja 600 zrt catti.

Olisi muuten tuo catti myytävänä jos jotain kiinnostaa. Eli kolmemukinen 600cc nestekone, olikohan 128 hevosta, -97 mallinen, matto ei hirveän hyvä. Melkoisen raaka laite, vie isompaakin miestä :wink: Ostakaa joku ripeä pilkkikelkka :?:
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
ss127
Viestit: 247
Liittynyt: 26.7.2004 10:15
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

kelkkailu

Viesti Kirjoittaja ss127 »

kokemusta senveran että appiukolla on Yamaha 340 R/T vm.85 ja sillä on tullut ajeltua. Vanha työkelkkahan tuo on mutta kiva peli ajaa. Pitkällä telalla ja matalalla rungolla. Luotettava sotaratsu kaikin puolin.
Mitä tarkoittaa mahdoton? En tunne sanaa.

PIMPPIÄINEN (2105(1) 1200s (vaihdettu 1500cc kone) -90)

team LADA VAZ HERE
KosoLa
Viestit: 108
Liittynyt: 21.5.2004 21:44
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja KosoLa »

Kelkka on juu, jammu 340 et -88. Pitkä työkelkka reki perässä kova kone puiden keräilyssä metsästä,monen vuoden polttopuut jo sillä kerätty.
Hupiajo on hauskinta mitä voi housut jalassa tehdä!
-73 eka Lada,heti koukkuun
tomi

Viesti Kirjoittaja tomi »

Yamaha Viking 540 -90, kunnon työkelkka. Vähän kankea ajaa mutta toimii hyvin siinä mihin on tehtykin. Ja huviajeluitakin sillä toki tulee ajeltua.
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Re: moottorikelkkailu

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

Joko muut ovat kaivaneet kelkan esille?
Omaan 600cc Lynxiin ( LP:n vanha ) juuri menossa syyshuolto.
Ja pitihän sillä tietysti pieni koelenkki heittää.
21013 2300tic
Avatar
jaasu
Viestit: 1055
Liittynyt: 11.9.2007 12:09
Paikkakunta: haapavesi

Re: moottorikelkkailu

Viesti Kirjoittaja jaasu »

just möin 600cc ski-dooni mut viel on jälel 250 yamaha et työkelkka :D :D
autoton.. vielä
macro

Re: moottorikelkkailu

Viesti Kirjoittaja macro »

Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki.

Tympeä syksyinen aamu, ja vilkaisu pihalle missä maisemaa kirkastaa edes 1cm lumikerros. Silloin veri kuohahtaa, ja jos lunta on peräti useampi sentti niin takapihan nurmikot saavat kyytiä.

Olin jotain 10wee kun sain sen ensipuraisun tähän mahtavaan talviseen (ja jopa kesäiseen) lajiin. Sitten 12wee isi osti meille ekan kelkan, Skidoo Tundra LT 250. Voi sitä riemua. Tyytyväisenä ajelin sillä mökin lähimetsissä, ja joskus salaa puiden välistä serkkupoikien kanssa ihailtiin reitillä meneviä Lynx Cobria yms. sportti malleja. Taisin olla 14v, serkkupoika oli juuri saanut 15v täyteen ja vuokrasi 440cc Arctic Cattin nestekoneella. Ja voi kuinka se repi ranteita ja kulki pehmeästi.

Sitten 15v sain jo hiukan tehokkaamman pelin, 377 Lynx Lightin jolla kelkkailu reviiri laajeni. Muistan sen yläasteen laskettelureissun. Kelit suosi ja mukavaa oli. Sitten paluumatkalla tuli viesti, että isä oli käynyt ostaan Lynxin. No minä onnesta soikeana lähdin ajamaan, ja pääsin ensimmäisenä ajamaan koskematonta juuri reittikoneen tasoittamaa reittiä, joka oli määrä virallisesti avata seuraavana päivänä. Lynxillä ajeltiin sitten reilu 2 talvea.

Sitten on ollut muutama muu isi-leasing puhallinjäähdytteinen puhku, 550cc koneisia Polariksia kaikki. Nyt viime vuosina on sitten itse tarvinut alkaa huolehtia kustannuksista, ja tosissaan saa opiskelija kesällä töitä paiskia, että talvella tuota mahtavaa lajia saa harrastaa. Vauhti on verissä ja oikeastaan ainoa paikka missä saa tosissaan toteuttaa itseään on sellainen kapea, mutkainen ja mäkinen ura ja vastassa saman tasoinen kuski ja kelkka. Se on elämää, ei hampaat irvessä ajoa, vaan mukavaa leikkimielistä kisailua jossa vuorotellen haetaan ohituspaikkoja ja kuitataan kaverin tekemät virheet.

Viime kausi meni 550cc Lynx Enduro RC -03:n sarvien ja penkin välissä. Mukavan kevyt ja erittäin ketterä peli, jossa on loistava alusta kun sen vain viitsii säätää sopivaksi. Ainoa moite tehonpuute, tai kyllä silläkin ajelee, mutta teknisesti kehittyminen on hitaampaa kun ei saa tilannenopeutta tarpeeksi. Aloittelevalle/kokemattomalle kelkkailijalle tuollainen on kohtuu yllätyksetön kelkka, suorastaan mainio hankinta. Ja vielä sen verran vauhtia kauhisteleville, että jos nopeudet nousee 100km/h tuntumaan niin reitti on aivan liian suora, eli pidän urista joissa ei edes voi ajaa ylinopeutta. Luonnollisesti myös vastaantulijat täytyy ottaa huomioon, sen vuoksi ajankin mieluummin pimeällä, kun valon kajosta voi vastaantulijan havaita jo kaukaa.

Tälläisiä ajatuksia kelkkailusta, kun niitä pyydettiin, olkaa muutkin monisanaisempia. Tänä talvena auton vaihto on vienyt budjetin minimiin, ja alla on taas Tundra josta on tarkoitus jalostaa pikkuhiljaa hankien kauhu mm. karkeamman/pidemmän telan ja isomman koneen avulla, eli sellainen susi lampaiden vaatteissa. Ajan sekä umpisissa, että reiteillä, vuosittain sellaiset 2500-3000km.


Ja vielä lopuksi:
Mikäli kelkkailu kärpänen puraisee niin elä osta liian tehokasta kelkkaa. Jokin puhallinjäähdytteinen riittää, 550cc on nykyään mielestäni hyvä moottorin koko.
Liian tehokkaalla kelkalla alkaa helposti pelottamaan kun kelkka vie miestä eikä mies kelkkaa. Näin ajosta menee nautinto. Toinen huomionarvoinen seikka on varusteet. Huonoilla varusteilla kelkkailusta menee myös mielenkiinto.
Nyt muutkin sanaiset arkut auki.
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: moottorikelkkailu

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Eipä ole enää kelkkaa, kun möin pari talvea sitten oman Ski-Doo Elan 250ccm-78 pois. Oli muuten sama kelkka nettomotossa myytävänä viime keväänä ja aika todella huonossa kunnossa. Oli vissiin ollut kovemmassa ajussa tuolla lapissa... :(

Nyt juuri ei ole kovinkaan suurta intressiä ostaa mitään kelkkaa, varsinkin kun katsoo noita polttoaineen hintoja.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Re: moottorikelkkailu

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

Varmaan tosi näppärä peli tuo Lynxin enduro RC, paljonko lynxi lupaa potkua siihen?
Tuo uudehko Lynx RC 600 sdi on kyllä minusta tosi näyttävän näköinen ja tuskin voi kovin huono ajaakaan.
Itse tulee myös ajettua pimeällä paljon enemmän kun on turvallisemman oloista kun ei vastaantulijat yllätä ihan niin pahasti.
Tuo oma kelkka on niin möhlö että mieluiten tulee ajeltua aika nopeita reittejä ja pieniä metsäautoteitä.
21013 2300tic
macro

Re: moottorikelkkailu

Viesti Kirjoittaja macro »

ralli lada kirjoitti:Varmaan tosi näppärä peli tuo Lynxin enduro RC, paljonko lynxi lupaa potkua siihen?
Tuo uudehko Lynx RC 600 sdi on kyllä minusta tosi näyttävän näköinen ja tuskin voi kovin huono ajaakaan.
Itse tulee myös ajettua pimeällä paljon enemmän kun on turvallisemman oloista kun ei vastaantulijat yllätä ihan niin pahasti.
Tuo oma kelkka on niin möhlö että mieluiten tulee ajeltua aika nopeita reittejä ja pieniä metsäautoteitä.
En muista teholukemia, mutta 80km/h asti aivan mukava peli ajella, sitten kulku alkaa hyytyä, huiput jotain 120km/h pinnassa, ei toki tullut edes testattua, se aika on jo ohi. Mutta nuita kelkkoja alkaa jo saamaan kohtuu hinnalla (kunhan syksyn sesonki on taas ohi, niin 3000e saa valita) ja hintaisekseen se on tosi kova peli. Kone on kohtuu kireä fööniksi, esim. vakiona ns. tehoputki -> vaatii tuorevoitelun lisäksi 2% seoksen tankkiin eli sellaista 4% seosta. Tuohon hintaan saa vielä hyväkuntoisia yksilöitä. Ja yleensä Lynxeissä tuo RC-varustelu on ehdoton, jos sellaisia malleja on saanut (kuten tuokin enduro). Siinä oli liukurungon vahviketta, korkeampaa tankoa, parempaa iskaria (lisäsäiliöt), parempaa suksea jne.

Itse ostin tuon 550 Enduron nimenomaan hyvien ajo-ominaisuuksien vuoksi, tehon puutteen tiesin jo ostaessa. Vaihtoehtoina oli esim. G-Type 670cc ja Skidoo Mxz:tan vastaava, mutta voiton vei huomattavasti parempi ajettava. Nuille möhköille sanon ei kiitos. Tuo Enduro löytyi kesäaikaan huomattavasti alle 3000e hintaan, ja kauden ajoin ja omillani pääsin siitä vielä eroon. Yksilöitä löytyy mutta niitä pitää kytätä.

RC:stä ei kokemuksia, mutta RE:tä pääsin viimetalvena tyypittämään keskikokoisessa mutta terävässä patikossa pakkaskelillä eli reitti oli kova. Ja täytyy sanoa ettei niin leveää virnettä ole naamalla ollut kelkkaillessa, ajatukset sortuivat kielen syntiin ihan tahtomattakin. Sairaan hyvä vietävä. Ekan ojan ajoin varovasti mutta seuraaviin sovelsin isojen poikien neuvoa, että kun on oja/iso patti vastassa niin keula kaasulla keveäksi ja vauhdilla yli. Voi sitä tunnetta. Tuollainen on ehdoton hankinta muutaman vuoden päästä kun hinnat tippuu meikäläisen lompakon tasolle. Tuossa RC:ssähän on viimevuoden mallissa pieniä eroja RE:hen, mutta tänä vuonna kaikki Lynxin urheilumallit pohjautuvat samaan runko/alusta ratkaisuihin. Huomion arvoista on, että tuosta ajamastani yksilöstä oli löysytetty alustaa verrattuna tehtaan asetuksiin, kun muista tapaamistani hyvistä yksilöistä alustaa on vähintään pitänyt simmittää jäykemmäksi, ellei koko iskareita ole tarvinnut vaihtaa.

Oli mainio veto Lynxiltä tehdä tuo raaseri RE reittikäyttöön. Kelkathan vietiin suorastaan käsistä, taisi olla myydyin yksittäinen kelkkamalli viimevuonna. Sen innoittamana muutkin merkit laittoivat sitten tälle kaudelle vastaavalla konseptilla malleja markkinoille. Mm. Polarikselta saa nyt IQ:ta sekä 440cc että 600RR mallina. Nämä ovat sellaisia kelkkoja joista minä pidän, ja myös tuo 600RR on tulevaisuudessa varsin varteenotettava vaihtoehto. Perinteisten kisamallien ominaisuudet luotettavamilla ja huolettomemmilla moottoreilla. Kyllähän 440cc nestekoneet mahtavia pelejä ovat, mutta tulppa&suutin tappelut ja tiheähköt mäntien vaihtovälit yms. eivät sovellu minun lompakolle.

Onko kellään kokemuksia (todellisia, ei esson-baari juttuja) Arctic Cateistä? Sieltäkin löytyy muutamia kiinnostavia malleja, ja lisäksi käytettyjen hinnat on inhimillisiä, mutta paljon olen niitä huonoja juttuja kuullut Cateistä? Kuitenkin ehkä merkkifanaattasimmat henkilöt Yamaha kuskien jälkeen löytyy Catin leiristä.
Lada 4x4

Re: moottorikelkkailu

Viesti Kirjoittaja Lada 4x4 »

Yamaha työkelkkana.
Vastaa Viestiin