Sivu 1/2

starttimoottori ei jaksa pyäriä

Lähetetty: 17.12.2005 21:50
Kirjoittaja larppani
elikkäs startti ei jaksa pyörittää kunnolla akku on kyllä täynnä ja starttikin näyttäisi olevan sisältäpäinkin kunnossa

Lähetetty: 17.12.2005 22:11
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Sinne salapaikkaan sellainen vihje että katso myös moottorin maadoitus, eli kaapeli sieltä kytkinsylinterin luota auton koriin. Kannattaa liitinpinnan puhdistaa ja niin päin pois. Ensiapuna voi myös käyttää apukaapeleita joilla maadottaa koneen vaikka suoraan akun miinus-napaan ja kokeilee sitten startata. JOs edelleen pyörii heikosti on startti maallisen vaelluksen päässä, tosin hiilet voi olla huonot mutta jos olette jo tämän startin sisälmykset katsoneet niin tuskin siellä silloin vika piilee.

Maavaiva

Lähetetty: 17.12.2005 22:53
Kirjoittaja Jyrki-boy
Jos kiesissä on maavaiva, niin kannattaa tutkailla moottorin ja rungon väliset maayhteet. Saattaa olla, että maadotus on kiertänyt liian ohuen johtimen kautta, jolloin käry on käynyt. Ihan vaan varan vuoksi tommonen tutkimus.

Jyrki-boy

Lähetetty: 17.12.2005 22:59
Kirjoittaja larppani
voikhan tos herätevirtahommas olla jotaki vikaa?

Lähetetty: 17.12.2005 23:07
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Oikeastaan ei. Heräte ei siellä ihmeitä tee, ainoastaan vetää solenoidin kiinni ja sen jälkeen alkaa isot virrat pauhata. Herätteen puuttuminen tai paremminkin kehno heräte kuuluisi sellaisena pärinänä eli vetääeivedävetääeivedä solenoidia päälle. Tuossa jos tilannekuvaus pitää paikkaansa startti alkaa pyörittämää mutta pyörii huonosti on syys tod.näk siellä moottorin maadoituksessa eli kaapelissa kytkinsylinterin tienoilta lähtevässä paksuhkossa johdossa.

Lähetetty: 17.12.2005 23:26
Kirjoittaja larppani
:o :( :) :shock: :? 8) :lol: :cry: :oops: :P :evil: :twisted: :roll: :wink: :mrgreen:

Lähetetty: 17.12.2005 23:52
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Ja tämän hymiörivin loppusaldo ja tulo on...

Aiemmin esitämieni seikkojen lisäksi pyydän tarkastamaan akun kunnon. Sellainen ns. täyteen ladattu, kertaalleen jäätynyt akku ei todellakaan ole mikään starttiakku vaan lähinnna ongelmajätettä.

Eli jossain vaiheessa näitä testejä kannattaa irroittaa vaikka isukin autosta akku ja kuunnella samalla kun airbägit iloisesti possahtelee bemarin ohjaamossa. Mutta väliökös hällä kun saadaan satavarmasti ferski akku ladaan jolla näitä kokeiluja ladassa voidaan jatkaa.

Lähetetty: 17.12.2005 23:53
Kirjoittaja pressa
paiserivi pelastaa??????????????????????????

Lähetetty: 17.12.2005 23:56
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
No, käynnistysveivi viimeistään.

Lähetetty: 18.12.2005 1:34
Kirjoittaja larppani
mulla on siin melkein uusi vartan akku
mikähän mahtaa olla laran pulttijako ja missä autois on sama?

Lähetetty: 18.12.2005 1:51
Kirjoittaja samarai
startin helojen kunto (väljyys) vaikuttaa myös tohon pyörimiseen. -jos on liikaa väljyyttä lyö "ankkurin kenttään".
Vai sisältyikö jo "sisältäpäin kunnossa" tarkastukseen?

Lähetetty: 18.12.2005 2:22
Kirjoittaja larppani
mikkä ihmeen helat?

Lähetetty: 18.12.2005 9:11
Kirjoittaja sds500
...eli startin puslat, eli laakerointi. jos on liikaa välystä, ankkuri pääsee liian lähelle/koskemaan kenttäkäämiin -> pyörii huonosti

Lähetetty: 18.12.2005 10:28
Kirjoittaja ,_,/ukka
larppani kirjoitti:mulla on siin melkein uusi vartan akku
mikähän mahtaa olla laran pulttijako ja missä autois on sama?
Melkeen uus oli mullakin vartan akku ku sano sopimuksensa irti. Tai, no, mikä on melkeen uus. Takuu oli just loppunut...
Vannehommaan käytä hakua...

,_,/ukka

Lähetetty: 18.12.2005 11:04
Kirjoittaja Jaska HKI
Jos on käytössä volttimittari niin voi tehdä seuraavat mittaukset.

-jännitemittari kytketään käynnistettäessä akun plussalta starttimoottorille.Käynnistettäessä lukeman pitäisi olla mahdollisimman pieni ja vakaa.Mieluummin lähellä nolla volttia.Heiluva lukema volteissa kertoo huonosta kosketuksesta.

-akun napajännitteen mittaus startatessa.Jännitteen ei pitäisi laskea alle 9,5 voltin.

-mootorin käydessä kytketään mittarin + moottorin lohkoon ja miinus auton koriin.Lukeman pitäisi olla nolla volttia...jos ei ole niin maakaapeli korista moottorille (vaihdelaatikolle) tarkastettava.

-jos on käytettävissä akkuhapon ominaispainomittari niin akun varaustilan voi myös tarkistaa.Yhdenkään kennon varaustila ei saa olla huono.Jos on niin akku ei sovi käynnistysakuksi.