starttimoottori ei jaksa pyäriä

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
larppani

starttimoottori ei jaksa pyäriä

Viesti Kirjoittaja larppani »

elikkäs startti ei jaksa pyörittää kunnolla akku on kyllä täynnä ja starttikin näyttäisi olevan sisältäpäinkin kunnossa
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Sinne salapaikkaan sellainen vihje että katso myös moottorin maadoitus, eli kaapeli sieltä kytkinsylinterin luota auton koriin. Kannattaa liitinpinnan puhdistaa ja niin päin pois. Ensiapuna voi myös käyttää apukaapeleita joilla maadottaa koneen vaikka suoraan akun miinus-napaan ja kokeilee sitten startata. JOs edelleen pyörii heikosti on startti maallisen vaelluksen päässä, tosin hiilet voi olla huonot mutta jos olette jo tämän startin sisälmykset katsoneet niin tuskin siellä silloin vika piilee.
Viimeksi muokannut Pöhö-Andrei, 17.12.2005 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Maavaiva

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Jos kiesissä on maavaiva, niin kannattaa tutkailla moottorin ja rungon väliset maayhteet. Saattaa olla, että maadotus on kiertänyt liian ohuen johtimen kautta, jolloin käry on käynyt. Ihan vaan varan vuoksi tommonen tutkimus.

Jyrki-boy
larppani

Viesti Kirjoittaja larppani »

voikhan tos herätevirtahommas olla jotaki vikaa?
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Oikeastaan ei. Heräte ei siellä ihmeitä tee, ainoastaan vetää solenoidin kiinni ja sen jälkeen alkaa isot virrat pauhata. Herätteen puuttuminen tai paremminkin kehno heräte kuuluisi sellaisena pärinänä eli vetääeivedävetääeivedä solenoidia päälle. Tuossa jos tilannekuvaus pitää paikkaansa startti alkaa pyörittämää mutta pyörii huonosti on syys tod.näk siellä moottorin maadoituksessa eli kaapelissa kytkinsylinterin tienoilta lähtevässä paksuhkossa johdossa.
larppani

Viesti Kirjoittaja larppani »

:o :( :) :shock: :? 8) :lol: :cry: :oops: :P :evil: :twisted: :roll: :wink: :mrgreen:
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Ja tämän hymiörivin loppusaldo ja tulo on...

Aiemmin esitämieni seikkojen lisäksi pyydän tarkastamaan akun kunnon. Sellainen ns. täyteen ladattu, kertaalleen jäätynyt akku ei todellakaan ole mikään starttiakku vaan lähinnna ongelmajätettä.

Eli jossain vaiheessa näitä testejä kannattaa irroittaa vaikka isukin autosta akku ja kuunnella samalla kun airbägit iloisesti possahtelee bemarin ohjaamossa. Mutta väliökös hällä kun saadaan satavarmasti ferski akku ladaan jolla näitä kokeiluja ladassa voidaan jatkaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10538
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

paiserivi pelastaa??????????????????????????
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

No, käynnistysveivi viimeistään.
larppani

Viesti Kirjoittaja larppani »

mulla on siin melkein uusi vartan akku
mikähän mahtaa olla laran pulttijako ja missä autois on sama?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

startin helojen kunto (väljyys) vaikuttaa myös tohon pyörimiseen. -jos on liikaa väljyyttä lyö "ankkurin kenttään".
Vai sisältyikö jo "sisältäpäin kunnossa" tarkastukseen?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
larppani

Viesti Kirjoittaja larppani »

mikkä ihmeen helat?
sds500

Viesti Kirjoittaja sds500 »

...eli startin puslat, eli laakerointi. jos on liikaa välystä, ankkuri pääsee liian lähelle/koskemaan kenttäkäämiin -> pyörii huonosti
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

larppani kirjoitti:mulla on siin melkein uusi vartan akku
mikähän mahtaa olla laran pulttijako ja missä autois on sama?
Melkeen uus oli mullakin vartan akku ku sano sopimuksensa irti. Tai, no, mikä on melkeen uus. Takuu oli just loppunut...
Vannehommaan käytä hakua...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jos on käytössä volttimittari niin voi tehdä seuraavat mittaukset.

-jännitemittari kytketään käynnistettäessä akun plussalta starttimoottorille.Käynnistettäessä lukeman pitäisi olla mahdollisimman pieni ja vakaa.Mieluummin lähellä nolla volttia.Heiluva lukema volteissa kertoo huonosta kosketuksesta.

-akun napajännitteen mittaus startatessa.Jännitteen ei pitäisi laskea alle 9,5 voltin.

-mootorin käydessä kytketään mittarin + moottorin lohkoon ja miinus auton koriin.Lukeman pitäisi olla nolla volttia...jos ei ole niin maakaapeli korista moottorille (vaihdelaatikolle) tarkastettava.

-jos on käytettävissä akkuhapon ominaispainomittari niin akun varaustilan voi myös tarkistaa.Yhdenkään kennon varaustila ei saa olla huono.Jos on niin akku ei sovi käynnistysakuksi.
Vastaa Viestiin