Sivu 1/1
5-vaihteiset ladat
Lähetetty: 16.12.2005 18:59
Kirjoittaja sds500
Elikkä missä malleissa on 5-vaihteisia vaihteistoja ja ovatko kaikki ko. laatikot samoilla välityksillä?
Lähetetty: 16.12.2005 19:12
Kirjoittaja THI-900
Itse en ole napaloinut ku pakkivalokytkimen kanssa, kun mekaanikon kanssa sopimus, että se hoitaa mekaaniset jutut ja mää sähköt... No kuitenkin omaani nappikseen on vaihdettu 5-vaihteinen loota ja sopi kuulemma kytkinkoteloon suoraan ja jotain siellä takapäässä olevaa kiinitystukea tarvi vähä työstää, mutta koko operaatio otti aikaa 2 tuntia, että ei se iso juttu ollu.
Pitäis mun tietojen mukaan kaikki viisvaihteiset laatikot on samoilla välityksillä. Perissä on sitte ollu eroja, mutta se on sitte eri asia. Esim 1700i malli pitäis olla 3,9 perällä, mutta niitä on kai myyty myös 4,1 perällä?

Mallit, joissa on viislovinen löytyvät ladainfosta.
Lähetetty: 16.12.2005 19:54
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Ladainfosta kopioitua:
VAZ-2105-1700005 (Niva 2121-1700005-10) neljä tai viisivaihteinen, neljävaihteisessa samat välitykset ilman viidettä vaihdetta.
I 3,67
II 2,10
III 1,36
IV 1,00
V 0,819
P 3,53
Malleissa: 2104, 2105, 2107 korimallien yhteydessä pois lukien 1200 S/21051, sekä Nivat vuodesta 1984, valmistenumero 336500 alkaen.
Vuodesta 1986 on tehdas käyttänyt kaikissa taka- ja neliveto malleissa 2105 vaihteistoa
Nivan 5-v laatikko käy luonnollisesti suoraan "heittämällä" paikalleen. Kaikissa laatikoissa on sama kytkinkopan kiinnitys mutta takakannattimissa eroja.
Takapotkun 5-v laatikko eli tuo 2105 sopii Nivaan kun sen takakannattimen kääntää väärinpäin, lovee repsikanpuolen kiinnitysreiän ja laittaa kannattimen ja laatikonperän väliin sopivia prikkoja ettei sinne jää niitä onkaloita jotka saattavat olla "heikko lenkki" siinä tuennassa.
Maastoajoa ajatellen paras laatikko on toi 2101 jossa 1-vaihteen välitys tihein mutta tuo 2105 loota on hyvä kompromissi, 1-vaihde ei paljoa eroo mut kuiteskin sit löytyy toi ylivaihde joka mukavoittaa maantieajoo varsinkin 4,3 ja tiheemmät perät!
1700i
Lähetetty: 16.12.2005 20:57
Kirjoittaja kissimissi
juu. infoa löytyy ladainfosta ladakerhon sivulta,eli ei kaukana noi tiedot

Lähetetty: 17.12.2005 8:34
Kirjoittaja Lada-Jussi
toi infon kirjoitus voi vähän hämätä, oikaistakoon tässä. eli vaikka 2105 laatikko tuli myös 1200L ja 1200S autoihin 1986, niin niissä ei ollut tarjolla kuin 4-vaihteinen versio. kaikista 1,3-1,6 kanteista on 1985 jälkeen ollut 5-vaiht versio. 1700i malleissa ei 4-vaihteista ollutkaan.
Lähetetty: 17.12.2005 12:07
Kirjoittaja AI
Lada-Jussi kirjoitti:kaikista 1,3-1,6 kanteista on 1985 jälkeen ollut 5-vaiht versio.
Siis 1,3:ssakinko 5-vaihteisia laatikoita? Eipä ole kohdalle sattunut.
Lähetetty: 17.12.2005 13:00
Kirjoittaja arpati
AI kirjoitti:Lada-Jussi kirjoitti:kaikista 1,3-1,6 kanteista on 1985 jälkeen ollut 5-vaiht versio.
Siis 1,3:ssakinko 5-vaihteisia laatikoita? Eipä ole kohdalle sattunut.
Kävi mullakin yksi 1300 2104 vm -88 jossa oli 5v laatikko ja oli oikein plakaati että 5 speed, muistelen että tuolla kalkun huutokaupassa oli samanlainen versio tossa syksyllä...
Lähetetty: 21.12.2005 13:00
Kirjoittaja KFY-993
Joo, meidänkin kylällä oli vielä muutama vuosi sitten 2107 1300S viisivaihteisella laatikolla. Varmaankin tiheämmällä perällä, kuin ensimmäinen, vastaavanlainen Ladani, jossa nelipykäläinen tuntui olevan ihan sopiva välityksiltään. Se olisi varmaan ollut vähän hengetön peli, jos siinä olisi ollut vitonen.
Lähetetty: 21.12.2005 15:58
Kirjoittaja Team perseauki racing
itsellä meni kanttilamppusesta 2105 vm 93 laatikko heitämällä 1200l vm 88 ladaan ei tarvinnu ollenkaan kiintystä kikkailla, sama oli 2107 1600cc 5 lovinen aski meni heittämällä 2105 1200cc
Lähetetty: 21.12.2005 16:07
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Kirjoitin tuon em. kiinnitysasian vähän huonosti.
Siis takapotkun laatikothan ilmeisesti käy "heittelemällä" toisiinsa mutta Nivassa kun on kokonaan erilainen se takakannake niin siinä joutuu vähän pelaan jos sovittaa takapotkun 5-lovista Nivaan.
Nivan 5-vaihteisessa on se peräkotelo vähän erilainen.
Lähetetty: 21.12.2005 16:46
Kirjoittaja Team perseauki racing
TOVERI NIVA kirjoitti:Kirjoitin tuon em. kiinnitysasian vähän huonosti.
Siis takapotkun laatikothan ilmeisesti käy "heittelemällä" toisiinsa mutta Nivassa kun on kokonaan erilainen se takakannake niin siinä joutuu vähän pelaan jos sovittaa takapotkun 5-lovista Nivaan.
Nivan 5-vaihteisessa on se peräkotelo vähän erilainen.
viitasin tuohon THI-900:dan keijotukseen,"5-vaihteinen loota ja sopi kuulemma kytkinkoteloon suoraan ja jotain siellä takapäässä olevaa kiinitystukea tarvi vähä työstää, mutta koko operaatio otti aikaa 2 tuntia, että ei se iso juttu ollu. " etä ainakann minulla ei minulla ei tarvinnut.
mutta olen nähnyt kahdessa saman ikäsisessä kanttilampussa erilaiset laatikon tuoet ja pultitkin olivat eri kohdasssa, viime kesänä viahdettiin kaverin vm93 2105:seen saman ikäsestä ladasta laatikko, mutta kannakeppa ei olut sinne päinkään, kun sen käänti toisin päin ni sai jotenkin istumaan
Lähetetty: 21.12.2005 20:04
Kirjoittaja sds500
Joo hyvä että tietoa löytyy ja erilaisia kokemuksia. Varmaan Nivaan tulee vaihdettavaks 5-vaihteinen, kun joku on sinne joskus 4-vaihteisen laittannu, kunhan sais jostain hommattua yhden kpl. 5,3 perävälityksiä. saa sillä vitosella vähän kierroksia alemmas.
