5-vaihteiset ladat

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
sds500

5-vaihteiset ladat

Viesti Kirjoittaja sds500 »

Elikkä missä malleissa on 5-vaihteisia vaihteistoja ja ovatko kaikki ko. laatikot samoilla välityksillä?
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Itse en ole napaloinut ku pakkivalokytkimen kanssa, kun mekaanikon kanssa sopimus, että se hoitaa mekaaniset jutut ja mää sähköt... No kuitenkin omaani nappikseen on vaihdettu 5-vaihteinen loota ja sopi kuulemma kytkinkoteloon suoraan ja jotain siellä takapäässä olevaa kiinitystukea tarvi vähä työstää, mutta koko operaatio otti aikaa 2 tuntia, että ei se iso juttu ollu.

Pitäis mun tietojen mukaan kaikki viisvaihteiset laatikot on samoilla välityksillä. Perissä on sitte ollu eroja, mutta se on sitte eri asia. Esim 1700i malli pitäis olla 3,9 perällä, mutta niitä on kai myyty myös 4,1 perällä?

:arrow: Mallit, joissa on viislovinen löytyvät ladainfosta.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Ladainfosta kopioitua:

VAZ-2105-1700005 (Niva 2121-1700005-10) neljä tai viisivaihteinen, neljävaihteisessa samat välitykset ilman viidettä vaihdetta.
I 3,67
II 2,10
III 1,36
IV 1,00
V 0,819
P 3,53
Malleissa: 2104, 2105, 2107 korimallien yhteydessä pois lukien 1200 S/21051, sekä Nivat vuodesta 1984, valmistenumero 336500 alkaen.
Vuodesta 1986 on tehdas käyttänyt kaikissa taka- ja neliveto malleissa 2105 vaihteistoa


Nivan 5-v laatikko käy luonnollisesti suoraan "heittämällä" paikalleen. Kaikissa laatikoissa on sama kytkinkopan kiinnitys mutta takakannattimissa eroja.
Takapotkun 5-v laatikko eli tuo 2105 sopii Nivaan kun sen takakannattimen kääntää väärinpäin, lovee repsikanpuolen kiinnitysreiän ja laittaa kannattimen ja laatikonperän väliin sopivia prikkoja ettei sinne jää niitä onkaloita jotka saattavat olla "heikko lenkki" siinä tuennassa.

Maastoajoa ajatellen paras laatikko on toi 2101 jossa 1-vaihteen välitys tihein mutta tuo 2105 loota on hyvä kompromissi, 1-vaihde ei paljoa eroo mut kuiteskin sit löytyy toi ylivaihde joka mukavoittaa maantieajoo varsinkin 4,3 ja tiheemmät perät!
Kuva
kissimissi

1700i

Viesti Kirjoittaja kissimissi »

juu. infoa löytyy ladainfosta ladakerhon sivulta,eli ei kaukana noi tiedot :idea:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

toi infon kirjoitus voi vähän hämätä, oikaistakoon tässä. eli vaikka 2105 laatikko tuli myös 1200L ja 1200S autoihin 1986, niin niissä ei ollut tarjolla kuin 4-vaihteinen versio. kaikista 1,3-1,6 kanteista on 1985 jälkeen ollut 5-vaiht versio. 1700i malleissa ei 4-vaihteista ollutkaan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Lada-Jussi kirjoitti:kaikista 1,3-1,6 kanteista on 1985 jälkeen ollut 5-vaiht versio.
Siis 1,3:ssakinko 5-vaihteisia laatikoita? Eipä ole kohdalle sattunut.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

AI kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:kaikista 1,3-1,6 kanteista on 1985 jälkeen ollut 5-vaiht versio.
Siis 1,3:ssakinko 5-vaihteisia laatikoita? Eipä ole kohdalle sattunut.
Kävi mullakin yksi 1300 2104 vm -88 jossa oli 5v laatikko ja oli oikein plakaati että 5 speed, muistelen että tuolla kalkun huutokaupassa oli samanlainen versio tossa syksyllä...
124/2101 practical beauty
KFY-993

Viesti Kirjoittaja KFY-993 »

Joo, meidänkin kylällä oli vielä muutama vuosi sitten 2107 1300S viisivaihteisella laatikolla. Varmaankin tiheämmällä perällä, kuin ensimmäinen, vastaavanlainen Ladani, jossa nelipykäläinen tuntui olevan ihan sopiva välityksiltään. Se olisi varmaan ollut vähän hengetön peli, jos siinä olisi ollut vitonen.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

itsellä meni kanttilamppusesta 2105 vm 93 laatikko heitämällä 1200l vm 88 ladaan ei tarvinnu ollenkaan kiintystä kikkailla, sama oli 2107 1600cc 5 lovinen aski meni heittämällä 2105 1200cc
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Kirjoitin tuon em. kiinnitysasian vähän huonosti.
Siis takapotkun laatikothan ilmeisesti käy "heittelemällä" toisiinsa mutta Nivassa kun on kokonaan erilainen se takakannake niin siinä joutuu vähän pelaan jos sovittaa takapotkun 5-lovista Nivaan.
Nivan 5-vaihteisessa on se peräkotelo vähän erilainen.
Kuva
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

TOVERI NIVA kirjoitti:Kirjoitin tuon em. kiinnitysasian vähän huonosti.
Siis takapotkun laatikothan ilmeisesti käy "heittelemällä" toisiinsa mutta Nivassa kun on kokonaan erilainen se takakannake niin siinä joutuu vähän pelaan jos sovittaa takapotkun 5-lovista Nivaan.
Nivan 5-vaihteisessa on se peräkotelo vähän erilainen.
viitasin tuohon THI-900:dan keijotukseen,"5-vaihteinen loota ja sopi kuulemma kytkinkoteloon suoraan ja jotain siellä takapäässä olevaa kiinitystukea tarvi vähä työstää, mutta koko operaatio otti aikaa 2 tuntia, että ei se iso juttu ollu. " etä ainakann minulla ei minulla ei tarvinnut.

mutta olen nähnyt kahdessa saman ikäsisessä kanttilampussa erilaiset laatikon tuoet ja pultitkin olivat eri kohdasssa, viime kesänä viahdettiin kaverin vm93 2105:seen saman ikäsestä ladasta laatikko, mutta kannakeppa ei olut sinne päinkään, kun sen käänti toisin päin ni sai jotenkin istumaan
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
sds500

Viesti Kirjoittaja sds500 »

Joo hyvä että tietoa löytyy ja erilaisia kokemuksia. Varmaan Nivaan tulee vaihdettavaks 5-vaihteinen, kun joku on sinne joskus 4-vaihteisen laittannu, kunhan sais jostain hommattua yhden kpl. 5,3 perävälityksiä. saa sillä vitosella vähän kierroksia alemmas. :wink:
Vastaa Viestiin