Sytkän ajoitus
Sytkän ajoitus
Moi ladakansa. Tuore ladan omistaja ihmettelee et mistä löydän kampuran hihnapyörältä strobolla sytytyksen ajoitusmerkin? Ja mikä on lohkossa vastaava merkki? Vai enkö vaan osaa
Ja autohan on tietysti nappis 1200L -89 vakio tekniikalla. Kuplassa olikin liian helppo!

Hihnapyörässä on jossain kohtaa selvä ura, tai sitten sellainen pieni "paksunnos", tarkasti kun kattoo niin huomaa. Omassa Ladassa joku ystävällinen olikin merkkaillu valkoisella maalitäplällä merkin hihnapyörän ulkokehälle.
Ajoitusmerkit löytyvät jakopään kopasta, hihnapyörästä oikealle ja ylös, vähän huonossa paikassa. Useimmiten jakopään kopassa on puol senttiä likaa, joten ne täytyy kaapia pois, jotta viivat saa näkyviin. Siinä on kuitenkin kolme viivaa, 10-5-0 astetta, pitkä viiva 0º.
Enempää en osaa auttaa
Ajoitusmerkit löytyvät jakopään kopasta, hihnapyörästä oikealle ja ylös, vähän huonossa paikassa. Useimmiten jakopään kopassa on puol senttiä likaa, joten ne täytyy kaapia pois, jotta viivat saa näkyviin. Siinä on kuitenkin kolme viivaa, 10-5-0 astetta, pitkä viiva 0º.
Enempää en osaa auttaa

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- TOVERI NIVA
- Viesti:
Ladainfo avittaa tässäkin tilanteessa!!
http://ladakerho.fi/info/muut/tyo.htm#e03
Tosta kuvasta selvinne mistä merkit löytyy.

Ja tosta värikuvasta vielä vähän paremmin.

http://ladakerho.fi/info/muut/tyo.htm#e03
Tosta kuvasta selvinne mistä merkit löytyy.

Ja tosta värikuvasta vielä vähän paremmin.
- TOVERI NIVA
- Viesti:
Perusarvohan tosiaan on siellä 3-5 asteen tietämillä. Korvakuulolla säätäen hyvä tunniste sille oikeelle perusarvolle on se että kone käy kuin ooppeli eli hieman ontuen. Kärjettömän sytkän kanssa se onkin ihan ok, mutta jos on kärjellinen sytkä niin silloin kannattaa mun mielestä laittaa vähän enempi ennakkoo niin se ei sammu niin herkästi siihen kärjelliselle tuttuun nukahtamiseen, eli siihen kun tulee se "piikki" että kierrokset tipahtaa ihan nollille hetkeks.
Mä oon Nivoihin säätäny ennakkoo korvakuulolla niin että kone kehrää hyvin, ei ontuen ja sitten taasen pudottanu ne tyhjäkäyntikierrokset ruuvista sinne 900-950RPM. Stropolla katsoen ennakko on silloin ollut 7-8 astetta, tämä toimii mettäajossa paljon paremmin kun ajellaan tyhjäkäynnillä/pintakaasulla. Kone ei sammu niin herkästi.
Pikkusen viilatuissa ja esim. weber DGV:n kanssa on käytetty n. 10 asteen ennakkoo.
Mä oon Nivoihin säätäny ennakkoo korvakuulolla niin että kone kehrää hyvin, ei ontuen ja sitten taasen pudottanu ne tyhjäkäyntikierrokset ruuvista sinne 900-950RPM. Stropolla katsoen ennakko on silloin ollut 7-8 astetta, tämä toimii mettäajossa paljon paremmin kun ajellaan tyhjäkäynnillä/pintakaasulla. Kone ei sammu niin herkästi.
Pikkusen viilatuissa ja esim. weber DGV:n kanssa on käytetty n. 10 asteen ennakkoo.
Huomasko eron ihan selvästi vai?k-mikko kirjoitti:Ja kyllä. Löytyihän ne merkit kun pään vaan ahtoi tarpeeksi syvälle konehuoneeseen. Strobolla kattoen ennakko oli tasan 0. Eli poskellaan. No käänsin sinne just ton 7-8 astetta ennakkoa ja hyvä tuli. Ladan kaikki tehoreservi tuli taas käyttöön.

Ite tuossa taannoin säätelin ennakkoa kans, tosin ihan 12V lampun kanssa. Noh katkojan kärjet olis täytyny tietty säätää ensin (säädän joku päivä kärjet ja ennakon uudelleen). Ihan poskellaanhan tuo ennakko oli kuitenkin, reilusti yli yläkuolokohdan. Mitään eroa en kyllä huomannu, mutta ehkä mä en vaan osaa

Mitäs veikkaatte kuinka tarkasti tuolla lampulla saa ennakon säädettyä?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
No joo, ainahan sitä kuvittelee et korjaus onnistu. Mut kyllä siihen vääntöä lisää tuli selvästi. Jos näissä 1200L:ssä nyt väännöstä kehtaa puhua.k-mikko kirjoitti:
Ja kyllä. Löytyihän ne merkit kun pään vaan ahtoi tarpeeksi syvälle konehuoneeseen. Strobolla kattoen ennakko oli tasan 0. Eli poskellaan. No käänsin sinne just ton 7-8 astetta ennakkoa ja hyvä tuli. Ladan kaikki tehoreservi tuli taas käyttöön.
Huomasko eron ihan selvästi vai?