Paljonko hevosvoimia?
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Paljonko hevosvoimia?
Olin eilen Motonetissä ja siinä odotellessani vuoroani, niin lähellä yksi heppu puheli kaverille, että kaverin kaverin Toyotassa on 500 heppaa. Siispä kysyisinkin, että kuinkapaljon voi saada hevosvoimia autosta ulos nykyaikana.? Tarkoitan näitä normaalisti tieliikenteessä olevia autoja, joilla ajetaan päivittäin. Otetaan nyt esimerkiksi Ford Sierra 2.0i tai joku vastaava.
Kyllähän noista liikenteessä olevista autoista voi ottaa vaikka kuinka paljon heppoja ulos. Eri asia onkin sitten kuinka mukava se auto on sen jälkeen ajaa.
Esim. muinoin olin erään Kuplan kyydissä, minkä moottorina oli porkken tekemän tuplaturbo moottori. Se auto muuten keuli kun lähti kepittämään
Mut kuitenkin. Aika töksähtelevää se meno oli ruuhkassa. Siinä oli sellainen kiihdytysautoissa käytettävä laatikko. Vaihdetta vaan tökätään. En muista oliko siinä edes kytkintä. Mut leimassa se oli sillä moottorilla
En tie millä ihmeellä se oli onnistunut. Tehoja oli varmaan lähemmäs tuo 500 tai jopa yli.
Ja onhan munkin Nivassa ainakin 600hv
En vaan tiedä minne ne kaikki aina katoaa kun yrittää kengittää 
Esim. muinoin olin erään Kuplan kyydissä, minkä moottorina oli porkken tekemän tuplaturbo moottori. Se auto muuten keuli kun lähti kepittämään


Ja onhan munkin Nivassa ainakin 600hv


- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Ei kai sentään kuinka paljon vaan! Luulenpa, että moni hemmo joka virittää autoansa, niin jotenkin ei ole selvillä näistä hevosvoimien lisäyksestä. Siis teoriassa voidaan laskea tai luulla, että ton osan kun pistän, niin heti tuli 100 heppaa lisää. Jos laittaa PALJON rahaa, niin kyllä kait sitten voi 500 heppaa saada. Tätä paljon rahaa ei sitten joka junnulla olekkaan. Mitähän maksaa Fordin WRC moottori? Missä heppoja on riittävästi. Kellä on faktaa tietoa, että jos Ladan 1600 moottorista otetaan ulos näitä hevosvoimia paljon, niin missä euron lukemissa liikutaan?
Re: Paljonko hevosvoimia?
Ei se että autoa käytetään tieliikenteessä päivittäin rajoita tehoa oikeastaan mitenkään. Jos Sierraa ruvetaan virittämään niin kannattaa vaihtaa koneeksi Cosworthin YB -pannu ja lyödä siihen sitten palikkaa kiinni isolla rahalla. Kyseisellä moottorilla ennätykset pumppubensaa poltettaessa lienevät jossain 800 hepan tienoilla.Lada Scandinavia kirjoitti:Olin eilen Motonetissä ja siinä odotellessani vuoroani, niin lähellä yksi heppu puheli kaverille, että kaverin kaverin Toyotassa on 500 heppaa. Siispä kysyisinkin, että kuinkapaljon voi saada hevosvoimia autosta ulos nykyaikana.? Tarkoitan näitä normaalisti tieliikenteessä olevia autoja, joilla ajetaan päivittäin. Otetaan nyt esimerkiksi Ford Sierra 2.0i tai joku vastaava.
Kaverillani on tuommoinen 300ZXTT Nissani josta takapyörätehoa irtosi (säädöt pielessä) muistaakseni n. 500 hepoa. Eipä senkään ajaminen normi corollasta paljon poikkea

Kytkin nyt vaatii hieman normaalia enemmän voimaa pohkeesta mutta ainahan voi vaihtaa automaattiaskin...
Kupla ei tarvitse kovinkaan kummoisia tehoja että keulii ja Suomen nopeimmassa "katu"kuplassa ei ollut muutamavuosi sitten puoliakaan tuosta tehosta, joten vähän ihmettelen tuollaisia tehoja. Yleensäkin tuntuu, että tehonkasvu on mitattu noissa "kaverin kaverin autoissa" db-mittarilla (100hv+3db=200hv).Nerd-O kirjoitti:Esim. muinoin olin erään Kuplan kyydissä, minkä moottorina oli porkken tekemän tuplaturbo moottori. Se auto muuten keuli kun lähti kepittämäänMut kuitenkin. Aika töksähtelevää se meno oli ruuhkassa. Siinä oli sellainen kiihdytysautoissa käytettävä laatikko. Vaihdetta vaan tökätään. En muista oliko siinä edes kytkintä. Mut leimassa se oli sillä moottorilla
En tie millä ihmeellä se oli onnistunut. Tehoja oli varmaan lähemmäs tuo 500 tai jopa yli.
"Kellä on faktaa tietoa, että jos Ladan 1600 moottorista otetaan ulos näitä hevosvoimia paljon, niin missä euron lukemissa liikutaan?"
Turbiinilla on kuulem moottoriin menyt 7000€ ja heppoja 200 paremmalla puolella ilmeisesti, tosin siin ymmärtäkseni aika montamoottoririkkoa ymta.
Kait kunnollisen moottorin rakennukseen menis ainakin seuraavat:
Takomännät 500€
Alakerran koneistus 200€ ->
Tiivisteet ym 100€
Liekkirenkaat(konestus) ja/tai kuparitiiviste 100€
Öljy ja vesipumput 150€
Kansityöt 500€
Kunnollinen ruisku 250-1000€
Turbo 250-1500€
Imusarja 100-300€
Öljylauhdutin 50€
Cooleri 200€
ja lisäksi keikee pikkusälää menee nois rojekteissa.
Laajan matiikan käynyt tosta voi sit äkkiä laskea paljo menis.
Turbiinilla on kuulem moottoriin menyt 7000€ ja heppoja 200 paremmalla puolella ilmeisesti, tosin siin ymmärtäkseni aika montamoottoririkkoa ymta.
Kait kunnollisen moottorin rakennukseen menis ainakin seuraavat:
Takomännät 500€
Alakerran koneistus 200€ ->
Tiivisteet ym 100€
Liekkirenkaat(konestus) ja/tai kuparitiiviste 100€
Öljy ja vesipumput 150€
Kansityöt 500€
Kunnollinen ruisku 250-1000€
Turbo 250-1500€
Imusarja 100-300€
Öljylauhdutin 50€
Cooleri 200€
ja lisäksi keikee pikkusälää menee nois rojekteissa.
Laajan matiikan käynyt tosta voi sit äkkiä laskea paljo menis.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä
, 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä

Galleriassa
No tuo 7000 on mennyt mutta siihen on laskettu kaikki harjoituskappaleet ja ja alusta. se minkämoinen kone nyt on on vienyt vakiosta eroavilta osiltaan ehkä 2-3kiloeuroa koneistuksineen ja osineeen (omalle työlle ei lasketa arvoa)
Tehoa oli kaasariaikana 177 heppaa ja vääntöä 293Nm molemmat melko matalilla kierroksilla. Nyt ruiskulla kone kiertää paljon ylemmäs enneku rupeaa puutumaan ja vääntö tuntuisi pysyneen samana joten tehoakin täytyy olla enemmän. Turbo on pahin tulppa tällähetkellä sen vaihtamalla yläkierroksille pitäis tulla vielä paljon lisää.
Tehoa oli kaasariaikana 177 heppaa ja vääntöä 293Nm molemmat melko matalilla kierroksilla. Nyt ruiskulla kone kiertää paljon ylemmäs enneku rupeaa puutumaan ja vääntö tuntuisi pysyneen samana joten tehoakin täytyy olla enemmän. Turbo on pahin tulppa tällähetkellä sen vaihtamalla yläkierroksille pitäis tulla vielä paljon lisää.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Niin siis jos on kyse tällaisista usean sadan hevosvoiman moottoreista, niin ovat kyllä melko pitkälti ahdettuja. Vapaastihengittävänä ei tuollaisia 500hv tehoja kovin helposti oteta, siis mistään normaaleista euro/japsi autoista joissa noin 2 litran kone. Eri asia siten jotkut jenkit, missä tilavuutta löytyy. Mutta kyllä vaparina 100hv/litra alkaa olla jo aika kova suoritus, tietysti enemmänkin saadaan riippuen miten moderni moottori kyseessä, mutta kyllä silloin koneen luonne on jo melko ylävireinen. Ei välttämättä kovin mukava käyttöauto.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
-
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 25.10.2004 20:09
- Paikkakunta: Laitila
no kyllähän tollasesta uudesta m3:sesta irtoo ilman mitään ahtimia tollaset vähän alle 350hv.. Ja vanhemmistakin irtoo ihan kiitettävästi.. Eli ei sitä aina ahtimia tarvita ja nois on ajettavuuskin aikkast hyvä mut ovat kyllä sitten kanssa uudempia autoja mitä joku Sierra on.. Mut tunnetusti Foortti tarvii turbon mut Bemu ei, tehoa on ilmankin.. 

Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Siis jos viritettyä autoa käytetään tieliikeenteessä, niin siihen nämä teho rajat juuri koskevat. Tieliikenteeseen olevaan autoon saa lisätä tehoja 20% Jos moottorin tehot turboineen yms. Huomataan tai todetaan ratsiassa, kolarissa niin autosta lähtee taatusti laput ja sen jälkeen uusinta katsastukseen. Liikenneministeriön päätös autonrakenteen muuttamisesta ja sieltä löytyy tarkemmat ohjeet. Esim. 1.6 litraseen autoon jos vaihtaa 2.0 litrasen moottorin, niin pitää vaihtaa myös 2.0 litrasen jarrut ja jouset, sekä auto muutoskatsastaa ja siitä pitää saada todistus Ford liikkeesta, että muutokset on tehty ja kyseistä automallia on olemassa ja sitten katsastukseen. Olin äsken puhelinkeskustelussa tutun katsastusmiehen kanssa.
-
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 25.10.2004 20:09
- Paikkakunta: Laitila
jatke ja jatke, jospa lopettaisit sen hitsin paukuttamisen heti alkuunsa ja miettisit vähän et kuinka vitusti paljon parempi joku bemu on ku joku esim. lada tai ford..Jeltsin kirjoitti:Jatkeessa tosin on 3,2l moottori ja tekniikka pikkasen kehittyneenpää kuin 2l sierrassa jonka tekniikka on vuodelta miekka&kivi
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
-
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 25.10.2004 20:09
- Paikkakunta: Laitila
Niin, mutta tilavuuttahan tuossa nykyisessä M3:ssa on tuo 3.25 litraa. Eli kuten aiemmin kirjoitin, kyllä vaparinakin saadaan tehoa, mutta se vaatii sitten lisää tilavuutta moottoriin ja/tai huipputehon kierrosluvun nostamista. Ja esim. M3 bemarit on jo alun pitäen suunniteltu "urheilu"-autoiksi, eli tehoa reilusti enemmän kuin perhe-autoissa, niin kuin tuossa on jo todettukin. Eli koneessa käytetty vähän erikoisempia/parempia ratkaisuja kuin "normaali"-koneissa.RussianTUNER kirjoitti:no kyllähän tollasesta uudesta m3:sesta irtoo ilman mitään ahtimia tollaset vähän alle 350hv.. Ja vanhemmistakin irtoo ihan kiitettävästi.. Eli ei sitä aina ahtimia tarvita ja nois on ajettavuuskin aikkast hyvä mut ovat kyllä sitten kanssa uudempia autoja mitä joku Sierra on.. Mut tunnetusti Foortti tarvii turbon mut Bemu ei, tehoa on ilmankin..
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -