Tyhjänpäiväistä, mutta kuitenkin..

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
teepee

Tyhjänpäiväistä, mutta kuitenkin..

Viesti Kirjoittaja teepee »

Pari hassua kysymystä:
Haluaisin 2107:aan (vm-88) vaihtaa kojetaulun taustavaloksi kalman vihreän tilalle vaikkapa sinisen valaistuksen!
Onnistuukohan tuollainen, eli onko joskakin saatavissa mokomia sinisiä polttimoja? Vai onko esim. kanta jotakin original USSSR?
Ja sitten vielä nupiksi, kuis sen mittarimurikan saa irti ja uskaltaako sen avata?
Terv. vähempi sähköistä ymmärtävä
Tyhmyyden edessä itse jumalatkin omat voimattomia
destor

Viesti Kirjoittaja destor »

Luulisin että valon väri ei tule lampusta sillä siellä on todennäköisesti aivan tavalliset hehkulamput antamassa valoa. Väri määräytyy mittaristossa olevan muovin mukaan (toki voihan siellä olla jokin muoviosa juuri tätä valon värjäämistä varten).
Stefa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tai sitten sen polttimon päällä on sellainen "kortonki", näin ainakin japanin ihmeissä, ja noita kortonkeja saa eri värisiä autotarvikeliikkeistä.
Vauhdin tae - alamäki
audiq

Viesti Kirjoittaja audiq »

Meillä oli sellainen vihreä "kupu" siellä poltinpesässä. Minullakin sama ajatus oli, kun polttimon jouduin vaihtamaan niin samalla väri vaihtoon, mutta en kiireessä keksinyt sopivaa keinoa. Mittaristo irtosi avaamalla ruuvi oikealta suojakannen alta (lämppärivipujen oikealta puolelta).Sen jälkeen mittariston oikeaa reunaa kampeamalla lähti purkaantumaan. Polttimot olivat muistaakseni peltikannalla (paina ja käännä) ja alkuperäinen 3W ja nyt täällä 4 tai 5W. Värinä mielestäni punainen parempi, koska sininen käy "silmään" pimeässä, mutta tuo vain oma mielipide. Kannattaa tarkistaa polttimoiden toiminta ennen takaisinlaittoa mittariston takapuolelta. Auto oli 2107 vm-90.
Pöhö-Andrei

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Itse vaihdoin tuota väriä ostamalla venäjältä asianmukaset värilliset polttimot eli niiden lasikupu oli värjättyä lasia. Niitä saa ainakin sinisinä, vihreinä ja punaisina eli vaihtoehtoja löytyy.
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

itse ostin juuri 20 lampun jouluvalosarjan jonka lamput sinisiä
ja 20 lampun sarjassahan lamput on 12 volttisia eli käy autoon
sarjalla oli muuten hintaa 2e eli eipä lampuille jää paljoa hintaa
vai menikö köyhiin patentteihin
Tuomas

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Todennäköisesti siellä on juuri joku värillinen muovi antamassa väriä valoille. Homma selviää kun vähän purat ja selvität. Jos siellä sitten sellaiset on, vaatii se värin vaihtaminen vähän askartelua että ne saa pois sieltä ne värimuovit :)

Jos mielipiteen saa sanoa, niin älä tee sinistä valaistusta. Punainen on ainakin minun mielestäni miellyttävämpi silmille.
teepee

kitti vastauksista

Jo rupean asian kanssa duunailemaa, kiitti kaikille kommentoijille.
Tämä on loistava foorumi nimenomaan näille asioille...
Misha

Viesti Kirjoittaja Misha »

pressa kirjoitti:itse ostin juuri 20 lampun jouluvalosarjan jonka lamput sinisiä
ja 20 lampun sarjassahan lamput on 12 volttisia eli käy autoon
sarjalla oli muuten hintaa 2e eli eipä lampuille jää paljoa hintaa
vai menikö köyhiin patentteihin
Tämäpäs on loistava idea. Kantojen kanssa tulee tietty ongelmia, joutuu ehkä juottamaan tms. Paras on tietysti ottaa kärähtäneistä valoista lasit pois ja juottaa uudet lamput suoraan kantaan. Nuo valosarjojen lamputhan ovat semmosia että niistä vaan törröttää kaksi ohjutta johtoa.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
pressa

näissä lampuissa oli se hyvä että johtimet oli kuparia
eli hwlppo tinata
teepee

Valot

pressa kirjoitti:näissä lampuissa oli se hyvä että johtimet oli kuparia
eli hwlppo tinata
Sallittakoon pressalle mainostaminen liittyen valoihin:
mistä puotista ne ostit?
rotsi4

Ledit

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Itse laittaisin tehokkaita ledejä mittaristoa valaisemaan , eivät montaa euroa maksa bebekillä ja kestävät vaikka kuinka kauan.
Saahan niitä auton mittarivalojen kannoillakin joistain varaosaliikkeistä, hinta taitaa olla 2e kipale,eikä tarvi miettiä etuvastuksia.
IlkkaHe

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

ledit on tosiaan yks vaihtoehto.
ihte tein omaan ladaani ledeistä vilkun merkkivalot. siis että kun vasemmalle vilkuttaa niin vasemmalla mittareissa on valo joka vilkkuu, oikealle niin vilkkuu oikealla puolella siis vihreät ledit..

Oulussa asuvien kannattaa suunnata PUUILO halpis kauppaan. sieltä ainaki sai värjättyjä polttimoita. 2105:sessa ainakin on niin, että polttimo on ihan normaali, mutta mittarin sisässä on vihreän siniset muovit, jotka muuttavat valon väriä.. ne kannattaa purettaessa aina poistaa, ja alkaa sitten käyttämään nuita värjättyjä polttimoita. sellasia värillisiä huppujakin saa. niillä voi lähes kaiken laisia polttimoita värjättä. ei ehkä halogeeneja kuitenkaan :lol:
pressa

Re: Valot

teepee kirjoitti:
pressa kirjoitti:näissä lampuissa oli se hyvä että johtimet oli kuparia
eli hwlppo tinata
Sallittakoon pressalle mainostaminen liittyen valoihin:
mistä puotista ne ostit?
keskisen kyläkaupasta
cassu

Viesti Kirjoittaja cassu »

Minä porasin 2105:n mittaristoon reikiä taakse, ja pistin värillisiä superkirkkaita ledejä kuumaliimalla kiinni + asianmukaset vastukset.

Lisäksi kaikki varoitusvalopolttimot korvasin Ledeillä. Se toteutettiin näin.

Tein Ledeillä myös tuhkakuppiin valaistuksen.
Vastaa Viestiin