virtalukko

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

virtalukko

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

mitäs laki sanoo ratti ja virtalukosta meinasin jos poistaisi koko hökötyksen ja laittaisi rele ohjauksen hälyttimeltä.
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Re: virtalukko

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

v.paasio kirjoitti:mitäs laki sanoo ratti ja virtalukosta meinasin jos poistaisi koko hökötyksen ja laittaisi rele ohjauksen hälyttimeltä.
Kysy katsastusasemalta, esitä ideasi, vaatii varmaankin muutoskatsastuksen rattilukkoa ajatellen, sama se on mistä napista käymään laittaa ja onhan noita kaukokäynnistyslaitteitakin jo olemassa. Omatekemissä systeemeissä vaan taitaa tuo hyväksyntä tuottaa vaikeuksia. Kysy konttorilta, ei tarvi pähkäillä..niin minä tekisin jos moiseen puuhaan lähtisin. :wink:
Kyllä lähtee..!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Muistaakseni rattilukot tulivat joskus 60-luvulla pakollisesksi anastuksen estovälineeksi.Enpä usko,että ilman rattilukkoa auto menee katsastuksesta läpi.
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

niin ehkei mutta eihän 900 sabissakaan ole varsinaista rattilukkoa vaan siinä on se pakkilukko
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Rattilukon toimimattomuudesta kirjoittivat kerran otteeseen merkinnän, tosin leiman sai vielä sinä vuonna. Ja tuon on oltava autoon kiinteästi asennettu, irrallinen rattilukko ei kelvannut.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Saabissa vaihdelukko/virtalukko oli kytketty siten että avaimen sai pois lukosta vasta kun pakki oli päällä.Yksi huono puoli siinä oli.Lukon asennon takia kaikenlainen moska,jota tahtoo autossa pyöriä meni lukon haittojen väliin ja aiheutti toimintahäiriöitä.
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Ja lahes kaikissa vanhoissa 99/900 saabeissa mita on kohdalle osunut tuo virta-/vaihdelukko systeemi on ollut siina kunnossa etta avaimen saa lahtemaan pois kaikissa asennoissa ja kaynnistaminen onnistuu milla tahansa avaimelle tai vaikka jaatelotikulla.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Meikäläisen 99 peltorässissä vaihdelukko toimii hienosti, eikä avainto oteta pois ellei vaihde ole pakilla. Nyt tosin avain saa olla paikoillaan kun laatikko tai sitten tuo lukkohässäkkä sekosi, eikä pakkia löydy. Pitää katsella keväämmällä mikä tuossa on vikana.
rotsi4

Rattilukko

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Voihan rattilukon saada toimimaan jonkinlaisella servolaitteistolla sähköisestikin.
Eihän kaikissa ranskan kaaroissa ole avaimia ollenkaan.
Mutta tuskin ohjaukseen liittyviä muutoksia hyväksytään kovinkaan helposti, mutta ei kai niitä ole pakko katsastusmiehelle esitellä,poliisille ehkä herkemmin.
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Ruorilukko

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Ajonestolaite on pakollinen nykyään lähes kaikissa autoissa. On se niin kauan ollut lakisääteinen juttu. Muistaakseni laissa on jotakin höpinätä Saabin systeemistä suoraan. Silloin Saabit tehtiin Suomessa ja oltiin solidaarisia Saabismeille.

Saab on yksi helpoimpia autoja ottaa luvatta käyttöön. Lukkopesän saa virtalukosta aivan yksinkertaisella vempsuttimella vedetyksi pois. Virtalukon pohjassa oleva kolo on sen jälkeen käännettävissä millä hyvänsä esimerkin mukaan vaikka juuri jäätelötikulla. Auto käyntiin ja ajoon.

Civic Hondassa taas on ohjausakselissa ohennus, joka on sorvattu akseliin. Vanhemmat vekottimet irroittavat rattinsa voimakkaasta väännöstä. Mahtaa voroa ottaa pattiin.

Näissä kaikissa lakisääteisissä jutuissa on syytä aina miettiä myös seurauksia. Sakko tai ajokielto on kaikkein pienempiä menetyksiä mitä voi aiheutua. Täraytäppä kuolonkolari, jonka tutkii aina erityinen onnettomuustutkintalautakunta. Se antaa kolarista lausuntonsa. Jos todetaan auto rakennetuksi lain vastaiseksi, niin vakuutusyhtiö näin suuressa korvausasemassa riitauttaa korvauksen, jolloin onneton auton omistaja ja kuljettaja joutuvat aika liriin. Jos vaikka makselet äidille ja viisihenkiselle lapsikatraalle elinkorkoa täysi-ikäisyyteen asti ni jo ottaa pattiin. Tai jos vakuutusyhtiö maksaa ja perii vaikka puolet takaisin syylliseltä, niin koko loppu elämän on vankeudessa maksuihin.

Noista käytön estävistä laitteista taas varkaustilanteessa tulee vakuutusyhtiön kanssa riitaa. Itse olen ajatellut niin, että jos kerran maksan vakuutuksia, niin miksi en silloin täytä niiden ehtoja. Muuten kylvän rahaa suoraan ämmiin persiisiin.

Turvavyö on ja mukava. Jätä käyttämättä. Aja kolari. Ja vaakuutusyhtiö väittää sinun vammojesi syntyneen siitä ettei turvavyö ollut kiinni. Ja taas osa korvauksista pois.

Kirja tästä taas meinaa tulla, mutta ehkäpä muutama meistä Laduri immeisistä saa tästä virikkeitä ajatella asiaa myös tältä kantilta.

Jyrki-boy
Vastaa Viestiin