Uudet kajarit ja soitin

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
kotsa

Uudet kajarit ja soitin

Viesti Kirjoittaja kotsa »

Eli minkälaiset kajarit kannattaa ladaan laittaa? Itse olen täysin aloittelija näissä hommissa. Tarkoitus ei ole mitään vahvistimia ja subbaria laittaa vaan ihan perus kajarit halvalla. Ja soittimeksi olen aatellut ihan perus cd/mp3-soitinta. Ja ladahan on 1200L -75 vuosimallia.

Laittakaahan ehdotuksia.
vmp

Viesti Kirjoittaja vmp »

ite pistin tuossa pari viikkoa sitten ihan normaalin nännimankan ja kuusysit hattuhyllylle. Kaverit ne vain nauresekelee että just oikeat vehkeet kyseiseen autoon kun itelläki on talvi-autona tuollainen 1200l mallin lada. soittimen saat helposti kiinni akulta virta virtalukon kautta heräte ja jostain maapaikka. Jos herätteen haluat ohittaa niin vedä sekin suoraa akulta mutta kanatta muistaa sammuttaa soitin sitten ku sammutat auton ettei akku pääse loppumaan :wink:
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

vanhassa orkkiskuntoisessa ladassa ei ainakaan kannata lähteä mitään verhoiluja eikä hattuhyllyä särkemään
eli jotkut koteloidut pintakaiuttimet penkkien alle
lada1200

Viesti Kirjoittaja lada1200 »

Mulla on ite tehdyt kotelot pioneerin 6x9:seille ja laitettu hattuhyllylle ja soitin on boshmannin mp3 soitin (välissä on vahvari muttei pakollinen soi ihan hyvin ilmankin)
Hintaa tulee noille noille ilman vahvaria 200€
Vahvarilla 300€
Tein just sen takii kotelot kun en halunnu rikkoo sisustaa (helppo tehdä ihan lastulevystä) 8)
kotsa

Saiskos noitten alkuperäisten paikalle laitettua mitää? Siis jotka on tuossa etu jalkatiloissa. Ei tosiaan viittis hattuhyllyy alkaa särkemään.
THI-900

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Täh? Onko 1200L:ssä muka vakiona jotain kajareita? Ei mulla vaan oo missään ollu, vaikka jo kolmas on menossa :?:

Mulla on itellä Pioneerin CD/radio ja 6X9 kajarit takana ja edessä tweetterit. Ja kyllä kauniisti soi ja kuuluu, ihan yli sadankin vauhdissa. Vahvaria ei oo, kyllä noillakin peleillä saa aikaan ihan kivan metelin. :D :D
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
kotsa

THI-900 kirjoitti:Täh? Onko 1200L:ssä muka vakiona jotain kajareita? Ei mulla vaan oo missään ollu, vaikka jo kolmas on menossa :?:
Ilmeisesti ei sit oo alkuperäiset mut jotkut vanhat paskat siinä on :)
Isännän auto nii ei viittis rueta hattuhyllyyn reikiä tekemään. Helpompi ois jos niitten entisten tilalle sais laitettua vähä paremmin soivat kajarit.
THI-900

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Mäkään en sitä reikien tekoa hirveesti kannata, mutta etuovien alareuoihin saa laitettua helposti. Ja jos menee reiänteko vikaan, niin niitä oven "päällisiä" saa kyllä hommattua varsin halvalla uusia... Mulla on itellä "reiät" ovissa, jossa entinen omistaja piti kajareita. Laiton Jensenin ritilät päälle, kun on jaksanu kuuspistekajarijärjestelmää rakenetaa... :lol: :lol:
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
kotsa

http://www.pixmania.com/fi/fi/112980/ar ... g1348.html
Oisko noista mihinkään? Mahtuuko nuo edes niitten entisten tilalle? Ei ainakaan kovin kalliit oo...
http://www.pixmania.com/fi/fi/89/xx/0-1 ... derBy=Prix
Mikähän noista olis hyvä? Kokemuksia.
Kimmo86

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Pioneerin vehkeitä näyttäisi olevan, joten pitäisi olla suht' laadukkaita. Noista kaiuttimien sopivuudesta on mahdoton mennä sanomaan mitään, kun pitäisi ensin tietää minkäkokoiset autossasi on nyt kiinni ja mitkä nuo uudet on, kun tuossa ei mainittu noitten kokoa.
kotsa

Kimmo86 kirjoitti:Pioneerin vehkeitä näyttäisi olevan, joten pitäisi olla suht' laadukkaita. Noista kaiuttimien sopivuudesta on mahdoton mennä sanomaan mitään, kun pitäisi ensin tietää minkäkokoiset autossasi on nyt kiinni ja mitkä nuo uudet on, kun tuossa ei mainittu noitten kokoa.
Pitääpä käyttää irti toista kaiutinta ja mitata se. 13cm oli kalvon halkasia noissa pioneereissä.
lada1200

Viesti Kirjoittaja lada1200 »

Ei noi mitään hullumman näkösiä ole ja ovat varmaan ihan toimivat jos niillä kuuntelee musiikkia ihan normaalisti eikä hae mitään kauheita tehoja (eli ei halua rämisevää autoa).
kotsa

Tässä ois muutama kuva noista kajareista ja ladasta. Eli vissiin entinen omistaja patentoinut tuommoset syystemit. Kajarin koko: kotelo 12cm, reikä n.9cm ja syvyys n. 3,5cm mutta tuota reikäähän voi laajentaa vähäsen. Sitte kun sais vielä jonku asentamaan soittimen ja kajarit jos ne ostan :)

http://i28.photobucket.com/albums/c244/ ... ivnkri.jpg Vänkärin puolen kajari
http://i28.photobucket.com/albums/c244/ ... ikuski.jpg Kuskin puolen kajari
http://i28.photobucket.com/albums/c244/ ... aiutin.jpg levy irrotettuna
http://i28.photobucket.com/albums/c244/ ... 6/Lada.jpg

Mikähän noitten pioneeri kaiuttimien syvyys mahtaa olla ku en sitä mistään löytäny?
Sergy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergy »

tossa on hyvin soiva vaihtoehto, mulla e sitten oli lopussa lasikuidulla loppuun käsitelty, 9mm vaneri leikattu sen peruspahvin muotoiseks. ja nahal päälystetyt, soivat hyvin, ja oli nätit, eikä pahemmin häiriny jalkoja. mut tietenkin noi oli 6.5" kajarit. jos laittais vaik pienemmät niin viel enemmän tilaa säästyy.http://www.kontula.net/muut/mummo/Amparikotelo/
HH

Viesti Kirjoittaja HH »

kotsa kirjoitti:
Kimmo86 kirjoitti:Pioneerin vehkeitä näyttäisi olevan, joten pitäisi olla suht' laadukkaita. Noista kaiuttimien sopivuudesta on mahdoton mennä sanomaan mitään, kun pitäisi ensin tietää minkäkokoiset autossasi on nyt kiinni ja mitkä nuo uudet on, kun tuossa ei mainittu noitten kokoa.
Pitääpä käyttää irti toista kaiutinta ja mitata se. 13cm oli kalvon halkasia noissa pioneereissä.
Kaikilla autokaiuttimilla on merkistä riippumatta standardikoot ja ne tavallisimmat on 4", 5,25" eli ns. viisvarttinen, 6,5" ja sit on ne 6x9 eli kuusysit.

Kotsan vanhat paskat on ilmeisesti nelituumaset, joten ota vanha kaiutin irti, mee sen kanssa kauppaan ja vertaa onks kaiuttimen kiinnitysreiät samat ku jossain kunnon 4 tuumasessa. Jos ei oo niin vertaa johonki viisvarttiseen, luulen että merkiltä ku merkiltä löytyis noihin vanhoihin koloihin sopivat kaiuttimet. :wink:

Tosin jos laitat pelkät nelituumaset niin voit heittää hyvästit bassoille. Ja kun et kerta mitään subbareita ym aio laittaa, niin suosittelisin taakse kuusysit, koska niistä saa reilusti bassoa oikein asennettuna (lue alapuolelta), takapenkkiläisillekin hyvän ja monipuolisen soundin, ja ne toimii hyvin edessä olevien nelituumasten kanssa! Ei maksa paljo, mutta joutuu näkee vähä enemmän vaivaa.

Siis jos haluu ottaa kuusyseistä kaiken hyödyn irti, niin kannattaa vaikka ite vääntää uus hattuhylly ja upottaa ne siihen. Jopa pelkän mankan antamilla tehoilla ne saa soimaan todella hyvin jos asentaa erittäin tiiviisti ne hattuhyllyyn, koska kuusysit on suunniteltu käyttämään "kotelona" koko tavaratilaa, ei pieniä irtonaisia koteloita! Jos asennat ne huonosti niistä ei paljo iloa oo. Toki soi koteloissaki ihan ok:sti.

:roll:
Vastaa Viestiin