Thema 2.0i.e. turbo-tekniikka larssiin?

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Hellfire

Thema 2.0i.e. turbo-tekniikka larssiin?

Viesti Kirjoittaja Hellfire »

Onkohan käytännön kokemusta kellään moisesta kun haulla ei meinannu löytyä vastausta. Käytännössähän se on pitkälle sama kone kuin fiatin 2.0tc?
Tuleeko pahoja tilaongelmia?
Sopiiko ladan laatikko vai onko fiatin lodju parempi vaihtoehto?
Viisaammat auttakaa.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Thema 2.0i.e. turbo-tekniikka larssiin?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Hellfire kirjoitti:Onkohan käytännön kokemusta kellään moisesta kun haulla ei meinannu löytyä vastausta. Käytännössähän se on pitkälle sama kone kuin fiatin 2.0tc?
Tuleeko pahoja tilaongelmia?
Sopiiko ladan laatikko vai onko fiatin lodju parempi vaihtoehto?
Viisaammat auttakaa.
Käytännössä tuo on täysin sama kone mitä 2l turbo esimerkiksi cromassa. Vapareistakaan ei eroa hirveästi, lähinnä männissä suurin ero.

Suurimman työn tuossa tekisi vinokoneen kääntö pystyyn ja imu- /pakosarjojen teot. Imupuoli ei ainakaan mahdu ja taitaa pakopuolikin törmätä tulipeltiin. Toisekseen jakaja tulee myös tulipeltiä päin.

Mutta tehtävissä kyllä. Leimalle pitäisi sitten saada teholappu alle 100,8hv tehoista.

Ladan laatikko käy kyllä, 131:stä ja 132:sta löytyisi huomattavasti vahvempia laatikoita, tosin eivät mahdu kardaanitunneliin ilman laajennusta.

Käytteleppä hakua, tosiaan tuohon pätee täysin samat asiat mitä fiatin vino-tc:hen. Lueskele vaikka allekirjoittaneen sivutkin läpi vaikka nuo aika pitkään ovat päivittämättä olleetkin.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

ei mikään mahdottomuus.. joutuu vaa tekee tulipeltii ison reiän ja siirtää vähän sisälle päin.. tämä toiminpide croman istutuksessa.. ja pakoputken teko on kans aika jänskä.. et saa ohjaukseki toimii samaan aikaan..
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Siis kun vinokone käännetään pystyyn niin öljynkiertoa pitää muokata, muuten pumppu imee tyhjää ja toinen nokka käy kuivana, toinen nokka taas saa liikaa öljyä ja nokkakotelo tulvii.

Pakoputken saa kyllä mahtumaan, muttei juurikaan yli 2-tuumaista. Ratkaisuna hammastanko :wink: Tai vfts-tyylinen repsikan jalkatila.

1700 ladasta saisi suorasytkän tuohon :wink:
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

niin joo en tuotakaan taas tienny mut hyvä että viisaita löytyy-- :) :oops: :lol:
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

ladoilla radalle kirjoitti:niin joo en tuotakaan taas tienny mut hyvä että viisaita löytyy-- :) :oops: :lol:
No viisaista en tiedä :lol:

Mutta tosiaan ihan bolt-on ei tämäkään viritys ole.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
larbatzi
Viestit: 140
Liittynyt: 4.10.2004 9:09

Viesti Kirjoittaja larbatzi »

Theman konehan on niin sanotusti väärän kätinen joten pako sarja menisi kuskin jalka tilan alta...
Muutenhan kone käy ladan laatikkoon helposti kunhan kooneen kääntää pystyyn mutta suosittelen fiattin laatikkoa sillä ladan laatikot ei kyllä kestä tceen tehoja kauaa ainaakaan kilpaa ajaessa (meidän kone on vapaasti hengittävä melkein vakio eikä laatikot tahdo kestää kisaa kauemmin ) :lol:
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

larbatzi kirjoitti:Theman konehan on niin sanotusti väärän kätinen joten pako sarja menisi kuskin jalka tilan alta...
Muutenhan kone käy ladan laatikkoon helposti kunhan kooneen kääntää pystyyn mutta suosittelen fiattin laatikkoa sillä ladan laatikot ei kyllä kestä tceen tehoja kauaa ainaakaan kilpaa ajaessa (meidän kone on vapaasti hengittävä melkein vakio eikä laatikot tahdo kestää kisaa kauemmin ) :lol:
Niimpä tietenkin, tuli tuossa ajatuskatkos. Itsellä pystykone, joten siksi tuo repsikan puoli tuli niin automaattisesti. Ahdasta on ahtimella kuskin puolella, ja kaasuläppä tulee vakioimusarjassa tulipeltiä päin. En oikein noita nimityksiä väärän- ja oikeankätinen pitäisi järkevänä tapana erotella, vaan tuota asennusasentoa :roll:

Mitä tuolle teidän koneelle sitten on tehty ja minkä kokoinen? Itsellä ollut jäällä 4 talvea sama loota eikä ropleemaa. Tosin taitaa olla asfaltilla otettavat tayskaasulähdöt aika eri asia. Ilmeisesti jokkista?
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
larbatzi
Viestit: 140
Liittynyt: 4.10.2004 9:09

Viesti Kirjoittaja larbatzi »

Ei siellä ole kuin peltipakosarja ja joku kakskurkkunen kaasari...( talvella uudet nokat, tuplat ja kannen porttaus ja nälkähän kasvaa syödessä )
Noh laatikot olleet aikas loppuun ajettuja paskoja joten ei ihme ettei kestä !
Mutta varmasti joku hyvin pidetty laatikko olisi kestävempi kuin jostain vanhasta teinirassista napattu.


Ja jokkista ajetaan
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

mites tuo fiiat regatan tc olis istuttaa ladaan???
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Muutakin kun moottori

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

On mukava seurata keskustelua moottorin rakentelusta Ladukkaan. Heittäisin omana mielipiteenäni mukaan hiukan erisuuntaista tarinaa.

Jos autolla on tarkoitus ajaa kovaa, jopa mutkitellen, niin syytä olisi kiinnittää huomiota myös alustaan. Itse alkaisin auton "virittämisen" ajo-omituisuuksista, ja sen jälkeen moottorista. Koska itsellä ei ole rata-ajokokemusta autolla, niin pyrkisin tekemään moottorista laajan vääntöalueen omaavan laitteen. Sillä olisi mukava opetella ajamaan ja kone antaisi anteeksi kuljettajan virheet huomattavasti nöyremmin, kun pienellä kierrosalueella ajettava mobiili.

Koska katsastusmiehet eivät hyväksy ihan mitä vain systeemejä käytettäväksi liikenteessä, niin katsastuskelpoisuus voitaisiin unohtaa, jos rakennetaan autoa vain radalle ajettavaksi. Ajelen moottoripyörällä ja olen käynyt radalla kokeilemassa rinkulan kiertämistä. Oma moottorikerho varaa radan ja kolmen kympin maksulla pääsee mukaan ajamaan. On mukavaa hommaa ja päivän puitteissa on ainakin takki ihan tyhjä.

Tältä pohjalta heittäisinkin ehdotuksen siitä, että Lada kerho varaisi ensi kesänä ajopäivän sopivimmalta moottoriradalta. Siihen mennessä halukkaat varmaankin saataisivat autoja radalla ajettavaan kuntoon. Samalla jokainen voisi arvioida omaa ajokykyään suljetulla alueella ja Ladan rakenteluopit ja ajo-ohjeet leviäisivät kuskilta kuskille.

Kehitelkääpä ajatusta eteenpäin, niin itsekin pääsisin ajamaan Nivalla täydessä sladissa . . .

Jyrki-boy
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Eikös noita ratapäiviä ole järjestettykin...
Ja Theman koneesta on temppu ja toimitus saada tehot tiputettua tuohon hieman yli sataan. En sano etteikö se onnistu mutta joku muu tekniikka voisi olla helpompi kohde.
.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

noose01 kirjoitti:Eikös noita ratapäiviä ole järjestettykin...
Ja Theman koneesta on temppu ja toimitus saada tehot tiputettua tuohon hieman yli sataan. En sano etteikö se onnistu mutta joku muu tekniikka voisi olla helpompi kohde.
Toisekseen theman koneen kanssa tulee tilaongelmia ja ruiskukin on ilmamäärämittarilla. Toki hirveän nopeasti tuo ei tehoja rajoita.

Tehot pudonnee ahtojen tiputuksella ja kenties kierrostenrajoittimella. Eli ei tuo se iso ongelma olisi.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Mutta faktahan on se että Theman turbo koneella kyllä kerkiää :lol:
Kyydittää Theman koppaa helposti 220 vauhtiin vakiona (niin ja silloin ei toiminut edes yliahtopaine, vaan mentiin 0,65 paineella, ja suljetulla tiellä tietenkin)
.
Avatar
pressa
Viestit: 10523
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Muutakin kun moottori

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jyrki-boy kirjoitti: heittäisinkin ehdotuksen siitä, että Lada kerho varaisi ensi kesänä ajopäivän sopivimmalta moottoriradalta Jyrki-boy
mitenkähän tuo sopivuus määritellään??
aiempina vuosina oltu alastarossa ja ahvenistolla
jotkut radat maksavat muuten tuhat euroa päivä
eli kyllä ratavalintaan hintakin vaikuttaa
Vastaa Viestiin