budjetti kone

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
v1lh0-

budjetti kone

Viesti Kirjoittaja v1lh0- »

Miltäs kuulostais tälläne ku 1200 tai 1500 peruskone. Siihen sit kevennetty vauhtipyörä, paljonko olisi hyvä ottaa poies? Sitten laskettu kansi, paljonko olisi hyvä laskea?Hiottu nokka ja 40 tai 45mm pysty dellorto vakio imusarjaan sovitettuna välilaipalla.Ja vakio pakosarja, jos ei kellään ois myydä peltipakosarjaa?Saiskohan tuosta semmosen 85hv irti? Tai no riippuu tietysti myös kummasta koneesta lähtee tekemään.Ehkäpä myös hieman kanavien siistimistä.Ja jos jollain on tarjota jotain noista osista tai jotain muuta sopivaa niin YV:tä tulemaan vaan.
DBZGoku

Viesti Kirjoittaja DBZGoku »

veikkaampa että vois saada jopa 100hv irti kun oikein osaa säätää, korjatkaa jos olen väärässä :oops:
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ainakin 15-satasesta saa varmasti tuon 100 irti.

Itse en kyllä ladan vauhtipyörää juuri keventelisi, olen kuullut/nähnyt säröytymistä. Tuossakin virityksessä hyöty jäisi kyseenalaiseksi.

Imu- ja pakosarjaan sekä kanteen vähän enemmän huomiota, niin voisi saada enemmänkin. Vaakatupla sopivalla imusarjalla :wink: Puristukset reiluun 10 ja nokka jotain 290 astetta/10mm ja peltisarja, niin 120 voisi olla lähellä.

Mulla muuten olisi kampivikainen 16-satanen lohko :wink: Tuohonhan kävisi 1500:n kampi suoraan.
Vauhdin tae - alamäki
v1lh0-

Viesti Kirjoittaja v1lh0- »

Pelti satsi pitäisi olla tulossa postin kautta. Pitäs tulla myös tuplien imusarja, mut eipä taija löytyy sopivii tuplii. Tai no tuol hyllys on solexin vaakatuplat et onkoha niis sama kiinnitys ku dellortos/weberis? Meinaa jos on ni vois laittaa ne.

No en sitte kevennä sitä vauhtista.

Ja paljonko siitä kannesta pitää ottaa, että puristukset tulis kympin tietämille? (juu haustakin kyllä varmaan löytyis, mut aiheita tuli aika paljon niin en jaksanu alkaa selailee läpi :? )

Niin ja kukakohan pääkaupunkiseudulla hioo nokkia vai oisko jollain myydä sopivaa?
v1lh0-

..

Viesti Kirjoittaja v1lh0- »

Pelti satsi pitäisi olla tulossa postin kautta. Pitäs tulla myös tuplien imusarja, mut eipä taija löytyy sopivii tuplii. Tai no tuol hyllys on solexin vaakatuplat et onkoha niis sama kiinnitys ku dellortos/weberis? Meinaa jos on ni vois laittaa ne.

No en sitte kevennä sitä vauhtista.

Ja paljonko siitä kannesta pitää ottaa, että puristukset tulis kympin tietämille? (juu haustakin kyllä varmaan löytyis, mut aiheita tuli aika paljon niin en jaksanu alkaa selailee läpi :? )

Niin ja kukakohan pääkaupunkiseudulla hioo nokkia vai oisko jollain myydä sopivaa?
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Ottaisin siivun mieluummin lohkon päältä pois kuin kannesta.
männät lohkon reunan tasalle,kanteen jää oikaisu varoja tulevia remppoja ajatellen.
Pitäisi sopia noi Solexit normaaliin imusarjaan mutta niiden säätöihin saanti onkin jo vaikeampaa,ja kun saat niin eivät tahdo pysyä säädöissään.
Jos löytyy tarvetta teen kiillotetuilla kanavilla olevia kansia,valupurseet putsattu kanavat kohdistettu(vakiosarjaan). Yksi tuollainen on hyllyssä valmiina.
v1lh0-

Viesti Kirjoittaja v1lh0- »

Niin se olisi vaihtoehto myös ottaa lohkosta poies, mutta kun ei jaksaisi purkaa koko konetta niin ajattelin vain kannen laskua. Ja löytyy tuolta myös muutama vara kansikin....
Varmaan täytys sit vähä kanavia siistiä ja fiksailla. Venttiilien muotoilu olisi ihan jees, mutta empä taida viitsiä. Eikö niitä kannattaisi sorvilla muotoilla? Tai no voisi kysyä jos ammattikoululla tekisivät halvalla.
Jos siihen imusarjaan sopii noi solexit niin laitan ne kyllä kiinni :twisted:
Niin ja, jos laitan ne kiinni ni olenkin täällä seuraavaksi kyselemässä säätö neuvoja :lol:
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Jos en nyt ihan läpiä päästäni puhu niin muistaisin että webrujen suuttimet sopi jossain määrin noihin,voin olla kyllä väärässäkin(varhaisiän dementia) :lol: Itellä ollut joskus vuonna viis solexit jääautossa kiinni. 8)
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

jos ei vät käy ni täältä löytyy dellortot... olivat katu käytöösä mutta tuo kulutus/ ajettavuus niillä hilpeillä rupesi kyllästytäämään vaikka olihan se kiva näytää kavereille miten lardaani liikahtaa.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Lohkosta tosiaan mielummin pois, vaikutuskin suurempi kuin kannesta höylätessä eikä kansi heikkene turhia, kestävät pahvitkin paremmin.

Virityksen yhteydessä olisi aina hyvä laittaa ainakin uudet laakerinliuskat alakertaan. Muuten jos sitä vauhtista keventää niin sittenhän alakerta pitää tasapainottaa.

Nokkien hionnassa taitaa olla suurin nimi kylmäkosken erikoismoottori mauri virtanen... Toki muitakin löytyy ja varmasti hyviä osaavat tehdä, mutta tuli vain tuo mieleen. Samallahan nokkapukista on myös otettava siivu.

Itsellä oli kuplassa vaaka solex ja hyvin pysyi säädöissään kolmisen vuotta, kunnes kampiakseli katkesi...
Vauhdin tae - alamäki
v1lh0-

Viesti Kirjoittaja v1lh0- »

Joo en mie sitä vauhtipyörää aio keventää. Ja kyllä nyt vaan taidan laskea sitä kantta pelkästään. Niin on edelleen epäselvää paljonko sitä olisi hyvä laskea?!?!

Ja empä taida niitä liuskojakaan vaihtaa. En viitsi kuitenkaan koko konetta purkaa, kun kokemustakaan ei hirmusia ole...

Ja tuo nokkapukista siivu poies mitä sillä meinaat???

Niin ja niistä venttiilien muotoilusta. Eikö niitä vois sorvilla muotoilla?
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Voi olla viisainta kun et tee mitään sille koneelle. Etsit vain sen 1.5 koneen ja veivaat sillä menemään sen mitä siitä irtoaa.

Tuo kannenlasku siten että siitä olisi jotakin hyötyä poikii suoraan pari uutta ongelmaa ja vaikuttaa sille että niiden selvittely voi tuottaa kohtuutonta tuskaa saavutettuun hyötyyn nähden.

Näitä budjetti koneita kun riivaa vielä sekin että ne ei yleensä kestä nipussa viikkoa pitempään kun eivät kestä aina ihan rahallakaan kasatut mutta nämä vielä huonommin.
v1lh0-

Viesti Kirjoittaja v1lh0- »

Eipä sillä kestolla nii hirmusia välia kun tulee jääratautoon....

Niin mitä muita onkelmia siitä kannen laskusta sitten muka tulee kun sitä pitäisi ainakin vähän oikaista muutenkin.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... apsahtaako

Tässäpä tätä.

Hitsaa siitä larpasta vain perä lukkoon jolloin tehon tuntua tulee lisää jo ajettavuuden huononemisen myötä.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuohon venttiilien tormäämiseen aika helppo temppu on kaivaa vaan kolot mäntiin. Itse joiduin näin tekemään tc:n kanssa koska männät oli vääränkätisestä koneesta, ja pakoventtiilien kolot liian pienet imuvenoille.

Eli otetaan vanha venttiili ja siihen kovapala kiinni (ikuinen versio tästä työkalusta) sitten vaan kansi lohkon päälle parilla pultilla ja porakoneella yläpuolelta pyrittämään ja kaivamaan. Vähän kerrallaan ja varovasti niin hyvä tulee. Noissa nuo tarvittavat poistomäärät oivat niin pieniä ettei sillä ole mitään väliä männän kestoonkaan. Suositeltava tapa olisi purkaa alakerta tätä varten, mutta onnistuu myös kun tiivistää vaseliinilla männän sylinteriin.

Tuota kannen laskua ei oikein voi sanoa milleinä, pitäisi laskea puristussuhde ja siitä sitten miettiä. Ohjeet tuohon laskentaan löytyvät mm. omilta sivuilta mielestäni melkoisen selkeästi esimerkkien kanssa :wink: Samalla kannattaisi kannen palotilat siistiä (venojen ympärille tilaa) ja huomioida niidenkin tilavuuden nousu sitten tuon rutun mietinnöissä.

Nokkapukista pois ottamisella tarkoitan sitä että kun nokka hiotaan, niin nokan perusympyrä pienenee -> venttiilivälykset karkaa. Tämä korjataan höyläämällä nokkapukista pois se sama mitä nokan perusympyrästä on otettu sädettä pois. Ja kun kantta laskee niin nokan ajoitus kääntyy myöhäisemmälle, eli tarvitset sitten myös säätöä siihenkin. Pelkästä venttiilien muotoilusta ei ole mitään hyötyä.

Moottori ei ole vain osiensa summa, vaan kaiken pitää toimia yhdessä. Kuten jo tuossa pöhö palauttelikin maanpinnalle, niin hyvää ja halpaa ei olekkaan. Voithan ajella jäällä vakio-tekniikalla ja vaikka rakennella toista konetta siinä sivussa, pysyy mielenkiintokin paljon paremmin kun pääsee ajelemaankin eikä tarvitse vain seisottaa autoa.

Lueskele vaikka http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... light=1600

Muutenkin hakua kannattaa käyttää, löytyy ihan kivasti tarinaa takapotkun virittelyistä :wink:
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin