Takapotkun ylä- ja alapallonivelien erot?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Takapotkun ylä- ja alapallonivelien erot?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Elikkäs mitä eroa noilla nivelillä on? Jotain liikeradassa vai mitä? Muistaakseni olisivat ulkoisesti samannäköisiä.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Kokemuksesta voin sanoa että alapallonivel käy myös ylös. Tutun autoon on laitettu alapallonivelet myös ylös koska niissä on se rasvanippa.
Nykyään venäjältä saa myös nipallisia yläpalloja.
Liikeradoista en sitten tiedä, kuormituskaan ei ylhäällä ja alhaalla tule niveleen samalla tavalla. Eli kannattaa ostaa mielummin oikeat yläpallot koska ovat sinne suunniteltu.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Käyhän ne ristiin, itse en ole ihan varma mitkä edes alla on. Rasvanipan laitto ei ole kyllä ihme homma vakioniveleenkään. Ihmettelen vaan että mikä noissa on se ero?
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Taisi niissä pienimuotoinen ulkonäkö ero olla ainakin. En ihan varma ole. Jos ei muuta niin ainakin varaosa numero on eri. Olikohan alapallossa se alakuppi vähän isompi kuin yläpallossa.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

jta kirjoitti:Taisi niissä pienimuotoinen ulkonäkö ero olla ainakin. En ihan varma ole. Jos ei muuta niin ainakin varaosa numero on eri. Olikohan alapallossa se alakuppi vähän isompi kuin yläpallossa.
Numero on tosiaan eri. Intuitio sanoisi juuri toisinpäin, eli alapalloonhan kohdistuu ikäänkuin vetoa, ja yläpalloon puristusta. Täytynee etsiä kaksi erilaista ja vertailla noita.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jos vaihtaa noita alkuperäisiä niitattuja palloniveliä ja laittaa uudet nivelet pulteilla niin suositellaan ohjauskulmien tarkistusta niin ohjattavuus ja renkaiden kuluminen saadaan pysymään kohdallaan.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Onhan niissä tosiaan ulkonäköeroakin. Alapallon rasvakuppi on kaljapullonpohjan muotoinen, yläpallon kuppi on puolipallo.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Vastaa Viestiin