Sivu 1/2
Paremmat gummit eteen vai taakse
Lähetetty: 15.11.2005 19:49
Kirjoittaja pakoaukko
Kertokaa, kumpaanpäähän kannattaa pikuisen paremmat Micukat laittaa. Tai vaihtoehtoisesti kummalle sivulle

Lähetetty: 15.11.2005 20:16
Kirjoittaja Misha
Koskaan ei kannata sekarengastaa, mutta sääntö on kai se, että huonommat eteen, vaikka sitä ajattelis että paremmat eteen.
Sitä varten ettei lähde perä alta liukkaalla.
Lähetetty: 15.11.2005 20:19
Kirjoittaja ladoilla radalle
eiks se niin et vetäville pyörille hyvät kumit.. mut tää on oma mielipide veikkaus viisaat korjatkoon..
Lähetetty: 15.11.2005 20:21
Kirjoittaja Stefa
Misha kirjoitti:Koskaan ei kannata sekarengastaa, mutta sääntö on kai se, että huonommat eteen, vaikka sitä ajattelis että paremmat eteen.
Sitä varten ettei lähde perä alta liukkaalla.
Ja itse kun teen juuri päinvastoin, sen takia että saisi itse päättää mihin se auto menee. Tuo sääntö on mielestäni tarkoitettu niille jotka eivät osaa tehdä mitään jos auton hieman irtoaa, tällöin on aliohjaavampi ajokäytös turvallisempaa.
Lisäksi etuvedossa eturenkaat kuluvat enemmän, jolloin myös kuluma pysyy tasaisena, kun edessä on aina paremmat vuorollaan.
Kummat kumit muuten takapotkussa kuluvat enemmän? Siis normaaliajossa...
Lähetetty: 15.11.2005 20:28
Kirjoittaja liero
kyllähän ne autokoulussa toitotti jotta paremmat taakse, ei mene vaan mun jakeluun, olen laittanut ja tulen laittamaan paremmat gummit eteen niin etu, taka kuin nelivetoisessakin kulkineessa, ellei sitten joku keksi autoa jossa takapyörät on ainoat ohjaavat...
ennemmin pikku sladi tilanteita kun ohjattavuuden menetys.
Lähetetty: 15.11.2005 20:33
Kirjoittaja jta
Vaan entäs kun nuo sladi tilanteet alkavatkin tuleen suurissa nopeuksissa? Siinä vaiheessa kun on ajanut 80 vauhista loivassa mutkassa metsähallituksen puolelle huonojen takarenkaiden takia niin siinä voi miettiä että kannattiko laittaa huonommat taakse... Edessä yleensä riittää aika hyvin pitoja kun kuitenkin yleensä eturenkailla on painoa enemmän. Ja myöskin tuossa tilanteessa jos on huonot renkaat takana ja edessä hyvät niin ohjauskin on paljon tehokkaampi niin saattaa lähteekkin yllättävän nopeasti nuo takaset luisteleen.
Lähetetty: 15.11.2005 20:40
Kirjoittaja ladoilla radalle
tässä kun renkaista puhutaan niin ihmetyttää se kun yllättävän moni laittaa eteen renkaat "väärin päin" onko siitä jotain hyötyä vai tietämättään vikoje päin laitettu??
Lähetetty: 15.11.2005 20:58
Kirjoittaja jta
Monesti menee sen takia väärinpäin kun ei tiedetä että kyseisissä renkaissa on pyörimis suunnat. Tuskinpa ne ainakaan paremmat on ajaa jos kuviot menee väärin päin kun valmistaja ne on suunnitellu pyöriin oikein päin. Ja voihan se olla sekin syynä kun monihan tekee juurikin tuota renkaiden kierrätystä eli aina joka talvi eri paikoille nuo renkaat. Eikös ne jotenkin ristiin vaihdettu vai muistanko nyt vallan väärin?
Itsekkinhän muutaman kerran syyllistyin kun rengashommia tein niin laitoin vahingossa kummit väärinpäin vanteille. Onneksi kuitenkin aina alle laitossa ne huomas ja kerkes korjaamaan asian.
Lähetetty: 15.11.2005 21:01
Kirjoittaja ladoilla radalle
joo itse ihmetytti vaan tuo että miten momessa autossa kyseinen homma on tapahtunut.. kiitos valaistujsesta..!!

Lähetetty: 15.11.2005 21:05
Kirjoittaja Stefa
jta kirjoitti:Eikös ne jotenkin ristiin vaihdettu vai muistanko nyt vallan väärin?
Muistat juuri väärin, eli samat renkaat tulee pysyä samalla puolella autoa. Toisin sanoen edestä taakse, ja takaa eteen, mutta ei ristiin. Vaikka renkaat olisi pyörimissuunnattomat, niin tulisi pyörimissuunta säilyttää, koska muuten nastat lähtevät helpommin irti. Tosin moisia ei ole taidettu tehdä enää aikoihin(?). Ilman merkintäänkin tuon suunnan näkee nastan kulumasta, kun tarkasti katsoo.
Toisekseen: miksi ihmiset laittavat näitä VE jne merkintöjä siihen renkaan ulkokylkeen? Tekevät tuota liikkeissäkin, hienon näköiset sitten kun vilkkuvat alla kuin paloautossa konsanaan. Tuo kannattaisi kirjoittaa kulutuspintaan, tai edes renkaan sisäpuolelle.
Lähetetty: 15.11.2005 21:12
Kirjoittaja jta
Joo muistin todellakin väärin. Tuossa yhdessä koulukirjassa olikin tuollainen että oli vararengaskin mukaanluettuna tuossa vaihtohommassa ja nuo koskettikin kesärenkaita. Noissa näykyy tulevan tuolllaista ristiin vaihtoa jonkin verran.
Lähetetty: 15.11.2005 21:20
Kirjoittaja Stefa
jta kirjoitti:Joo muistin todellakin väärin. Tuossa yhdessä koulukirjassa olikin tuollainen että oli vararengaskin mukaanluettuna tuossa vaihtohommassa ja nuo koskettikin kesärenkaita. Noissa näykyy tulevan tuolllaista ristiin vaihtoa jonkin verran.
Tuossa vaan nykyään tulee eteen tuo renkaiden sidottu pyörimissuunta, jolloin tuo ei onnistu. Muutenkin nykyään rupeaa nuo varapyörät olemaan niitä kottikärrynpyöriä. Toki kesärenkailla tuo voisi onnistua, harvalla taitaa talvikumia olla varapyöränä?
Lähetetty: 15.11.2005 23:49
Kirjoittaja tolstoi
Mäpä laitan aina paremmat kumit vetäville pyörille (Nelivedossa eteen). Tästähän seuraa hyvin äkkiä se, että mulla ei ole parempia ja huonompia renkaita, vaan ainoastaan yhtä hyviä tai huonoja.
Lähetetty: 16.11.2005 12:18
Kirjoittaja ladaman87
autokoulun mukaan taakse paremmat sliksit

Lähetetty: 16.11.2005 12:57
Kirjoittaja Misha
tolstoi kirjoitti:Mäpä laitan aina paremmat kumit vetäville pyörille (Nelivedossa eteen). Tästähän seuraa hyvin äkkiä se, että mulla ei ole parempia ja huonompia renkaita, vaan ainoastaan yhtä hyviä tai huonoja.
Onkos muuten kellää mitään tietoa kuinka paljon väännöstä ja tehosta menee nivassa takapyörille ja kuinka paljon eteen, vai vaihteleeko se?