Check Engine tarkoittaa???

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
arnagath

Check Engine tarkoittaa???

Viesti Kirjoittaja arnagath »

Mitä ihmettä se check engine-valo yleensä tarkottaa kun se syttyy.
Ohjekirjassakin käsketään kääntymään valtuutetun Lada-korjaamon puoleen.
Käsittääkseni tuo valo tarkoittaa jotain vikaa bensajärjestelmässä
(kaasarissa),olenko käsittänyt oikein???? :?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kaasutin koneessa jos Check Engine palaa, voi syy olla seoksen ohjainlaitteen (AFR) johtoliitoksissa, tai liian kuumassa katalysaattorissa (jos autossa on katin lämpötunnistin, yleensä ei ole) tai sitten koko ohjainlaite on tohjona. Check Enginen palaminen tarkottaa pidemmän päälle katalysaattorin kannalta tuhoisaa kaasuttimen seoskäyttäytymistä.

Ruiskuautoissa Check Engine taas varoittelee kaikista ruiskun ja sytytyksen vioista ja ne voidaan lukea vikakoodeista, vian paikallistamista varten.
Igor

Viesti Kirjoittaja Igor »

Mulla on kyllä sellanen käsitys että vaikka check engine palaa sillä ei oo mitään virkaa koko kaasari autossa ainakaan sellasessa missä on se axtek kaasari....Mulla ei ainakaan käynti eikä mikään muutu vaikka se typerä valo palaa. Mutta tuohan se joulun tunnelmaa... :P
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Igor kirjoitti:Mulla on kyllä sellanen käsitys että vaikka check engine palaa sillä ei oo mitään virkaa koko kaasari autossa ainakaan sellasessa missä on se axtek kaasari....Mulla ei ainakaan käynti eikä mikään muutu vaikka se typerä valo palaa. Mutta tuohan se joulun tunnelmaa... :P
joulun tunnelmaa=stressiä ja ahistusta
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
uZu
Viestit: 192
Liittynyt: 26.9.2003 16:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja uZu »

Viimeksi kun sitä valoa katselin, se johtui sytytyspoksista, joka oli tohjona. Kipinää siis ei tullut normaaliin tahtiin, mutta en tiedä syttyikö CE sitten sytytyspoksista suoraan vai jotain muuta kautta. Käynti ei ollut aina normaali valon palaessa.

Kauan tuli ajeltua valon kanssa, ja tuloksena olikin paska katti...
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mulla taas käynti on normaali, kun check engine palaa. Koskaan se ei pala maantiellä, vaan yleensä pitemmän tyhjäkäynnin jälkeen lämpimällä koneella kaupunkiajossa (ja yleensä Hämeenlinnassa..).
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

heh

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Nonnis kirjoitti:Mulla taas käynti on normaali, kun check engine palaa.
No sehän on hyvin, onko Axtec vehkeissä joskus normaali käynti? :lol:

sori oli ihan pakko todeta vaikkei tää mikään vitsipalsta olekaan!!

vai tarkoititko normaalin epänormaalia käyntiä. Toisaalto jos axtekki on sekaisin niin se saattaa käydäkin vähän paremmin, mutta sitten tosiaan hajoo katti kun seos ei ole aivan täydellinen.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: heh

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Lada-Jussi kirjoitti:
Nonnis kirjoitti:Mulla taas käynti on normaali, kun check engine palaa.
No sehän on hyvin, onko Axtec vehkeissä joskus normaali käynti? :lol:

sori oli ihan pakko todeta vaikkei tää mikään vitsipalsta olekaan!!

vai tarkoititko normaalin epänormaalia käyntiä. Toisaalto jos axtekki on sekaisin niin se saattaa käydäkin vähän paremmin, mutta sitten tosiaan hajoo katti kun seos ei ole aivan täydellinen.
Eli siis jos axtekki käy suht tasaisesti niin se onkin vika? :roll:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Igor

Viesti Kirjoittaja Igor »

On se kummaa että se johtuis poksista kun vaihdoin ehjän poksin tilalle niin se lopetti check engine valon sytyttämisen ja sitten se alko taas parin viikonpäästä....Öö...Paras vaihtoehto on poistaa valo ja olla tyytyväinen ja sitten kun katsastus häämöttää myydä lada pois :P
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Mulla se rupes taas välkytteleen loppuvuodesta. Aika harvon kuitenkin, abaut kerran viikossa. Yleensä näen punasta kun kone on lämmin, ja on tullut ajeltua pitempiä matkoja viiden - kuudenkympin nopeuksia. Tällöin on usein myös niin, että olen pitänyt parin päivän sapatin auton ajamisesta.

Auton toiminnassa en ole sen kummempaa vaikutusta huomannut.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Jos Check Engine palaa:

1. pysäytä auto
2. avaa konepelti
3. tsekkaa, onko kone vielä siellä
4. jos on, jatka matkaa
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Ladaperhe
Viestit: 145
Liittynyt: 26.9.2003 10:37
Paikkakunta: Turku, Åbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ladaperhe »

Tuohan oli loistava vaikka tämä ei vitsipalsta olekaan. Tai sitten tämä on hauska vaan meidän turkulaisten mielestä. :roll:

Mutta ei se mitään :twisted: Kai jotkut lempääläisetkin voivat tästä iloa saada...
Misha kirjoitti:Jos Check Engine palaa:

1. pysäytä auto
2. avaa konepelti
3. tsekkaa, onko kone vielä siellä
4. jos on, jatka matkaa
Teemu
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.
Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mää oon tota kurkkausta konepellin alle aina tilaisuuden tullen toteuttanutkin. Yleensä Lada on ollut tyytyväinen siitä eikä ole herjannut taas vähään aikaan. Kai se kaipaa vaan huomiota.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Ladaperhe kirjoitti:Tuohan oli loistava vaikka tämä ei vitsipalsta olekaan. Tai sitten tämä on hauska vaan meidän turkulaisten mielestä. :roll:

Mutta ei se mitään :twisted: Kai jotkut lempääläisetkin voivat tästä iloa saada...
Misha kirjoitti:Jos Check Engine palaa:

1. pysäytä auto
2. avaa konepelti
3. tsekkaa, onko kone vielä siellä
4. jos on, jatka matkaa
Se on lempääläläiset. ;) Mutta joo tottakai se on tarpeellista automobiilin liikkeen jatkumisen kannalta että se mylly pysyis suhta paikoillaan siä kannen alla. Vaikka KAT:a en tuekkaan...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Vastaa Viestiin