Ongelmia vedenkierrossa!

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
luukku28

Ongelmia vedenkierrossa!

Viesti Kirjoittaja luukku28 »

Mikähän mahtaa olla vikana:

Tuossa 1200-mallin ladassani vuosi vesipumpun tiiviste joka päästiin nyt tänään vaihtamaan uuteen (vesipumppu ja tiiviste). Nyt kuitenkin ilmenee semmoinen ongelma, että autoa vähän aikaa ajettaessa koneen lämpötila nousee tappiin asti. Lisäsin vasta nyt tänään veden sekaan jäähdytinnestettä ja nesteen lisäämisen ja vesipumpun vaihdon jälkeen on tämä ongelma ilmennyt. Lämmityslaite ei myöskään puhalla lainkaan lämmintä ilmaa. Voisiko olla että termostaatti olisi juuri samalla hetkellä hajonnut? Vai mikä mahtaa olla todennäköisin syy ongelmaan?
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Laskitko yhtään nesteitä täyttäessäsi paljonko litkua järjestelmään upposi?

Itse totesin 1500S:n nielaisevan aika hemmetisti jäähdytinnestettä. Tarkkaa lukua en laskenut, mutta kokonaisuudessaan nestettä upposi reilusti yli neljä litraa.

Nythän saattaa olla niin, että koneessasi on veden sijasta paljon ilmaa - tai jossakin päin jäähdytysjärjestelmää on ns ilmalukko (esim termariin jää helposti ilmaa jolloin ei lämpene ja täten välttämättä avaa kiertoa).

Puristele vesiletkuja eri puolelta konehuonetta täyttäessäsi jäähdytysjärjestelmää ja tarkista että vesipumppu varmasti pyörii.

Termostaatti kannattaa mielestäni vaihtaa aina vesipumpun vaihdon yhteydessä, eipähän tarvitse termarin takia sitten lähiaikoina erikseen valuttaa nesteitä ulos.
Lada Kardaan

Viesti Kirjoittaja Lada Kardaan »

1500s:n jäähynestetilavuus on 9.9l ladainvon mukaan. Ja sama tuli aikanaan todettua kun vesipumpun vaihdoin. Ja tosiaan niitä letkuja jaa puristaa ja pusertaa siinävaiheessa kun nestemäärä kasvaa. Muuten voi juurikin jäädä ilmaa järjestelmään.

Toi tilavuus on melkosen iso kun vertaa uudempiin autoihin ja ottaa huomioon vielä moottorin iskutilavuuden.
evo2
Viestit: 251
Liittynyt: 24.9.2003 7:28
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja evo2 »

järjestelmä kannattaa ilmata lämppärille menevästä ylemmästä letkusta.
TOSI MIEHET AJAA TAKAMOOTTORISELLA

Skoda Forman
Skoda 110 L
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Olisiko toi ilmaus unohtunut,oireet viittaavat siihen.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Lada Kardaan kirjoitti: Toi tilavuus on melkosen iso kun vertaa uudempiin autoihin ja ottaa huomioon vielä moottorin iskutilavuuden.
Juu iso on kyllä. Meilläkään 1.6 mazdassa ei ole muistaakseni kuin vähän päälle 4 litraa koko jäähdytysnesteen määrä. Eli alle puolet ladan jäähdytysnesteistä.

Ja tuo ilmauksentarve vähenee aikalailla kun suoraan ylävesiletkusta kaataa lohkoon ensin vettä (menee noin 4 litraa) ja sen jälkiin letkupaikoilleen ja jäähdytin täyteen ja paisuntasäiliöön jonkin verran. Aina ilmaantunut itekseen tuo järjestelmä noin. Ja tokihan muistetaan se lämppärin hana pitää auki...
luukku28

Viesti Kirjoittaja luukku28 »

kyllä me niitä ilmoja koiteltiin sillon jo laittovaiheessa poistaa sieltä vedenkierrosta, mutta mahtoi kyllä olla jäänyt ilmaa jonnekkin mutkaan, sillä ajeltiin tuossa yksi päivä vaan testiksi sillä ja yhtäkkiä lähtikin puhaltamaan lämmintä ilmaa ja nyt pelittää täydellisesti! Mutta kiitoksia noista vinkeistä.
Avatar
Toveri
Viestit: 249
Liittynyt: 12.10.2003 22:44
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Vanha konsti ilman poistamiseksi Ladasta on ajaa moottori lämpimäksi ja jättää sitten auto seisomaan mäkeen niin että keula on reilusti ylöspäin. Lämppärin hana tietysti auki. Yleensä liiat ilmat tulee silloin pois.
ABC -Absolutely Boring Compromise
Vastaa Viestiin