Ongelmia vedenkierrossa!
Ongelmia vedenkierrossa!
Mikähän mahtaa olla vikana:
Tuossa 1200-mallin ladassani vuosi vesipumpun tiiviste joka päästiin nyt tänään vaihtamaan uuteen (vesipumppu ja tiiviste). Nyt kuitenkin ilmenee semmoinen ongelma, että autoa vähän aikaa ajettaessa koneen lämpötila nousee tappiin asti. Lisäsin vasta nyt tänään veden sekaan jäähdytinnestettä ja nesteen lisäämisen ja vesipumpun vaihdon jälkeen on tämä ongelma ilmennyt. Lämmityslaite ei myöskään puhalla lainkaan lämmintä ilmaa. Voisiko olla että termostaatti olisi juuri samalla hetkellä hajonnut? Vai mikä mahtaa olla todennäköisin syy ongelmaan?
Tuossa 1200-mallin ladassani vuosi vesipumpun tiiviste joka päästiin nyt tänään vaihtamaan uuteen (vesipumppu ja tiiviste). Nyt kuitenkin ilmenee semmoinen ongelma, että autoa vähän aikaa ajettaessa koneen lämpötila nousee tappiin asti. Lisäsin vasta nyt tänään veden sekaan jäähdytinnestettä ja nesteen lisäämisen ja vesipumpun vaihdon jälkeen on tämä ongelma ilmennyt. Lämmityslaite ei myöskään puhalla lainkaan lämmintä ilmaa. Voisiko olla että termostaatti olisi juuri samalla hetkellä hajonnut? Vai mikä mahtaa olla todennäköisin syy ongelmaan?
Laskitko yhtään nesteitä täyttäessäsi paljonko litkua järjestelmään upposi?
Itse totesin 1500S:n nielaisevan aika hemmetisti jäähdytinnestettä. Tarkkaa lukua en laskenut, mutta kokonaisuudessaan nestettä upposi reilusti yli neljä litraa.
Nythän saattaa olla niin, että koneessasi on veden sijasta paljon ilmaa - tai jossakin päin jäähdytysjärjestelmää on ns ilmalukko (esim termariin jää helposti ilmaa jolloin ei lämpene ja täten välttämättä avaa kiertoa).
Puristele vesiletkuja eri puolelta konehuonetta täyttäessäsi jäähdytysjärjestelmää ja tarkista että vesipumppu varmasti pyörii.
Termostaatti kannattaa mielestäni vaihtaa aina vesipumpun vaihdon yhteydessä, eipähän tarvitse termarin takia sitten lähiaikoina erikseen valuttaa nesteitä ulos.
Itse totesin 1500S:n nielaisevan aika hemmetisti jäähdytinnestettä. Tarkkaa lukua en laskenut, mutta kokonaisuudessaan nestettä upposi reilusti yli neljä litraa.
Nythän saattaa olla niin, että koneessasi on veden sijasta paljon ilmaa - tai jossakin päin jäähdytysjärjestelmää on ns ilmalukko (esim termariin jää helposti ilmaa jolloin ei lämpene ja täten välttämättä avaa kiertoa).
Puristele vesiletkuja eri puolelta konehuonetta täyttäessäsi jäähdytysjärjestelmää ja tarkista että vesipumppu varmasti pyörii.
Termostaatti kannattaa mielestäni vaihtaa aina vesipumpun vaihdon yhteydessä, eipähän tarvitse termarin takia sitten lähiaikoina erikseen valuttaa nesteitä ulos.
1500s:n jäähynestetilavuus on 9.9l ladainvon mukaan. Ja sama tuli aikanaan todettua kun vesipumpun vaihdoin. Ja tosiaan niitä letkuja jaa puristaa ja pusertaa siinävaiheessa kun nestemäärä kasvaa. Muuten voi juurikin jäädä ilmaa järjestelmään.
Toi tilavuus on melkosen iso kun vertaa uudempiin autoihin ja ottaa huomioon vielä moottorin iskutilavuuden.
Toi tilavuus on melkosen iso kun vertaa uudempiin autoihin ja ottaa huomioon vielä moottorin iskutilavuuden.
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Olisiko toi ilmaus unohtunut,oireet viittaavat siihen.
http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Juu iso on kyllä. Meilläkään 1.6 mazdassa ei ole muistaakseni kuin vähän päälle 4 litraa koko jäähdytysnesteen määrä. Eli alle puolet ladan jäähdytysnesteistä.Lada Kardaan kirjoitti: Toi tilavuus on melkosen iso kun vertaa uudempiin autoihin ja ottaa huomioon vielä moottorin iskutilavuuden.
Ja tuo ilmauksentarve vähenee aikalailla kun suoraan ylävesiletkusta kaataa lohkoon ensin vettä (menee noin 4 litraa) ja sen jälkiin letkupaikoilleen ja jäähdytin täyteen ja paisuntasäiliöön jonkin verran. Aina ilmaantunut itekseen tuo järjestelmä noin. Ja tokihan muistetaan se lämppärin hana pitää auki...
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
kyllä me niitä ilmoja koiteltiin sillon jo laittovaiheessa poistaa sieltä vedenkierrosta, mutta mahtoi kyllä olla jäänyt ilmaa jonnekkin mutkaan, sillä ajeltiin tuossa yksi päivä vaan testiksi sillä ja yhtäkkiä lähtikin puhaltamaan lämmintä ilmaa ja nyt pelittää täydellisesti! Mutta kiitoksia noista vinkeistä.