Sivu 1/1
Lambda-anturi + yleismittari
Lähetetty: 19.10.2005 12:04
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Lambda-anturistahan saa aika paljon informaatioo irti pelkällä yleismittarilla mutta kertokaahan viisaammat että mitä kaikkee ja miten ja millä arvoilla.
Eli seoksethan siitä näkee ja pakokaasujen lämpöjä mutta kuinka???
Varsinkin tuo pakokaasujen lämpömittaus rupes offipuolen porukkaa kiinnostamaan mutta siellä palstalla ei kukaan osannu pätevää vastausta antaa kuinka se sieltä esille saadaan ja millä arvoilla ja miten tulkitaan!!
Lähetetty: 19.10.2005 14:11
Kirjoittaja larssi21074
En kyl tiiä miten siitä pakokaasujen lämpöjä näkis mutta seoksen siitä kyllä näkee. Eli pitää vaan löytää se johto josta seoksen tieto menee ohjainlaitteelle. Muut johdot ovat lämmityksen johtoja ja maajohto.
Anturihan mittaa pakokaasujen jäännöshappea ja ilmoittaa sen jännitteen vaihteluna, saatavana on valmiita mittareita jotka kytketään tunnistimen johtoon. Mittari näyttää led-näytöllä seoksen välillä rikas-laiha.
Lähetetty: 19.10.2005 14:38
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Juu ton seosmittarihomman tiedän mut nyt hakusessa ois arvot jota voi mittailla yleismittarilla.
Tämmösen joku anonyymi heitti tonne offipalstalle:
"BILTEMAN lamda kolmekarvainen /dikitaali yleismittari
kertoo kaiken ja ei ole kallis investointi. vanha ralli miesten konsti
kaikki lamdat jotka ovat esilämpiiviä ovat tarkempia
kylmä kaasu rikas seos/kuuma kaasu laiha seos
Rautalanka ohjeet
http://WWW.ladakerho.fi "
Haulla ei löytyny mitään tarkempaa tuosta ja sillä kyselen että onko joku oikein tutkinu tota lämpöhommaa ja osaisi sitä yleismittarilla tulkita.
Lähetetty: 19.10.2005 15:18
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=7675
Tuolla taitaa olla varsin kattavat neuvot kuinka sen yleismittarin kanssa saa seokset mitattua.
Lähetetty: 19.10.2005 15:25
Kirjoittaja audiq
Kyllä taitaa seos vasta sitten kylmetä kun kastelee tulpat, eli täyttä potaskaa joku taas keksinyt. Hyviä tuntomerkkejä noille jutuille mm.kaveri kuuli, yksi vanha asentaja kertoi, + Esso höpinät!.
Pystyt siis ainoastaan mittaamaan lambda-arvoa, mutta noilla lämmöillähän ei merkitystä olekkaan vaan hapen määrä ratkaisee.
Bilteman anturit kannattaa unohtaa, eivät toimi kun hetken.
Lähetetty: 19.10.2005 16:26
Kirjoittaja larssi21074
Tuo lämpötilanmittaus kyllä kuulostaa utopistiselta. Ne kaksi karvaa mitkä menee anturille ovat anturin lämmitykseen eivät lämpötilan mittaukseen!
En mene vannomaan, en ole mikään autoinsinööri...vielä. yli 3vuotta opiskelua jäljellä..
Lähetetty: 19.10.2005 16:37
Kirjoittaja Stefa
larssi21074 kirjoitti:Tuo lämpötilanmittaus kyllä kuulostaa utopistiselta. Ne kaksi karvaa mitkä menee anturille ovat anturin lämmitykseen eivät lämpötilan mittaukseen!
En mene vannomaan, en ole mikään autoinsinööri...vielä. yli 3vuotta opiskelua jäljellä..
Noita antureitahan on 1,2,3 ja 4 johtoisia. Luskelkaa tuo siipikossun sivulta löytyvä info läpi. Pakokaasun lämpöjä tuolla ei pysty mittaamaan. Tuo harhaluulo tullut todennäköisesti siitä että laiha seos nostaa pakokaasun lämpöjä, joten joku kai luullut että tuo lambda mittaa sitä lämpöä ja kertoo siitä seoksen

Tuohan siis mittaa tosiaan sitä jämähappea.
Lähetetty: 19.10.2005 16:51
Kirjoittaja Turbiini
Kyllä lambdan lämmitysvastusta voiperiaatteessakäyttäälämpötilan mittaukseen. Vastushan on ptc tyyppinen eli vastus kasvaa lämmön mukaan eli jos vastukselle syötetään vakiojännitettäniin virta pienenee lämpötilan noustessa, mitään tarkkaa tulosta sillä tuskin saa. Ja kyllä pakokaasujen lämmöllä on merkitystä esim t03 garret ei kestä pitkään yli 1000asteen lämpöjä (kokemusta on hiluxista hävis pakopuolen siivet)
Lähetetty: 19.10.2005 17:33
Kirjoittaja audiq
Turbiini kirjoitti: Ja kyllä pakokaasujen lämmöllä on merkitystä esim t03 garret ei kestä pitkään yli 1000asteen lämpöjä (kokemusta on hiluxista hävis pakopuolen siivet)
Tässä puhuttiin ymmärtääkseni vapaastihengittävistä bensakoneista, kun taitaa se turbiini olla aika turha tuolla metsässä? Vauhtia haettaessa ne lämmöt sit eri homma.
Lähetetty: 19.10.2005 19:47
Kirjoittaja Stefa
Turbiini kirjoitti:Kyllä lambdan lämmitysvastusta voiperiaatteessakäyttäälämpötilan mittaukseen. Vastushan on ptc tyyppinen eli vastus kasvaa lämmön mukaan eli jos vastukselle syötetään vakiojännitettäniin virta pienenee lämpötilan noustessa, mitään tarkkaa tulosta sillä tuskin saa. Ja kyllä pakokaasujen lämmöllä on merkitystä esim t03 garret ei kestä pitkään yli 1000asteen lämpöjä (kokemusta on hiluxista hävis pakopuolen siivet)
Niin, tuohonhan se perustuu että lämmitys voi olla kokoajan päällä, koska sen lämpövastuksen resistanssi nousee lämmön myötä, eli kun on toiminta-alueella niin vastus lakkaa lämmittämästä. Kyllähän tuolla voi toisaalta mitata lämpöäkin, mutta noihin tuloksiin en kyllä luottaisi, koska ei sitä ole siihen suunniteltu.
Joku 800 rupeaa olemaan jo aika maksimit pakolämmöille. Tuossa vaiheesa kyllä on jo jotain aika vialla jos noin kuumana käy.
Miksi jostain offivehkeistä pitäisi pakolämpöjä mitata? Nuo mittaukset ovat etupäässä turbojen ja todella kireiden vapareiden tutkiskelua.
Lähetetty: 19.10.2005 20:45
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Tässä koko pakokaasulämpöjen mittauksessa oli ideana nimenomaan se kun jälkiahdetaan/viritetään turbotettuja koneita, lähinnä diisseleitä mutta myös formula-offi tapaisessa käytössä olevia bensakoneita eli ei enää niin turhalta pitäis kuulostaa.
Esimerkkijuttu palstalta:
"Etenkin jälkiahtamisen ja virittämisen osalta pakokaasun lämpötilatieto on hyvinkin olennainen, ettei tarvitse ruuvailla syöttöjä pelkällä perstuntumalla ja päätyä ihmettelemään miksi se kansi halkesi. Moottorin jäähdytysveden mittari ei reagoi läheskään yhtä nopeasti kuin pakokaasulämpömittari, eikä kone välttämättä edes keitä vaikka kansi antautuisikin.
Tavallaan olisi mielenkiintoista tietää lämpötilamuutos turbiinin läpi (kahden anturin sovellus), mutta loppujen lopuksi tieto ennen turboa olevan kaasun lämpötilasta on olennaisempi koneen hetkellisen lämpökuormituksen ja sen kautta rasitusasteen seuraamiseksi."
Ja kun noi pakokaasulämpömittarit + anturit maksaa luokkaa 200-250€ niin ymmärrettävää on että tollaseen juttuun, että ois mahollista saada se tieto ulos lambdalta yleismittarilla, tartutaan vaikka olisikin rahaa ostaa se 250€ mittaripaketti niin tollasilla rupee harrastuksen kustannukset nouseen aika hyvin!
Lähetetty: 19.10.2005 21:09
Kirjoittaja Turbiini
No ei k-termopari anturi maksa bebekillä kuin 12euroa ja paremmat yleismittaritosaa sitä lukea suoraan,
http://www.bebek.fi ja itse mittari 23euroa tosin lämpötila alue anturissa riittä vain750 asteeseen.
Lähetetty: 19.10.2005 21:28
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Joo tosta olikin siellä mainittu:
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=120
Epäillystä vaan oli vähän että kuinka pitkäikänen mahtaa olla?!?!
Mut toi pääasia tuli nyt varmistettuu eli lambdalta ei sitä lämpötilaa tarkasti saa - kiitti ja kuitti!
Lähetetty: 19.10.2005 21:31
Kirjoittaja ,_,/ukka
Elektroniikka harrastajille:
http://www.kolumbus.fi/matti.luomanpera ... ittari.doc
Ei välttämättä olisi pahan näköinen pysyväisasennuksenakaan mittaristossa
,_,/ukka