Lambda-anturi + yleismittari

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Lambda-anturi + yleismittari

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Lambda-anturistahan saa aika paljon informaatioo irti pelkällä yleismittarilla mutta kertokaahan viisaammat että mitä kaikkee ja miten ja millä arvoilla.
Eli seoksethan siitä näkee ja pakokaasujen lämpöjä mutta kuinka???
Varsinkin tuo pakokaasujen lämpömittaus rupes offipuolen porukkaa kiinnostamaan mutta siellä palstalla ei kukaan osannu pätevää vastausta antaa kuinka se sieltä esille saadaan ja millä arvoilla ja miten tulkitaan!!
Kuva
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

En kyl tiiä miten siitä pakokaasujen lämpöjä näkis mutta seoksen siitä kyllä näkee. Eli pitää vaan löytää se johto josta seoksen tieto menee ohjainlaitteelle. Muut johdot ovat lämmityksen johtoja ja maajohto.
Anturihan mittaa pakokaasujen jäännöshappea ja ilmoittaa sen jännitteen vaihteluna, saatavana on valmiita mittareita jotka kytketään tunnistimen johtoon. Mittari näyttää led-näytöllä seoksen välillä rikas-laiha.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Juu ton seosmittarihomman tiedän mut nyt hakusessa ois arvot jota voi mittailla yleismittarilla.

Tämmösen joku anonyymi heitti tonne offipalstalle:

"BILTEMAN lamda kolmekarvainen /dikitaali yleismittari
kertoo kaiken ja ei ole kallis investointi. vanha ralli miesten konsti
kaikki lamdat jotka ovat esilämpiiviä ovat tarkempia
kylmä kaasu rikas seos/kuuma kaasu laiha seos
Rautalanka ohjeet http://WWW.ladakerho.fi "

Haulla ei löytyny mitään tarkempaa tuosta ja sillä kyselen että onko joku oikein tutkinu tota lämpöhommaa ja osaisi sitä yleismittarilla tulkita.
Kuva
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=7675

Tuolla taitaa olla varsin kattavat neuvot kuinka sen yleismittarin kanssa saa seokset mitattua.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kyllä taitaa seos vasta sitten kylmetä kun kastelee tulpat, eli täyttä potaskaa joku taas keksinyt. Hyviä tuntomerkkejä noille jutuille mm.kaveri kuuli, yksi vanha asentaja kertoi, + Esso höpinät!.
Pystyt siis ainoastaan mittaamaan lambda-arvoa, mutta noilla lämmöillähän ei merkitystä olekkaan vaan hapen määrä ratkaisee.
Bilteman anturit kannattaa unohtaa, eivät toimi kun hetken.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Tuo lämpötilanmittaus kyllä kuulostaa utopistiselta. Ne kaksi karvaa mitkä menee anturille ovat anturin lämmitykseen eivät lämpötilan mittaukseen!
En mene vannomaan, en ole mikään autoinsinööri...vielä. yli 3vuotta opiskelua jäljellä..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

larssi21074 kirjoitti:Tuo lämpötilanmittaus kyllä kuulostaa utopistiselta. Ne kaksi karvaa mitkä menee anturille ovat anturin lämmitykseen eivät lämpötilan mittaukseen!
En mene vannomaan, en ole mikään autoinsinööri...vielä. yli 3vuotta opiskelua jäljellä..
Noita antureitahan on 1,2,3 ja 4 johtoisia. Luskelkaa tuo siipikossun sivulta löytyvä info läpi. Pakokaasun lämpöjä tuolla ei pysty mittaamaan. Tuo harhaluulo tullut todennäköisesti siitä että laiha seos nostaa pakokaasun lämpöjä, joten joku kai luullut että tuo lambda mittaa sitä lämpöä ja kertoo siitä seoksen :roll: Tuohan siis mittaa tosiaan sitä jämähappea.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Kyllä lambdan lämmitysvastusta voiperiaatteessakäyttäälämpötilan mittaukseen. Vastushan on ptc tyyppinen eli vastus kasvaa lämmön mukaan eli jos vastukselle syötetään vakiojännitettäniin virta pienenee lämpötilan noustessa, mitään tarkkaa tulosta sillä tuskin saa. Ja kyllä pakokaasujen lämmöllä on merkitystä esim t03 garret ei kestä pitkään yli 1000asteen lämpöjä (kokemusta on hiluxista hävis pakopuolen siivet)
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Turbiini kirjoitti: Ja kyllä pakokaasujen lämmöllä on merkitystä esim t03 garret ei kestä pitkään yli 1000asteen lämpöjä (kokemusta on hiluxista hävis pakopuolen siivet)
Tässä puhuttiin ymmärtääkseni vapaastihengittävistä bensakoneista, kun taitaa se turbiini olla aika turha tuolla metsässä? Vauhtia haettaessa ne lämmöt sit eri homma.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Turbiini kirjoitti:Kyllä lambdan lämmitysvastusta voiperiaatteessakäyttäälämpötilan mittaukseen. Vastushan on ptc tyyppinen eli vastus kasvaa lämmön mukaan eli jos vastukselle syötetään vakiojännitettäniin virta pienenee lämpötilan noustessa, mitään tarkkaa tulosta sillä tuskin saa. Ja kyllä pakokaasujen lämmöllä on merkitystä esim t03 garret ei kestä pitkään yli 1000asteen lämpöjä (kokemusta on hiluxista hävis pakopuolen siivet)
Niin, tuohonhan se perustuu että lämmitys voi olla kokoajan päällä, koska sen lämpövastuksen resistanssi nousee lämmön myötä, eli kun on toiminta-alueella niin vastus lakkaa lämmittämästä. Kyllähän tuolla voi toisaalta mitata lämpöäkin, mutta noihin tuloksiin en kyllä luottaisi, koska ei sitä ole siihen suunniteltu.

Joku 800 rupeaa olemaan jo aika maksimit pakolämmöille. Tuossa vaiheesa kyllä on jo jotain aika vialla jos noin kuumana käy.

Miksi jostain offivehkeistä pitäisi pakolämpöjä mitata? Nuo mittaukset ovat etupäässä turbojen ja todella kireiden vapareiden tutkiskelua.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Tässä koko pakokaasulämpöjen mittauksessa oli ideana nimenomaan se kun jälkiahdetaan/viritetään turbotettuja koneita, lähinnä diisseleitä mutta myös formula-offi tapaisessa käytössä olevia bensakoneita eli ei enää niin turhalta pitäis kuulostaa.

Esimerkkijuttu palstalta:
"Etenkin jälkiahtamisen ja virittämisen osalta pakokaasun lämpötilatieto on hyvinkin olennainen, ettei tarvitse ruuvailla syöttöjä pelkällä perstuntumalla ja päätyä ihmettelemään miksi se kansi halkesi. Moottorin jäähdytysveden mittari ei reagoi läheskään yhtä nopeasti kuin pakokaasulämpömittari, eikä kone välttämättä edes keitä vaikka kansi antautuisikin.

Tavallaan olisi mielenkiintoista tietää lämpötilamuutos turbiinin läpi (kahden anturin sovellus), mutta loppujen lopuksi tieto ennen turboa olevan kaasun lämpötilasta on olennaisempi koneen hetkellisen lämpökuormituksen ja sen kautta rasitusasteen seuraamiseksi."

Ja kun noi pakokaasulämpömittarit + anturit maksaa luokkaa 200-250€ niin ymmärrettävää on että tollaseen juttuun, että ois mahollista saada se tieto ulos lambdalta yleismittarilla, tartutaan vaikka olisikin rahaa ostaa se 250€ mittaripaketti niin tollasilla rupee harrastuksen kustannukset nouseen aika hyvin!
Kuva
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

No ei k-termopari anturi maksa bebekillä kuin 12euroa ja paremmat yleismittaritosaa sitä lukea suoraan, http://www.bebek.fi ja itse mittari 23euroa tosin lämpötila alue anturissa riittä vain750 asteeseen.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Joo tosta olikin siellä mainittu:
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=120

Epäillystä vaan oli vähän että kuinka pitkäikänen mahtaa olla?!?!

Mut toi pääasia tuli nyt varmistettuu eli lambdalta ei sitä lämpötilaa tarkasti saa - kiitti ja kuitti!
Kuva
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Elektroniikka harrastajille:
http://www.kolumbus.fi/matti.luomanpera ... ittari.doc
Ei välttämättä olisi pahan näköinen pysyväisasennuksenakaan mittaristossa :-)

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Vastaa Viestiin