Sivu 1/2
Laihalla käy?
Lähetetty: 17.10.2005 18:23
Kirjoittaja Jokari
Pisti tosiaan silmään tossa katsastuslipuskassa silmään Ladan päästöarvot, jotka on mun mielestä pirun alhaiset katittomalle "saaste"-Ladalle.
CO : 0,16
HC: 124/500
CO²: 13,23
O² : 2,80/5.00
Mättääkö noissa joku? Huolestuttaa tuo mitätön CO-arvo, käy ilmeisesti hiton laihalla sopalla?
Onnistuuko korvakuulolta säätö miten, tai miten se nyt edes tapahtuikaan? Tyhjäkäynti ilman ryyppyä on vähä huono tossa, riittääkö että käännän sopparuuvia isommalle vai miten...pelkkää tyhjäkäyntiruuvia pyörittelemällä ei saa kunnollista tyhjäkäyntiä aikaan.
Lähetetty: 17.10.2005 18:58
Kirjoittaja Kimmo86
Tuo CO on kyllä tosi alhanen, ei ole normaalia kaasarikoneelle. Seosruuvista vaan rikkaammalle, mutta tee se hyvin varovasti ettei seuraavalla leimalla tule hylkyä
Eli kääntele aluksi pienin liikkein sitä ruuvia ja kuulostele, milloin käynti parantuu. Ja jätä se ruuvi heti siihen asentoon, niin pitäis olla suht' kohdallaan.
Lopuksi tyhjäkäyntiruuvilla kierrokset sopiviksi
Lähetetty: 17.10.2005 19:36
Kirjoittaja Jokari
Kävinpähän tuolla pimeydessä säätelemässä, apuna tietty orkkis työvalo
Lämmittelin koneen normilämpöihin ja sen jälkeen tuuppasin ryypyn pois, jolloin kone kävi tuttuun tapaan nikottelemaan ja pötpöttömään.Seosruuvia pyöriteltäessä menin vähän sekasin, mutta luulen kääntäneeni sitä about ¾ kierrosta lisää auki. Jokatapauksessa nyt käynti on oikein hyvä ja tasainen. Jostain syystä tyhjäkäyntiruuvin kiertämisellä ei ole kauhiasti merkitystä käyntiin, mutta haitanneeko tuo....
Nyt olis kiva nähdä päästölukemat uudelleen, mutta eipä kukaan taida ilmatteeksi mitata
Ihmetyttää kyllä joskus käynnistettäessä jostain kaasarin seutuvilta nouseva hentoinen savu. Jos ihan oikein näin, niin se savu näyttäisi tulevan säätöruuvien alapuolelta, siitä kohdasta johon tulee letkuja. En oo kyllä ihan varma tostakaan, koska sen tarkkaa lähtöpaikkaa on vaikea nähdä. Savua tulee minuutin verran, jonka jälkeen se häviää.
Jokatapauksessa savu haisee ihan palaneelta kumilta....mikähän hemmetti siellä käryää?

Lähetetty: 17.10.2005 19:57
Kirjoittaja Kimmo86
Meniköhän jo liian rikkaalle?

Kannattaa varmuuden vuoksi vielä kääntää seosta aavistuksen laihemmalle, siis semmoinen neljänneskierros siitä ruuvista. Niin voit olla melko varma että seuraavallakin leimalla kehuvat päästöjä

Lähetetty: 17.10.2005 19:59
Kirjoittaja Jokari
Kimmo86 kirjoitti:Meniköhän jo liian rikkaalle?

Kannattaa varmuuden vuoksi vielä kääntää seosta aavistuksen laihemmalle, siis semmoinen neljänneskierros siitä ruuvista. Niin voit olla melko varma että seuraavallakin leimalla kehuvat päästöjä

Mää vähän meinasin samaa, että tuli veivailtua hiukan liikaa
Täytynee huomenissa koittaa ruuvailla hippasen pienemmälle
Tosin, mistäpä näitä arvoja sitten korvakuulolla arvailee.En nimittäin tullut kattoneeksi, kuinka paljon se ruuvi oli auki alkujaan. Todennäköisesti jonkunverran liian vähän, kun tosiaan CO oli noin pieni ja tyhjäkäynti melkosen kateissa.
Parempi kuitenkin hippasen rikas seos kuin laiha, jolla kärtsää venttiilit...toivonmukaan jälkikäynti vähenee nyt säädön jälkeen, ehkä...
Lähetetty: 17.10.2005 20:04
Kirjoittaja Kimmo86
Jeps. Tuo rikas seos on siitä paha, että sitä ei oikeen korvakuulolla tunnista. Käytin meinaan corollani muutama viikko sitten katastuksessa, ja melkein jäi leima saamatta päästöjen takia

Lähetetty: 17.10.2005 20:10
Kirjoittaja Jokari
Kimmo86 kirjoitti:Jeps. Tuo rikas seos on siitä paha, että sitä ei oikeen korvakuulolla tunnista. Käytin meinaan corollani muutama viikko sitten katastuksessa, ja melkein jäi leima saamatta päästöjen takia

Jos ei oo ihan törkee katastusmies, niin varmana antaa säätää soppaa paikanpäällä
Oli muutenkin mukava katastusmies tänään, nuori jannu.Pohjaakin vilkaisi vaan taskulampulla muutaman sekunnin, eikä käyny ees koputteleen mitään. Ja mitäpä sitä turhia, kun ei siellä enää ole reikiä.
Meinas muuten loppuu koko siitä pakokaasuanalysaattorin kärsästä, kun tuuppas sen tohon "mehupillin" päälle

Lähetetty: 17.10.2005 20:27
Kirjoittaja Kimmo86
Jokari_ kirjoitti:
Meinas muuten loppuu koko siitä pakokaasuanalysaattorin kärsästä, kun tuuppas sen tohon "mehupillin" päälle

Koko halli jyrisee, kun antaa laapotille monoa

Varmana muuten laitan siihen omaan Ladaankin jonkun pörinäputken.. Kunhan sen auton nyt saisi

Lähetetty: 17.10.2005 20:27
Kirjoittaja markku
Jokari,käyppä AUTOEXPERT karhulassa siinä jukka riikonen tietää ladasta kaiken ja laittaa päästöt kohdalleen "varmaan 10 e :lla"samalla saat kuitin.Minä vien aina jukalle jos jotain häikkää !!
Lähetetty: 17.10.2005 20:29
Kirjoittaja Jokari
markku kirjoitti:Jokari,käyppä AUTOEXPERT karhulassa siinä jukka riikonen tietää ladasta kaiken ja laittaa päästöt kohdalleen "varmaan 10 e :lla"samalla saat kuitin.Minä vien aina jukalle jos jotain häikkää !!
Keitoksia tiedosta
Sitähän minäkin että pakkohan on Kotkastakin löytyä tämmönen "kympillä kaikki kuntoon"-paikka
Ja eikös nyt melkeen joka korjaamolta löydy vehkeet pakokaasujen mittaamiseen?
Lähetetty: 18.10.2005 8:05
Kirjoittaja evo2
tyhjäkäynti seoksethan ei polta venttiilejä.
talvea vasten kannattaa laittaa seokset kohdalleen ettei tule harmaita hiuksia talvipakkasilla.
Lähetetty: 10.11.2005 12:29
Kirjoittaja kurppa81
kiinnipäin rikkaalle ja auki laihalle...niinpäin se menee...

Lähetetty: 10.11.2005 13:05
Kirjoittaja evo2
kiinni päin laihalle ja auki rikkaalle.
Lähetetty: 10.11.2005 13:07
Kirjoittaja Nonnis
Kyllä ne Tampereella säätää vitosellakin

Lähetetty: 10.11.2005 16:53
Kirjoittaja Jokari
Nonnis kirjoitti:Kyllä ne Tampereella säätää vitosellakin

Jo on halpaa näissä isoissa metropoleissa...muuta halpaa siellä ei sitte olekkaan
