Sivu 1/2
Muutoskatsastus 1300 -> 1500
Lähetetty: 12.10.2005 21:39
Kirjoittaja samara88
Eli tarkoitus olisi muutoskatsastaa Samaran 1300 kori 1500 tekniikalle. Mitä lippulappuja vaaditaan sitä varten, tietääkseni alustat ovat samanlaiset?
Lähetetty: 12.10.2005 22:38
Kirjoittaja larkkeni
ai katos. kyse oliki samarasta. jos alusta (jarrut ym.) on samanlaisia, kuin mallisarjan tehokkaimmassa nii sit ei tartte mitää lappusii ym..
Re: Muutoskatsastus 1300 -> 1500
Lähetetty: 13.10.2005 0:34
Kirjoittaja audiq
samara88 kirjoitti:Eli tarkoitus olisi muutoskatsastaa Samaran 1300 kori 1500 tekniikalle. Mitä lippulappuja vaaditaan sitä varten, tietääkseni alustat ovat samanlaiset?
Eli 1500:n 1100:n paikalle olisi vaatinut selvitystä ainakin jarruista ja laatikosta. Jarrujen uskoivat olevan samat, mutta laatikon ero välityksistä johtuen aiheutti epäselvyyttä. Siitä johtuen kysyin, että mistä sen 1500:n eroittaa ja kun ei tietämystä ollut heitin koneen paikalleen kyselemättä enempää, eikä ole katsastuksessa mitään koneesta kyselty.
Lähetetty: 13.10.2005 9:34
Kirjoittaja Nonnis
Tarviiko sitä muutoskatsastaa?
Jos tavallisessa katsastuksessa huomaa koneen vaihdon niin sitten merkkaa sen ylös.
Jos ne nyt mitään huomaa... näköjään mun 1600 combi meni kirjoihin ja kansiin 1500:na kun ei näköjään armeija ollut sitä muutoskatsastanut. En itekään muistanut aiheesta huomauttaa. Kai mä olen nyt kauhee rikollinen, tehoissahan on 3 hepan ero

(väännössä sitten enempi)
Lähetetty: 13.10.2005 9:56
Kirjoittaja Tuomas
larkkeni kirjoitti:jos alusta (jarrut ym.) on samanlaisia, kuin mallisarjan tehokkaimmassa nii sit ei tartte mitää lappusii ym..
Kyllä tarvitsee lappusia, tarvitsee sellaisia lappusia joista ilmenee että ovat samaa. Mitään muutoksia silloin ei siis tarvita, mutta todistukset kuitenkin.
Lähetetty: 13.10.2005 9:58
Kirjoittaja Stefa
Rikokseenhan ei saisi yllyttää... Kyllähän nuo pitäisi muutoskatsastaa.
Toisaalta jos muutos on tuollainen "pieni", vaikeasti havaittavissa eikä vaarannu mitään, niin... Noh, jokainen miettiköön itse mikä on järkevää.
Lähetetty: 13.10.2005 22:17
Kirjoittaja samara88
Tätä muutosta ei voi olla huomaamatta tai pitää olla todella sokea, nimittäin on tarkoitus nostaa 1500 ruiskukone 1300 kaasarikoneen tilalle. Aikaisemmin ei ollut mitään ongelmaa, koska pohjana oli 1500 koppa. Mistäs niitä lappuja saa ja mitä maksaa?
Lähetetty: 14.10.2005 0:31
Kirjoittaja samarai
tuolla ake make pera ja mä sivustolla on ainakin noita lippulappuja:
http://www.ake.fi/
ja ylhäältä "lomakkeet"
Lähetetty: 14.10.2005 6:38
Kirjoittaja Lada-Jussi
katalysaattorinhan joutuu laittamaan kuitenkin, koska auto on niin uusi (rek loppuvuonna 1986 ja jälkeen)
kai koneen vaihdon olisi syytä näkyä papereissa. jos sattuu jokin vahinko, oli syy kenen tahansa, niin vakuutusyhtiö saattaa puuttua jos huomataan silloin että kone on vaihdettu, voi jäädä korvaukset saamatta ja tiedä sitten kantautuuko siitä sana eteenpäin ja voiko siitä koitua jotain muita seuraamuksia?
eikös silloin jos mitä tahansa tietoa muuttuu rekisteriotteen tekniseen osaan ole kysymys muutosrekisteröinnistä, sama on ollut esim. vetokoukun asennuksissa? eli jos kasvanut konekoko saadaan laillisesti näkyviin paperille on se muutosrekisteröinti toimenpide.
Lähetetty: 14.10.2005 9:51
Kirjoittaja lada 1200s
auton värinmuutos korjattiin ainakin kynällä.
Lähetetty: 14.10.2005 18:14
Kirjoittaja samara88
Entäs pitääkö kysellä Deltasta jotakin lappuja, jotka todistavat, että alustat yms. ovat samanlaiset 1300 ja 1500 versioissa? Ja jos joutuu, niin mitä maksaa?
Missä vaiheessa tuo kattipakko on noin mennyt? Ainakin viimeksi vuonna 2003 tammikuussa kun rekisteröin ja muutoskatsastin Samaran ruiskukoneelle, ei tarvinnut laittaa kattia. Ja auto oli vuosimallia -88.
Lähetetty: 14.10.2005 20:29
Kirjoittaja Lada-Jussi
samara88 kirjoitti:Missä vaiheessa tuo kattipakko on noin mennyt? Ainakin viimeksi vuonna 2003 tammikuussa kun rekisteröin ja muutoskatsastin Samaran ruiskukoneelle, ei tarvinnut laittaa kattia. Ja auto oli vuosimallia -88.
noin kai se on aina mennyt, jossain aiheessa RTJN juuri kirjoitti tuosta kun limoon vaihtaa konetta. ilmeisesti konttorilla ei olla oltu tarkkaavaisia?
Lähetetty: 14.10.2005 22:06
Kirjoittaja samara88
Siis autoon saa vaihtaa kaasutinjärjestelmän tilalle ruiskujärjestelmän ilman kattia, tietääkseni... Näin asia ainakin käsitettiin Iisalmen A-Katsastuksen Pitkälahden konttorilla. Mutta onko asia sitten eri, jos menet vaihtamaan suuremman ruiskukoneen? Pitäisikö sitten tehdä niin, että vaihtaa ensin 1500:n kaasarikoneen ja sitten pyöräyttää ruiskukoneen konehuoneeseen?!
Lähetetty: 17.10.2005 17:30
Kirjoittaja Tuomas
Lada-Jussi kirjoitti:katalysaattorinhan joutuu laittamaan kuitenkin, koska auto on niin uusi (rek loppuvuonna 1986 ja jälkeen)
Ei joudu.
Katalysaattorin joutuu laittamaan 1.7. 1987 jälkeen ensirekisteröityyn ei-vähäpäästöiseen autoon jos siihen asennetaan moottori jota ei ole päästötyypitetty.
Tässä tapauksessa siis auto on vanhempi, eli ei tarvitse.
Tuosta 1500-koneesta en tiedä, mutta jos sitä on ollut tuon aikakauden autoissa ilman kattia, niin silloin ei tarvitsisi kattia uudemmassakaan autossa koska koneelle ne päästötyypitykset silloin on olemassa.
Lähetetty: 17.10.2005 17:55
Kirjoittaja samara88
Eli tarkennetaas hieman auton tietoja:
- tällä hetkellä 1300 kaasari
- rekisteröity 6.11.1987
- tarkoitus vaihtaa 1995 Samarasta 1500 ruiskutekniikka
Jos nyt nämä tiedot auttaisivat hieman. Mutta miten on, jos vaihdan ensin 1500 kaasarikoneen ja katsastan auton sille, niin vaatiiko muutoksia? Kysyn tämän siksi, koska ruiskulaitteiston saa laittaa kaasarin tilalle ilman sen kummempia muutoksia. Tietääkseni.