Sivu 1/1
Johdatus Ladaan... Apua aloittelijalle.
Lähetetty: 11.10.2005 23:22
Kirjoittaja Vihreä
Tervehdys.
Pitäisi hankkia auto. Ja sen pitäisi olla Lada. Enkä edes tiedä miksi.
Haluaisinkin nyt hieman kokeneempien ohjeita siinä, miten kerätä tietoa ja taitoa sopivan ajoneuvon metsästykseen. En haluaisi tulla huijatuksi.
Entäpä sitten huolto... Onko täydellisen noviisin vaikea oppia huoltamaan ja remppaamaan Ladaa? Käsitykseni mukaan kyseessä pitäisi olla aika selkeä peli.
No, tyhmiä kysymyksiä, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle.
Lähetetty: 11.10.2005 23:32
Kirjoittaja larkkeni
ekaan kysymykseen en osaa vastata.. ehkä otat kauppoihin mukaan jonkun tuttavan joka tietää autoista

ja siihe huoltoon, nii lada on kyl tosi helppo huoltaa, ku kaik o nii yksinkertasesti tehty..
Lähetetty: 11.10.2005 23:33
Kirjoittaja larkkeni
ai.. luin väärin tuon tekstin. . no mutta kuiteski.
Lähetetty: 11.10.2005 23:33
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Jos tiedät kumman luukun alla kone on niin opit varmasti tekemään ladan kaipaamat perushuollot!!!
Tutustu Ladainfossa oleviin huoltotoimenpiteisiin ja ohjeisiin:
http://ladakerho.fi/info.htm
Mitä Ladaa olit ajatellut?
Takaveto, Samara, 110 vai Niva
Hieman helpompi kertoa mitä kannattaa katsoa jos tietää mitä mallia oot etsimässä.
Katso näiden sivujen Osto- ja myyntipalsta, siellä on ladoja myynnissä ja jos myyjänä on kerholainen niin se auto ei välttämättä ole yllätyksiä täynnä koska siitä saa sitten kuulla kunniansa jatkossa, jos auto on romu niin siitä yleensä on mainittu jo myynti-ilmotuksessa esim. Myydään aivan v*tun p*ska lada!!
Tervetuloa joukkoon iloiseen!
Lähetetty: 12.10.2005 6:49
Kirjoittaja Lada-Jussi
Itse olen ihan merkonomi pohjalta tullut melko hyvin toimeen niin takavetoisen kuin Samarankin kanssa. Huollot on helppoja suorittaa ja Samarassa ja 110:ssä on huoltokohteita todella vähän.
Käytetyissä tulee helposti muutakin korjattavaa, eli huolto ei enää riitä. Tekniikkaa voi hajoilla satunnaisesti. Pellit on tärkeä osa, jos ruostetta on paljon varsinkin läpimätää tärkeissä paikoissa (pohjassa, helmoissa...), niin niiden korjaaminen on vaikeampaa ja hintavampaa kuin kuluvien osien vaihtelu.
Lähetetty: 12.10.2005 9:11
Kirjoittaja Yogi
Äläkä osta mitään mitä kutsutaan Axteciksi. Eli vuosimallit väliltä 91-94(?).
Lähetetty: 12.10.2005 17:52
Kirjoittaja Jokari
Yogi kirjoitti:Äläkä osta mitään mitä kutsutaan Axteciksi. Eli vuosimallit väliltä 91-94(?).
Jep, tämä kannattaa muistaa.Onhan toki hyviäkin atsteekkeja ollut, mutta yleensä ongelmaa on ollu ihan riittämiin.
Ja mitä huoltoon tulee, niin Lada on todellakin sieltä helposta päästä.Perushuollot (öljyt, tulpat, putsarit yms.) onnistuvat keneltä tahansa, kunhan tietää kumpaan suuntaa pultit&mutterit avautuvat.
Itsekkin vaihdoin viime viikolla Ladaan takajarrusylinterin ja käsijarruvaijerin sekä vaihdoin kytkin&jarrunesteet, ilman aikaisempaa kokemusta. Toki matkassa oli mutkiakin, mutta pääosin oli ihan mukavaa puuhastelua.Ja varaosat (sylkkä&vaijeri), kuparitahna ja jarrusylinterirasva eivät maksaneet edes neljääkymppiä. Nyt taas kelpaa ajella muutaman vuoden.
Ja kannattaa ostotilanteessa katsoa tarkkaan ruostetilannetta, koska ruostekorjaushommat ovat hitsi.Tekniikkaahan on suhtkoht helppo vaihtaa, yleensä.
Ja katsele niitä kilometrejä, jos aletaan olla lähellä 200 tkm, niin jonkunasteista remppaa on melkovarmasti tulossa.Toki säännöllisillä huolloilla on suuri vaikutus Ladankin kestävyyteen.
Ei tuo minun 161 tkm ajettu 1500S ole koneensa puolesta enää missään hirmuhyvässä kunnossa.Siinä on ilmeisesti käyttelty aina paskoja öljyjä ja sen kyllä huomaa. Moottorijarrutuskin on melko olemantonta, yms kaikkea pientä vianpoikasta (huonohko tyhjäkäynti, aivan loput nokkaketjun laahaimet....) Mutta kyllä sillä ajelee sen minkä nuorimies tarvitsee, toivottavasti kestäisi edes vuoden

Lähetetty: 12.10.2005 23:15
Kirjoittaja Kimmo86
Axtecista vielä pari sanaa; tossa viikko sitten tuli ajeltua 2105 vm. -95:lla, joka pelitti melkein kuin unelma.. Ei nykinyt eikä jäänyt edes maantiellä muitten jalkoihin, meinaan tehoa oli kuin pienessä kylässä
Paitsi käynnistyksen jälkeen ne kierrokset oli varmaan n. 3500-4000rpm tyhjäkäynnillä.. Eli tuon kun olisi saanut kuntoon, niin olisi siinä olisi ollut autoa pitkäksi aikaa.
Lähetetty: 12.10.2005 23:30
Kirjoittaja Nonnis
^Se on se automaattiryyppy

Lähetetty: 12.10.2005 23:34
Kirjoittaja Kimmo86
Nonnis kirjoitti:^Se on se automaattiryyppy

Tai sitten en puhunut sille tarpeeksi kauniisti..

Lähetetty: 13.10.2005 17:39
Kirjoittaja Lada-Jussi
Yogi kirjoitti:Äläkä osta mitään mitä kutsutaan Axteciksi. Eli vuosimallit väliltä 91-94(?).
meinasin itsekin kirjoittaa samaa (tosin vuodet 91-96) , mutta sitten kuitenkin monet axtekki kuskit hyökkää kimppuun ja sanoo että se on aivan huippujärjestelmä

vaikka omaa kokemusta ei ole niin pelkästään se että järjestelmän varaosia ei tahdo saada venäjältäkään ja selvästi näihin on varaosatarvetta, sitten ei jää kuin RTJN:n monopolipuoti, jossa varmasti hinnat pian nousee kun kysyntää on tarjontaan nähden tolkuttomasti

vaikka järjestelmä ei olisikaan huono, niin on siinä kuitenkin paljon enemmän kaikkea vikaherkkää verrattuna vanhempiin ja ehkä ruiskuihinkin. Toisaalta mikä tahansa jo vanha vähäpäästöinen voi koitua ongelmaksi, muistelen tässä siskon entistä Vectraa (ruisku), minkä kanssa paloi rahaa että katsastukseen sai päästöt kohdalleen.
Lähetetty: 13.10.2005 18:41
Kirjoittaja pressa
nyt tulen itse kehumaan -93 axtekkia
ajettu jo 175tkm. ja 2000-luvun alussa on ainoastaan tyhjäkäyntikierroslukua väännetty hieman pienemmäksi
muuten on toiminut ilman korjauksia täydellisesti
Lähetetty: 13.10.2005 19:08
Kirjoittaja JTM
Oma Asterix pelaa ainakin tällä hetkellä ihan hienosti, nyt kun on kaasarin pultit kiristetty, ykkössylinterin sytytystulpalle tehty uudet kierteet ja pakoputki uusittu katalysaattorista taaksepäin.
Auto-Watti Räikkösellä tekivät parempaa työtä kuin Deltajengin pojat.
Päästöarvot alittuivat helposti, kun pakoputki vaihdettiin.
Lähetetty: 13.10.2005 19:23
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Minulla oli ensimmäisenä auton 70-luvun alussa 50- luvun Kupla. Käytin sitä eräällä postipiirini varrella olleella yhden miehen korjaamolla. Sitten muutaman viikon päästä menin taas jonkun ongelman takia. Tuo korjaaja sanoi silloin minulle: "Näytäpä kästesi." No minä näytin ja hän otti ne omiin käsiinsä ja katseli vähän aikaa niitä. Sitten hän sanoi: "Eihän sinulla ole peukalot keskellä kämmentä. Minä en haluaisi viedä sinun vähiä rahojasi." Ja siitä se alkoi.
Ei minullakaan ole kauppaopistoa kummempaa teknistä koulutusta. Kansakoulussa ja vielä lyseossakin oli ainoastaan puutöitä. Paljon piti kyllä herra Kantapään opettaa. Ei silloin ollut tietoa saatavilla, kuten nyt. Joskus asioita piti miettiä yön yli. Mutta perinteisenen tekniikka on kyllä ihan järkeen käypää ja pitkälti ihan pääteltävissä. Ja mitä ei pysty päättelemään, niin vaikka tältä foorumilta saa apua.
Lada on hyvä valinta tee se itse henkilölle.
Lähetetty: 13.10.2005 19:23
Kirjoittaja Jaakkima
JTM kirjoitti:Auto-Watti Räikkösellä tekivät parempaa työtä kuin Deltajengin pojat.
Täällä toinen joka luottaa Räikköseen. Ei ihan halvin paikka Kotkassa, mutta osaavat asiansa. Tämän talouden autot käyvät siellä pakokaasutesteissä ja jos sähköissä on niin pahoja ongelmia ettei itse niille pysty mitään tekemään.