Johdatus Ladaan... Apua aloittelijalle.
Johdatus Ladaan... Apua aloittelijalle.
Tervehdys.
Pitäisi hankkia auto. Ja sen pitäisi olla Lada. Enkä edes tiedä miksi.
Haluaisinkin nyt hieman kokeneempien ohjeita siinä, miten kerätä tietoa ja taitoa sopivan ajoneuvon metsästykseen. En haluaisi tulla huijatuksi.
Entäpä sitten huolto... Onko täydellisen noviisin vaikea oppia huoltamaan ja remppaamaan Ladaa? Käsitykseni mukaan kyseessä pitäisi olla aika selkeä peli.
No, tyhmiä kysymyksiä, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle.
Pitäisi hankkia auto. Ja sen pitäisi olla Lada. Enkä edes tiedä miksi.
Haluaisinkin nyt hieman kokeneempien ohjeita siinä, miten kerätä tietoa ja taitoa sopivan ajoneuvon metsästykseen. En haluaisi tulla huijatuksi.
Entäpä sitten huolto... Onko täydellisen noviisin vaikea oppia huoltamaan ja remppaamaan Ladaa? Käsitykseni mukaan kyseessä pitäisi olla aika selkeä peli.
No, tyhmiä kysymyksiä, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Jos tiedät kumman luukun alla kone on niin opit varmasti tekemään ladan kaipaamat perushuollot!!!
Tutustu Ladainfossa oleviin huoltotoimenpiteisiin ja ohjeisiin:
http://ladakerho.fi/info.htm
Mitä Ladaa olit ajatellut?
Takaveto, Samara, 110 vai Niva
Hieman helpompi kertoa mitä kannattaa katsoa jos tietää mitä mallia oot etsimässä.
Katso näiden sivujen Osto- ja myyntipalsta, siellä on ladoja myynnissä ja jos myyjänä on kerholainen niin se auto ei välttämättä ole yllätyksiä täynnä koska siitä saa sitten kuulla kunniansa jatkossa, jos auto on romu niin siitä yleensä on mainittu jo myynti-ilmotuksessa esim. Myydään aivan v*tun p*ska lada!!
Tervetuloa joukkoon iloiseen!
Tutustu Ladainfossa oleviin huoltotoimenpiteisiin ja ohjeisiin:
http://ladakerho.fi/info.htm
Mitä Ladaa olit ajatellut?
Takaveto, Samara, 110 vai Niva
Hieman helpompi kertoa mitä kannattaa katsoa jos tietää mitä mallia oot etsimässä.
Katso näiden sivujen Osto- ja myyntipalsta, siellä on ladoja myynnissä ja jos myyjänä on kerholainen niin se auto ei välttämättä ole yllätyksiä täynnä koska siitä saa sitten kuulla kunniansa jatkossa, jos auto on romu niin siitä yleensä on mainittu jo myynti-ilmotuksessa esim. Myydään aivan v*tun p*ska lada!!


Tervetuloa joukkoon iloiseen!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Itse olen ihan merkonomi pohjalta tullut melko hyvin toimeen niin takavetoisen kuin Samarankin kanssa. Huollot on helppoja suorittaa ja Samarassa ja 110:ssä on huoltokohteita todella vähän.
Käytetyissä tulee helposti muutakin korjattavaa, eli huolto ei enää riitä. Tekniikkaa voi hajoilla satunnaisesti. Pellit on tärkeä osa, jos ruostetta on paljon varsinkin läpimätää tärkeissä paikoissa (pohjassa, helmoissa...), niin niiden korjaaminen on vaikeampaa ja hintavampaa kuin kuluvien osien vaihtelu.
Käytetyissä tulee helposti muutakin korjattavaa, eli huolto ei enää riitä. Tekniikkaa voi hajoilla satunnaisesti. Pellit on tärkeä osa, jos ruostetta on paljon varsinkin läpimätää tärkeissä paikoissa (pohjassa, helmoissa...), niin niiden korjaaminen on vaikeampaa ja hintavampaa kuin kuluvien osien vaihtelu.

Jep, tämä kannattaa muistaa.Onhan toki hyviäkin atsteekkeja ollut, mutta yleensä ongelmaa on ollu ihan riittämiin.Yogi kirjoitti:Äläkä osta mitään mitä kutsutaan Axteciksi. Eli vuosimallit väliltä 91-94(?).
Ja mitä huoltoon tulee, niin Lada on todellakin sieltä helposta päästä.Perushuollot (öljyt, tulpat, putsarit yms.) onnistuvat keneltä tahansa, kunhan tietää kumpaan suuntaa pultit&mutterit avautuvat.
Itsekkin vaihdoin viime viikolla Ladaan takajarrusylinterin ja käsijarruvaijerin sekä vaihdoin kytkin&jarrunesteet, ilman aikaisempaa kokemusta. Toki matkassa oli mutkiakin, mutta pääosin oli ihan mukavaa puuhastelua.Ja varaosat (sylkkä&vaijeri), kuparitahna ja jarrusylinterirasva eivät maksaneet edes neljääkymppiä. Nyt taas kelpaa ajella muutaman vuoden.
Ja kannattaa ostotilanteessa katsoa tarkkaan ruostetilannetta, koska ruostekorjaushommat ovat hitsi.Tekniikkaahan on suhtkoht helppo vaihtaa, yleensä.
Ja katsele niitä kilometrejä, jos aletaan olla lähellä 200 tkm, niin jonkunasteista remppaa on melkovarmasti tulossa.Toki säännöllisillä huolloilla on suuri vaikutus Ladankin kestävyyteen.
Ei tuo minun 161 tkm ajettu 1500S ole koneensa puolesta enää missään hirmuhyvässä kunnossa.Siinä on ilmeisesti käyttelty aina paskoja öljyjä ja sen kyllä huomaa. Moottorijarrutuskin on melko olemantonta, yms kaikkea pientä vianpoikasta (huonohko tyhjäkäynti, aivan loput nokkaketjun laahaimet....) Mutta kyllä sillä ajelee sen minkä nuorimies tarvitsee, toivottavasti kestäisi edes vuoden

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Axtecista vielä pari sanaa; tossa viikko sitten tuli ajeltua 2105 vm. -95:lla, joka pelitti melkein kuin unelma.. Ei nykinyt eikä jäänyt edes maantiellä muitten jalkoihin, meinaan tehoa oli kuin pienessä kylässä
Paitsi käynnistyksen jälkeen ne kierrokset oli varmaan n. 3500-4000rpm tyhjäkäynnillä.. Eli tuon kun olisi saanut kuntoon, niin olisi siinä olisi ollut autoa pitkäksi aikaa.

Paitsi käynnistyksen jälkeen ne kierrokset oli varmaan n. 3500-4000rpm tyhjäkäynnillä.. Eli tuon kun olisi saanut kuntoon, niin olisi siinä olisi ollut autoa pitkäksi aikaa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
meinasin itsekin kirjoittaa samaa (tosin vuodet 91-96) , mutta sitten kuitenkin monet axtekki kuskit hyökkää kimppuun ja sanoo että se on aivan huippujärjestelmäYogi kirjoitti:Äläkä osta mitään mitä kutsutaan Axteciksi. Eli vuosimallit väliltä 91-94(?).



Oma Asterix pelaa ainakin tällä hetkellä ihan hienosti, nyt kun on kaasarin pultit kiristetty, ykkössylinterin sytytystulpalle tehty uudet kierteet ja pakoputki uusittu katalysaattorista taaksepäin.
Auto-Watti Räikkösellä tekivät parempaa työtä kuin Deltajengin pojat.
Päästöarvot alittuivat helposti, kun pakoputki vaihdettiin.
Auto-Watti Räikkösellä tekivät parempaa työtä kuin Deltajengin pojat.
Päästöarvot alittuivat helposti, kun pakoputki vaihdettiin.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Minulla oli ensimmäisenä auton 70-luvun alussa 50- luvun Kupla. Käytin sitä eräällä postipiirini varrella olleella yhden miehen korjaamolla. Sitten muutaman viikon päästä menin taas jonkun ongelman takia. Tuo korjaaja sanoi silloin minulle: "Näytäpä kästesi." No minä näytin ja hän otti ne omiin käsiinsä ja katseli vähän aikaa niitä. Sitten hän sanoi: "Eihän sinulla ole peukalot keskellä kämmentä. Minä en haluaisi viedä sinun vähiä rahojasi." Ja siitä se alkoi.
Ei minullakaan ole kauppaopistoa kummempaa teknistä koulutusta. Kansakoulussa ja vielä lyseossakin oli ainoastaan puutöitä. Paljon piti kyllä herra Kantapään opettaa. Ei silloin ollut tietoa saatavilla, kuten nyt. Joskus asioita piti miettiä yön yli. Mutta perinteisenen tekniikka on kyllä ihan järkeen käypää ja pitkälti ihan pääteltävissä. Ja mitä ei pysty päättelemään, niin vaikka tältä foorumilta saa apua.
Lada on hyvä valinta tee se itse henkilölle.
Ei minullakaan ole kauppaopistoa kummempaa teknistä koulutusta. Kansakoulussa ja vielä lyseossakin oli ainoastaan puutöitä. Paljon piti kyllä herra Kantapään opettaa. Ei silloin ollut tietoa saatavilla, kuten nyt. Joskus asioita piti miettiä yön yli. Mutta perinteisenen tekniikka on kyllä ihan järkeen käypää ja pitkälti ihan pääteltävissä. Ja mitä ei pysty päättelemään, niin vaikka tältä foorumilta saa apua.
Lada on hyvä valinta tee se itse henkilölle.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Täällä toinen joka luottaa Räikköseen. Ei ihan halvin paikka Kotkassa, mutta osaavat asiansa. Tämän talouden autot käyvät siellä pakokaasutesteissä ja jos sähköissä on niin pahoja ongelmia ettei itse niille pysty mitään tekemään.JTM kirjoitti:Auto-Watti Räikkösellä tekivät parempaa työtä kuin Deltajengin pojat.