vääntö hävisi, rupes nykimään

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
sepkar
Viestit: 93
Liittynyt: 16.4.2004 15:37

vääntö hävisi, rupes nykimään

Viesti Kirjoittaja sepkar »

takana nytkyttävä 100 km:n kotimatka. Nivasta hävisi ykskaks kesken maantieajon vääntö ja alkoi nykimään ihan vietävästi. Vetäisin ryypyn päälle ja tilanne hieman parani, paitsi ettei juuri kestänyt painaa kaasua edelleenkään, kun nykiminen lisääntyi heti. Pysähdyin hetkeksi, tyhjäkäynti oli melko normaali ilman ryyppyäkin, päällisinpuolin en huomannu konehuoneessa mitään erikoista, ja kun sattui olemaan strobo mukana, niin katsoin sytytyksenajoituksen ja oli ok. Liikkeelle ei lähtenyt millään ilman ryyppyä ja sitten ajelinkin sen 100km ryyppy täysillä. Ittelleni ei nyt tule muuta mieleen kun irrottaa kaasari ja ähkyä ja puhkua joka rööri läpi siitä. Tuleeko jollekin muulle jotain muuta mieleen?

Taustaksi sen verran, että kaasari on uusi 2107-1107010-20, sytkä on kärjetön, tulpanjohdot uudehkot (1 v), nelikärkitulpat uudehkot, venttiilinvälykset säädetty kesällä, kaasarin päästöt säädetty mittarilla pari viikkoa sitten, ilmanputsari on uudehko, pako- ja imusarjantiiviste vaihdettu kesällä, imuilman otto talviasennossa (kokeilin laittaa kesäasentoonkin ilman vaikutusta), bensapumppu on uusi samaten bensansuodatin, jonka panin letkuun just ennen pumppua . Ja sen vert vielä, että eteni nykimättä, noin 60 km/h, kun ryyppy oli täysillä eikä kaasun koskenutkaan.
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Lähtisin eka tutkimaan kaasaria.Kunnon puhdistus,kaikki suuttimet ja kanavat.Jos ei auta niin anna koneelle semmonen 3-4000 kierrosta ja katso ruikkiiko se toisiokurkulle bensaa.Ei pitäis... Se ainakin aiheuttaa nykimistä...
Hoh,ei tuu just nyt mieleen missä sillloin vika :oops: ,mutta selvitellään jos tarvis.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Vois kuulostaa siltä että olis kakkos kurkun suutin menny osittain tukkoon?
sepkar
Viestit: 93
Liittynyt: 16.4.2004 15:37

Viesti Kirjoittaja sepkar »

Toimenpiteitä tehty: kaasari irti, suuttimet irti ja ilmaa läpi, ilmaa kanaviin, uusi tiiviste kaasarin ja imusarjan väliin. Tyhjäkäynnin sähkösuutinta, solenoidisuuttimeksikohan sitä sanotaan, en tohtinu irrottaa vaan eipähän tyhjäkäynnissä vikaa ollutkaan.

Kaasari kiinni ja koeajo: parempi, mutta vääntö oli heikohkoa, ja kiihtyvyys oudon aaltomaista. Sitten katsoin tulpat, virranjakajan kannen, ja kokeilin käyttämätöntä sytkäboksia, eikä muutosta. Eikä mielestäni ruikannu 2-kurkusta bensaa, kun annoin kierroksia, reilut 4000, paikallaan. Virranjakajan alipainekalvo vaikutti ehjältä kun ei menny puhaltamalla ilmaa läpi.

Sitten vinttikomeroon ja vanha ozooni (2107-1107010-30) paikalle. Käytös parempi, väänsi paremmin ja tasaisemmin alhaalta. Tässä vanhassa otsoonissa on se ongelma, että pakkaa hyrisemään tyhjäkäyntiä, kun siinä ei ole sähköistä tyhjäkäyntisuutinta. Ja edelleen, pakkaa vuotamaan sammuttamisen jälkeen bensaa imusarjan (ylivuoto)putkesta. Voisikohan sen sähköisen tyhjäkäyntisuuttimen ottaa tuosta uudemmasta kaasarista ja ruuvata vanhaan kiinni?

Semmonenkin kävi mielessä, että voisihan sitä irrotella uudesta kaasarista kansiosan ja keskiosan vaihtaa ne yks kerrallan vanhaan, jos saisi vähän tarkennettua missä sen uuden ongelma piilee. Vai ostasko weberin?
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Tarkoitat vissiin sähköisellä tyhjäkäyntisuuttimella sitä motikkaa kaasarin kyljessä,jossa on ykköskurkun tyhjäkäyntisuutin ja johon menee kaks piuhaa.
Kyllä sen voit laittaa siihen toiseen kaasariin.Se vaan katkaiseen bensan tulon,kun virrat katkaistaan virtalukosta.Ettei sillä merkitystä ole tässä asiassa.
Kakkos kurkun läppä vaikuttaa kans.Se pitää olla aika tarkkaan tietyn verran auki.Sieltä löytyy säätöruuvi.Toveri Nivan piti skannailla noita säätöarvoja koneelleen,ku meillä oli yhden Lada korjaamon materiaalia lainassa.Siellä luki,millainen rako siä läpän ja seinämän välissä pitä olla.Kyl se ne tänne kohta laittaa :) :)
Tarkista ny kuitenkin molempien kurkkujen läpät,ettei ole kauheen väljät.Sormin hemputat läppiä.Jonkun kymmenyksen saa klapajaa,mut ei sen enempää..
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Laittaisin mut ku ei oo :cry: ku sillon ei ollu ku se 2105 kirja ni en sieltä ruvennu noukkiin niitä tiettyjä tietoja. Kun sais sen Nivakirjan joskus tänne himaan saakka niin voisin skannata, nyt ois aikaa :wink: :wink:
Kuva
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

TOVERI NIVA kirjoitti:Laittaisin mut ku ei oo :cry: ku sillon ei ollu ku se 2105 kirja ni en sieltä ruvennu noukkiin niitä tiettyjä tietoja. Kun sais sen Nivakirjan joskus tänne himaan saakka niin voisin skannata, nyt ois aikaa :wink: :wink:
Ai nii prkl... ..ttu mä muista mitään :D .Saahan sen nivakirjan,kun hakee vaan.Täytyy käydä hakemassa.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Joo jos vaikka otat sen pykälään huomenna kun käyt maestron luona ja jos satut Tampereelle päin ajeleen ni tipautat sen mulle ja mä laitan skannerin kuumiaan - saat huopaa samalla :wink:
Kuva
sepkar
Viestit: 93
Liittynyt: 16.4.2004 15:37

Viesti Kirjoittaja sepkar »

Jep, sitä motikkaa taidan tarkoittaa. On toi terminologia vielä vähän hakusessa minulla. 2107-1107010-20 version motissa on paikka vain yhdelle johdolle, jossa on n. 12 V jännite ja jännite tulee kun laittaa sytytsyvirran päälle.

Mitä mieltä olette pääsuuttimien vaihdosta isompiin? Kumpi suutin vaikuttaa enempi alakierrosten vääntöön? Nyt suuttimien koot ovat 112 ja 150.

Vaikuttaa huolestuttavalta, että pitäisi ruveta säätelemään jotain muutakin, esim läppien asentoa. No, eipä kait siinä muuta kun rohkeasti meisseli tanassa hommiin. Jotain säädön tarvetta epäilin tuon uuden otsoonin kaipaavan heti alkuunkin, koska piti sahata kylmänä noin 10 sek käyntiin ja vääntö kylmänä oli tipotiessään, paitsi ryyppy täysillä (sunnuntaina se hävisi siis lämpimänäkin). En vaan tienny mitä olisi säätänyt. Jos tosiaan on saatavissa ohjeita säätämiseen, niin otan vastaa kiitollisin mielin.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kyllä minä olisin vahvasti imupuolen vuodon kannalla.Oireet viittaavat juuri siihen.Juuri tuon ryypyn käytön takia polttoaine/ilmaseos menee oikeaan suuntaan....muttei riittävästi.Kone käy laihalla seoksella.....eli voima puuttuu.
-jarrurehostimen letku
-kaasuttimen kiinnitys/tiiviste
-imusarjan tiiviste
-virranjakajan alipaineletu tai kalvo...jos sellainen on
-imusarjan tiiviste
-tukkeutunut suutin
sepkar
Viestit: 93
Liittynyt: 16.4.2004 15:37

Viesti Kirjoittaja sepkar »

voe kele, just kun olin kirjottanu kilometrin, niin viesti hävis bittiavaruuteen, no koetetaas tiivistelmällä uusiks.

Eli tarkoitus oli kysäistä tuosta alipainevuodosta, kun en ole sitä oikein koskaan ymmärtänyt. Vaikka nuo Jaskan listan kaikki kohdat olisi ok, niin imusarjahan vuotaa ulkoilmaan imusarjan läpäisevän putken läpi, jonka olen jostain syystä tulkinnut ylivuotoputkeksi.

Semmonen mutu ongelmastani on syntynyt, että uusi otsoni kaipasi alunperinkin säätöä (sahaus & väännön puute kylmänä). Edelleen veikkaan, että sunnuntaina jokin roska tukki sen, eikä toiminta palannut entiselleen puhdistuksestani huolimatta. Pitänee vielä kokeilla oikein kunnon paineilmaa. Nyt putsasin motonetin purkkipaineilmalla.

Vuoto epäilyttää siksi, että kun laitoin eilen sen vanhan otsoonin paikalleen niin toiminta oli kuin aikanaan sen vanhan otsonin kanssa. Eli eikös imuvuodon pitäisi tässä tapauksessa vaikuttavaa tähän vanhaankin kaasariin. Ja toisaalta myös siksi, että kaikki tuon listan tiivisteet, letkut ja kalvot ovat ellei ihan uusia, niin ei edes vuotta vanhoja.

Säädön tarpeen puolesta puhuu mielestäni ero kaasarien käyttäytymisessä kylmänä. Vanha otsoni lähtee kylmänä käyntiin parin pyörähdyksen jälkeen ja vääntää kylmänäkin. Ryypyllä kiepit ei juuri nouse yli 2000, ja jos ryypyn vetää ihan pohjaan, niin alkaa enempi röpöttämään.
Uudella otsonilla puolestaan piti kylmänä sahata, mutta toisaalta kiepit nousi ryypyllä helposti 4000 eikä röpöttänyt yhtään. Kylmänä kiepit oli tosin pakko nostaa ryypyllä vähintään 3000, koska muuten vääntöa ei kertakaikkiaan ollut. Tietäs vaan mitä säätäs.

Korjatkaa ihmeessä teorioitani, jos olen ihan pihalla.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

"Imusarjan ylivuotoputki"???......enpä ole koskaan moisesta kuullutkaan.Tarkoitat varmaan seosputkea jonka avulla polttonesteeseen saadaan sekoitetuksi ilmaa ennen sen virtaamista kaasuttimen kurkkuun.Tämän lisäilman avulla saadaan polttonesteen seossuhde pysymään oikeana myös suurilla käyntinopeuksilla.

Koska bensiini palaa parhaiten seosuhteella 14,7massapainoa ilmaa/1massapainoa bensiiniä (katalysaattoriautot).Parhaiten tavallinen kaasutinauto toimii hieman lihavammalla 16/1 seoksella.Näillä seoksilla esimerekiksi kaasutin antaa riittävästi "kakkua" moottorin naposteltavaksi.Sylintereiden täyttö myöskään ei ole aina niin optimaalista imusarjojen pituuden ,virtausvastusten ym mukaan,joten pelivaraa pitää olla.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Tarkoitetaanko tuolla imusarjan ylivuotoputkella sitä putkea mikä on siinä melko keskellä imusarjaa sellainen erittäin ohut putki. Sijaitsee sen imusarjaan tulevan vesiletkun alapuolella.
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

sitä minä luulisin itselläni oli entinen omistaja tukkinut sen putken en tiedä sit syytä..
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
sepkar
Viestit: 93
Liittynyt: 16.4.2004 15:37

Viesti Kirjoittaja sepkar »

jep, just se noin 90 asteen vinkkelissä oleva pillimäinen päästään kapeneva putki. Sijainniltaan juuri missä jta kuvasi. En mää tiedä onko se oikeasti ja virallisesti ylivuotoputki, mutta bensaa sieltä tuo vanha otsoni tiputteli sammuttamisen jälkeen.

Tuosta putkesta johtuen en oikein pysty ominavuin ymmärtämään miksi pieni vuoto esim kaasarin ja imusarjan tiivisteessä olisi kauhean vahingollinen, kun siinä imusarjassa kumminkin on tuo reikä.
Vastaa Viestiin