Nivan etupään kallistuksevakaajan poisto
Nivan etupään kallistuksevakaajan poisto
Jostain joskus luin että Nivasta kannattaa ottaa edestä kallistuksenvakaaja pois, vapautuu kuulemma etupää eikä vaikuta katuajoon. Jos vakaajan ottaa irti niin heikentääkö se etupään kestoa tai onko poistosta ylipäätään mitään haittaa? Ja mikä merkitys vakaajalla on jos sen kerran voi ottaa irti eikä vaikuta negatiivisesti mihinkään ja offiharrastajat jopa suosivat sen poistamista?
Re: Nivan etupään kallistuksevakaajan poisto
Nivan vakaajasta en tiedä, mutta jos se on samanlainen kuin takapotkussa se ei vaikuta mihinkään muuhun kuin korin sivukallistumaan. Tuo vakaaja kun koittaa pitää korin suorassa ja samalla kun toinen pyörä niiaa niin toinen pyörä joka normaalisti tulisi alaspäin (kori kallistuu) niin tuo vakaaja päkittää tuolla välissä ja tasaa hieman tota hommaa eli koittaa nostaa niiaavaa pyörää ja vääntää sisäänpäin ulostulevaa pyörää...bigbro kirjoitti:Jostain joskus luin että Nivasta kannattaa ottaa edestä kallistuksenvakaaja pois, vapautuu kuulemma etupää eikä vaikuta katuajoon. Jos vakaajan ottaa irti niin heikentääkö se etupään kestoa tai onko poistosta ylipäätään mitään haittaa? Ja mikä merkitys vakaajalla on jos sen kerran voi ottaa irti eikä vaikuta negatiivisesti mihinkään ja offiharrastajat jopa suosivat sen poistamista?
Jos tuosta nyt mitään ymmärsi niin vakaajan poistolla taas haetaan etupyörille parempaa pitoa eli pyörät saavat vapaasti seurata maan pintaa kun ajellaan epätasaisilla pinnoilla... Tietääkseni joissakin ralliautoissakin (soralla) tuo vakaaja on jätetty pois (jäykemmillä jousilla varmaankin)...
124/2101 practical beauty
Offiharrastajat ymmärrän täysin, mutta älä hyvä ihminen normaalikäyttöön varsinkaan noin korkeaa ja yläpainoista vehjettä ala tuolla tavalla sorkkimaan!
Tapahtuu vielä niin että ajat kurviin tai väistät hirveä ja olet katollasi.
Kyllä kallistuksen vakain on erittäin tärkeä vehje ja useimmissa autoissa se on molemmilla akseleilla.
Se siis komensoi keskipakoisvoiman vaikutusta koriin. Kun tulet kurviin kori haluaa jatkaa matkaa ja kallistuu ulospäin, kasaan menevät jouset ulkokurvissa vääntävät kallistuksen vakaimen kautta sisäkurvin pyörää myös kasaan ja toistepäin jolloin kallistelu ei ole täysin holtitonta.
Offiharrastajat taas ajavat ihan eri ympäristössä ja heille tärkeintä on pyörien joustava liikkuminen kaikenlaisten möykkyjen yli. Nopeudetkaan eivät nouse kovinkaan korkeaksi.
Tapahtuu vielä niin että ajat kurviin tai väistät hirveä ja olet katollasi.
Kyllä kallistuksen vakain on erittäin tärkeä vehje ja useimmissa autoissa se on molemmilla akseleilla.
Se siis komensoi keskipakoisvoiman vaikutusta koriin. Kun tulet kurviin kori haluaa jatkaa matkaa ja kallistuu ulospäin, kasaan menevät jouset ulkokurvissa vääntävät kallistuksen vakaimen kautta sisäkurvin pyörää myös kasaan ja toistepäin jolloin kallistelu ei ole täysin holtitonta.
Offiharrastajat taas ajavat ihan eri ympäristössä ja heille tärkeintä on pyörien joustava liikkuminen kaikenlaisten möykkyjen yli. Nopeudetkaan eivät nouse kovinkaan korkeaksi.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
kannattaa poistaa jos offailla mainaat, ei käytännössä muutosta ajo-omituisuuksiin kadulla ,ainakaan mun mielestä ,joustaa maastossa vähän paremmin, kokeile, saahan sen takaisinkin jos et tykkää...
ajelen kumminkin kadulla 90/10% enkä ole haittaa huomannut...
katsastukseen sitten takas mutta vain hetkeksi
ajelen kumminkin kadulla 90/10% enkä ole haittaa huomannut...
katsastukseen sitten takas mutta vain hetkeksi

Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Jotkut alan harrastajat ovat jopa katkaiseet vakaajan keskeltä siten että pulttilitoksella vakaajan voi irroittaa kontaktista.Siinähän joutuu ryömimään auton alla liitoksen irroittamista varten.Jos olisi aikaa tälläaista harrastaa tekisin sen näin:
-Nivaan hydraulinen ohjaustehostin.
-tehostimen pumpulta letku myös hydraulisiin työsylinteriin joka ohjaa lukkotapin katkaistun vakaimen molemminpuoleisiin laippohin.Laipoissa on koneistetut reiät joiden läpi hydraulisylinterin työtämä tappi menee.Vakaajan voi irroittaa/lukita auton ollessa tasaisella alustalla.Kojelaudassa olevalla joy-stickillä ohjataan magneettiventtiilejä(auki/kiinni).toiminnoilla omat suunta-ledit ja.Rajakatkaismet ilmoittaa merkkilampuille"Vakaaja kytketty" tai "vakaaja irroitettu".
-Nivaan hydraulinen ohjaustehostin.
-tehostimen pumpulta letku myös hydraulisiin työsylinteriin joka ohjaa lukkotapin katkaistun vakaimen molemminpuoleisiin laippohin.Laipoissa on koneistetut reiät joiden läpi hydraulisylinterin työtämä tappi menee.Vakaajan voi irroittaa/lukita auton ollessa tasaisella alustalla.Kojelaudassa olevalla joy-stickillä ohjataan magneettiventtiilejä(auki/kiinni).toiminnoilla omat suunta-ledit ja.Rajakatkaismet ilmoittaa merkkilampuille"Vakaaja kytketty" tai "vakaaja irroitettu".
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
No jos vähääkään meinaat maaston puolella käydä niin pois vaan koko tanko!!!!!!
Maastossa kun tarkoitus on kumminkin että jokaisella tassulla olisi koko ajan kosketus maanpintaan niin jos tälläistä tavoittelet vakaajan kanssa niin silloin lopputulos on täysin sama kuin ajaisit Suzukilla (raide- ja akseliväli 13cm pienempi kuin Nivassa ja lehtijouset) eli pienemmissäkin töyssyissä mennää koppa keinuen kolmella pyörällä jolloin vetoakaan ei ole kuin yhdellä pyörällä - karkea vertaus ja lukoton auto!!!!!
Katuajossa et sen vakaajan vaikutusta tai sen puuttumista huomaa ellet mene jollekin pujottelu radalla.
Itsekin ajan Nivalla kaikki katuajonikin ja niin lujaa mennään kuin sillä pääsee ja vähiten hirvittää se vakaajan puuttuminen.
Ota se tanko pois ja kokeile niin ei tarvi arvuutella.
Tuollainen kierrejousialustainen, IFS-keulainen ja riittävän mittainen auto ei tarvitse vakaajatankoja kun korkeuttakaan autolle ei paljoa saa.
Kattastuksen takia sitä ei tarvi uusix asentaa, kuten eräs kattastusmies sanoi kun tätä siltä kysyttiin: "Eihän me voida tietää kuuluuko kyseiseen automalliin vakaajatankoa"
Maastossa kun tarkoitus on kumminkin että jokaisella tassulla olisi koko ajan kosketus maanpintaan niin jos tälläistä tavoittelet vakaajan kanssa niin silloin lopputulos on täysin sama kuin ajaisit Suzukilla (raide- ja akseliväli 13cm pienempi kuin Nivassa ja lehtijouset) eli pienemmissäkin töyssyissä mennää koppa keinuen kolmella pyörällä jolloin vetoakaan ei ole kuin yhdellä pyörällä - karkea vertaus ja lukoton auto!!!!!
Katuajossa et sen vakaajan vaikutusta tai sen puuttumista huomaa ellet mene jollekin pujottelu radalla.
Itsekin ajan Nivalla kaikki katuajonikin ja niin lujaa mennään kuin sillä pääsee ja vähiten hirvittää se vakaajan puuttuminen.
Ota se tanko pois ja kokeile niin ei tarvi arvuutella.
Tuollainen kierrejousialustainen, IFS-keulainen ja riittävän mittainen auto ei tarvitse vakaajatankoja kun korkeuttakaan autolle ei paljoa saa.
Kattastuksen takia sitä ei tarvi uusix asentaa, kuten eräs kattastusmies sanoi kun tätä siltä kysyttiin: "Eihän me voida tietää kuuluuko kyseiseen automalliin vakaajatankoa"
Olen ajellu puskikossa muutaman vuoden noilla ameriiiiiiikkalaisilla täyskokoisilla maastureilla. Kallistuksen vakaajat koristaa autotallin seinää. Sininen Wagoneer oli halvatun kova kulkunen. 125 mm korotuksilla ei vakaajaa siinäkään kaivannut.
Metikössä vakaajan kanssa ovat avuttomia vehkeitä.
Jyrki-boy
Metikössä vakaajan kanssa ovat avuttomia vehkeitä.
Jyrki-boy
Mikä niva sit on?? Tosin kyl se vähä pienempi on kun wakoneeri mut ei sillä waollakaan hieno ole mettäs päästä siinä mieles ku ajat vaikka jostain kiven päältä alas niin et nää vähään aikaan mitään kun on sitä nokkaa joka peittää puolen suota...Jyrki-boy kirjoitti:Olen ajellu puskikossa muutaman vuoden noilla ameriiiiiiikkalaisilla täyskokoisilla maastureilla. Kallistuksen vakaajat koristaa autotallin seinää. Sininen Wagoneer oli halvatun kova kulkunen. 125 mm korotuksilla ei vakaajaa siinäkään kaivannut.
Metikössä vakaajan kanssa ovat avuttomia vehkeitä.
Jyrki-boy


Peittää suon lisäksi paljon muutakin (AMC360)apriliaman kirjoitti:Mikä niva sit on?? Tosin kyl se vähä pienempi on kun wakoneeri mut ei sillä waollakaan hieno ole mettäs päästä siinä mieles ku ajat vaikka jostain kiven päältä alas niin et nää vähään aikaan mitään kun on sitä nokkaa joka peittää puolen suota...Jyrki-boy kirjoitti:Olen ajellu puskikossa muutaman vuoden noilla ameriiiiiiikkalaisilla täyskokoisilla maastureilla. Kallistuksen vakaajat koristaa autotallin seinää. Sininen Wagoneer oli halvatun kova kulkunen. 125 mm korotuksilla ei vakaajaa siinäkään kaivannut.
Metikössä vakaajan kanssa ovat avuttomia vehkeitä.
Jyrki-boy![]()

Suzukin maasturista muinoin rykäsin tuon vakaajan mäkeen. Eihän sen poissa oloa muuten huomaa, kun vasta maantiellä väistettäessä hirvee.. Silloin tulee kyllä ikävä sitä vakaajaa
Nimittäin Suzuki vaappui ainakin niin maan perkeleesti kun kerran simuloin 60 vauhdissa hirven väistöä. Oli kyllä viimeinen kerta kun sitä simuloin ilman vakaajaa
Ja mitä kaverin suikkaa taas vertailtiin kun sillä oli vakaaja kiinni maastossa niin ei niissä joustoissa pahemmin eroja ollut. Eli jos meinaat vaikka 50/50 suhteella ajella metsässä ja maantiellä niin sinuna pitäisin sen vakaajan paikallaan.
Enkä muuten itselläni huomannut mitään eroa joustoissa Nivassa vakaaja kiinni ja vakaaja irti. Ehkä ilman sitä vakaajaa se joustaa vähän pehmeämmin kun ei ole sitä siellä jäykistämässä.


Ja mitä kaverin suikkaa taas vertailtiin kun sillä oli vakaaja kiinni maastossa niin ei niissä joustoissa pahemmin eroja ollut. Eli jos meinaat vaikka 50/50 suhteella ajella metsässä ja maantiellä niin sinuna pitäisin sen vakaajan paikallaan.
Enkä muuten itselläni huomannut mitään eroa joustoissa Nivassa vakaaja kiinni ja vakaaja irti. Ehkä ilman sitä vakaajaa se joustaa vähän pehmeämmin kun ei ole sitä siellä jäykistämässä.
- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -