Yläpallonivelen vaihto

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
JV

Yläpallonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja JV »

Tuli käytyä vuosittaisella tuomiolla ja katsastussetä totesi kuskin puoleisen yläpallonivelen väljäksi. Löytyykö käytännön vinkkejä miten nivelenvaihto hoituu? Haynesin korjauskäsikirja löytyy.
laurinko

pallonivel vaihtoon

Viesti Kirjoittaja laurinko »

joo.

Kulma ylös ja pyörä irti. ratti oikealle. nosta alatukivarresta hieman että jää kannatukseen, sitten 22mm avolenkillä yläpallon mutteri auki. vasaraa tai moskaa kovasti siihen kohtaan olkakselia josta
pallon kartio menee läpi. Älä lyö lokasuojaa tai jarrusatulaa rikki.'

irtoaa hyvin!

pallon irroitus tukivarresta. Kaikki kolme 8mm pulttia katkaistaan kiertämällä mutteria kiinnipäin. ei ole järkeä jättää vanhoja pultteja.

ja kokoonpano "käänteisesti" . vasaraa ei tarvita.

Alkuperäistä niveltä kannattaa käyttää, halvat italianivelet ei kestä.
ensin menee suojakumi ja sitten nivel. alkuperäiseen saa suojakumin
erikseen.
Jankos

moska

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Juu ja jos meinaa usko loppua siihen lyömiseen niin lyö kovempaa!

Ovat joskus tosiaankin piukassa, mutta aina ne lyömällä irti lähtee.

En muuten koskaan ole nostanut tunkilla alatukivartta. Iskari estää sen ulosjouston?
laurinko

joustoa

Viesti Kirjoittaja laurinko »

joo!
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

kyllä mä olen aina käyttänyt kartiohaarukkaa pallonivelien irrotuksessa :roll:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
harry

KAASUAAAAAAA

Viesti Kirjoittaja harry »

En ole hakannut rakasta ladaani enää aikoihin opittuani kaasukonstin.
Polttopillillä kartion silmukasta ylimenevä osa poikki ja sen jälkeen silmukan sisään kartion pituussuuntaan tömäkkä poltto niin putoaa lattialle itsestään.....VARO ETTEI TIPU JALALLE....ON KUUUUUUUUUUUMA)
Kartioon sulaa nätti sentinlevyinen ura koko matkalle.
Silmukka on valurautaa eikä ole tällaisesta kuumuudesta millänsäkkään.

Heleppoo ja siistiä
Jankos

Kaasu ja haarukka

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kaasuvehkeitä en ole hankkinut ja harvalla niitä muutenkin on. Mutta väittäisin pallonivelen olevan irti lyömiskonstilla nopeammin kuin kaasulla. Hyvällä moskalla ja riittäväläl voimalla lähtee muutamalla lyönnillä, eikä tarvii varoa kuumia kappaleita ja lisäksi ylempää vaihdettaessa tuo on paljon hankalampaa kassun kanssakin.

Pallonivelen ulosvetäjät mitä olen käytellyt ja katsellut ei meinaa millään sopia tuonne takavetoisen palloniveliin.
AI
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Itse ainakin talvella vien tutulle korjaajalle, on kympin keikka eikä paskaannu kädet...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
JV

Viesti Kirjoittaja JV »

Kiitoksia vinkeistä. Tarkoitus on tosiaan siis suorittaa vaihto parkkipaikalla ja haynesiä tutkiessa alkoi arveluttamaan juuri tuo 22 mm mutterin avaus. Kaasulla lämmitykseen ei ole mahkuja. Mutta siitä siis pitäisi selvitä ihan normaalilla säätölekalla:=). Yritetään ainakin. Viedään sitten pajalle jos ei onnistu. Tässähän on nyt tärkeää päästä itse askartelemaan kun en ole ennen palloniveltä vaihtanut ...:).
Eli siis kannattaa ostaa nivel Deltasta? Tuleeko siihen ne kiinnityspultit mukaan, vai pitääkö ostaa erikseen? Ja miten pitkät pitää olla jos joutuu ostamaan erikseen. Tarkoituksena olisi tehdä uusi ennätys ja hankkia kaikki osat etukäteen, yleensä kun remontin puolessa välissä tulee lähdettyä varaosa- ja/tai työkalukauppaan ...
Lada-Jussi

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä vaihdoin viime keväänä pihalla, viikonajan kävin hakkaamassa sitä joka ilta niin kauan kuin kunto kesti (pari tuntii max) ja kokelin erillaisia ulosvetäjiä/työntäjiä (jotka hajos). Näytti kyllä kuvissa helpolta mutta ja ei se muuten vaikeeta ollutkaan, mutta oli se tiukassa.

Vähän olis helpottanu jos auton olis saanut kunnolla ylös jotta olis päässyt vaikka suoraa altapäin mäiskimään lekalla. ensi kerralla vien kyllä korjaamolle.
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

no jos siinä vähänkin mahtuu lyömään niin pystyy myös irrotushaarukkaakin käyttämään (sitähän lyödään just moskalla, harvoin tarvitaan lekaa päähän), ja niitähän saa vielä eri pituisella varrellakin. Niillä pallonivelien ulosvetäjillä ei yleensä teekkään mitään ja niitä ei saa paikalleen. Mutta en ole vielä yhtään palloniveltä tavannut joka ei ole haarukalla parilla kunnon moskan iskulla auennut.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Igor

Viesti Kirjoittaja Igor »

¨Niin kyllä mulla ainakin meni varmaan 6 tuntia että sain vaihdettua ja vaikka kuinka hakkas lekalla ja haarukalla niin ei tippunu....Mutta kun koko päivän sitä hakkas niin kyllä se sitten.Mutterin avaus ei ole ongelma.
Mutta eipä tarvi pitkään aikaan vaihtaa...(toivottavasti)
jorkke

pallonivel

Viesti Kirjoittaja jorkke »

joo onhane lujasa jos eiioo vähälle aikaa vaihettu... mulla meni viimme kesänä ku vaihon kaikki pallukkanivelet par iltaa ja yks ulosvetäjä ja haarukka, mutta nyt oon varustautunu jyrkemällä haarukalla ja sen ulosvetäjän annoin naapurin pojille pyssyleikkeihin. Aikani tutkituani Ladan anatomiaa niin päätin että alle 2 metrin rautakankia en vaiha yhtään niveltä sillä kanki /jätkänpaino isku kahenpuolen tukivarteen ja vot ja ryypylle....
Vanja-eno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Eikä välttämättä kannata mennä Deltaan ostoksille. Motonet ym. tarvikeliikkeet myyvät myös muitakin kuin italian sontaa kun kysyy. AD-ketjun parista myymälästä on hyviä kokemuksia (mm. Hakunilan varakiri ja Herttoniemi AD-osa) kun tosiaan vaan muistaa painottaa ettei halua halpaa italian osaa...
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
JV

Viesti Kirjoittaja JV »

Kävin jo Deltassa, sattuu olemaan vielä ihan kodin vieressä. Pallonivel sisältäen suojakumin ja kiinnitysmutterin kustansi 21 euroa, Motonetissä olisi ollut 7,40, en tosin tiedä tuleeko siellä kumi ja mutteri mukaan.
Vastaa Viestiin