Pörisee, CE vilkahtelee, ei lähde käyntiin ym.
Pörisee, CE vilkahtelee, ei lähde käyntiin ym.
Kolme viikkoa Lada jaksoi taas toimia kohtuullisen hyvin, enää ei. Hämeenlinnaan pääseminen lauantaina on nyt enemmän kuin vaakalaudalla.
Aamulla lähiessäni liikkeelle Mikkelistä auto käynnistyi ihan normaalisti, mutta pistäessäni valot päälle Check Engine valo vilkahti kerran. Ajon aikana myös pari kertaa vilkun päälle laiton yhteydessä CE-valo vilkahti. 150km matkan Lada toimi kuitenkin ihan ongelmitta. Seuraavaksi menin Lahden Jetille tankkaamaan 0.98€ hintaista bensiiniä.
Tankkauksen jälkeen kun käänsin virrat päälle jostain mittariston seutuvilta kuului voimakas pörinä (joku rele ehkä?). Kun virta-avaimen käänsi startti-asentoon pörinä vaimeni palatakseen jälleen kun avaimen vapautti virta-asentoon.
Päätin työntää Ladan sivuun siitä mittarikentältä ja loivaan alamäkeen sainkin sen kevyesti liikkumaan. Samassa mieleeni juolahti kokeilla että lähtisikö se tällä liike-energialla käyntiin. Pistäessäni virrat päälle pörinä alkoi kuulua jälleen, mutta tästä piittaamatta laitoin vaihteen kakkoselle ja päästin kytkintä ylös, jonka seurauksena auto lähti käyntiin. Samalla mittariston seutuvilta kuuluva pörinäkin vaimeni.
Perille päästyäni sammutin auton ja kokeilin startata; joku pörisee, mutta ei lähde käyntiin. Onko kenelläkään ideoita missä vika piilee tällä kertaa?
Aamulla lähiessäni liikkeelle Mikkelistä auto käynnistyi ihan normaalisti, mutta pistäessäni valot päälle Check Engine valo vilkahti kerran. Ajon aikana myös pari kertaa vilkun päälle laiton yhteydessä CE-valo vilkahti. 150km matkan Lada toimi kuitenkin ihan ongelmitta. Seuraavaksi menin Lahden Jetille tankkaamaan 0.98€ hintaista bensiiniä.
Tankkauksen jälkeen kun käänsin virrat päälle jostain mittariston seutuvilta kuului voimakas pörinä (joku rele ehkä?). Kun virta-avaimen käänsi startti-asentoon pörinä vaimeni palatakseen jälleen kun avaimen vapautti virta-asentoon.
Päätin työntää Ladan sivuun siitä mittarikentältä ja loivaan alamäkeen sainkin sen kevyesti liikkumaan. Samassa mieleeni juolahti kokeilla että lähtisikö se tällä liike-energialla käyntiin. Pistäessäni virrat päälle pörinä alkoi kuulua jälleen, mutta tästä piittaamatta laitoin vaihteen kakkoselle ja päästin kytkintä ylös, jonka seurauksena auto lähti käyntiin. Samalla mittariston seutuvilta kuuluva pörinäkin vaimeni.
Perille päästyäni sammutin auton ja kokeilin startata; joku pörisee, mutta ei lähde käyntiin. Onko kenelläkään ideoita missä vika piilee tällä kertaa?
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
-
- Viestit: 475
- Liittynyt: 26.9.2003 8:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
- Viesti:
Pörinä
Oliskos mahdollisesti startin rele tai virtalukon pohja. Siis eikös lukonpohjasta mene piuha startin releelle ja siitä startille? CE-valo ei kyllä taida tuohon liittyä. Olisko lambda-anturi menossa?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jeps
mä kans epäilen sitä startin (sytytys) relettä, joka nähtävästi on kai jossain mittariston takana piilossa. Yleinen vika Ladassa, mutta koskaan en ole todennut rele asiaa käytännössä, kun en ole sitä löytänyt. Lähes kaikki sähkö kulkee sen releen kautta. Nyt jälkikäteen tiedän sen olevan mittariston takana.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jees
joo toi on sen startin herätinvirranrele (vai mikä se olikaan) mut AI löysi autoa purkaessa kojelaudan takaa uuden releen. Itse pidin pitkään löytämääsi relettä sytytyksen releenä mutta se löytyikin tuolta kojelaudan takaa.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
öh
tässä vähän todistusaineistoa siitä releestä:
С 1986 г. на автомобилях ВАЗ-2105 и ВАЗ-2104 устанавливается дополнительное реле зажигания типа 113.3747-10. В этом случае при включении зажигания контакты "30/1" и "15" выключателя зажигания замыкают цепь питания обмотки реле. Реле срабатывает и через его замкнутые контакты идет ток к первичной обмотке катушки зажигания. Реле находится под панелью приборов рядом с выключателем зажигания.

-
- Viestit: 475
- Liittynyt: 26.9.2003 8:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
- Viesti:
Selvä juttu!
Tuohan selvitti oikein hyvin. Kiitos Jussi 

releet, äänet ym.
Asiahan on nyt niin, että se pärinä kuului selvästi jostain kojelaudan sisältä virtojen ollessa päällä. Yrittäessäni startata pärinät vaimenivat, mutta startti ei lähtenyt pyörimään.
Joskus edellisenä kesänä oli myös pressan kuvaama häiriötilanne päällä pariinkin otteeseen, jolloin kaasarin solenoidit jäivät pärisemään, eikä moottori tällöin käynnistynyt, vaikka startti ja kaikki muut sähköt toimivatkin ihan normaalisti. Tuo vika korjaantui ihan itsekseen eikä ole nyt ainakaan vuoteen esiintynyt. Tänään lada myös toimi ihan ongelmitta.
Joskus edellisenä kesänä oli myös pressan kuvaama häiriötilanne päällä pariinkin otteeseen, jolloin kaasarin solenoidit jäivät pärisemään, eikä moottori tällöin käynnistynyt, vaikka startti ja kaikki muut sähköt toimivatkin ihan normaalisti. Tuo vika korjaantui ihan itsekseen eikä ole nyt ainakaan vuoteen esiintynyt. Tänään lada myös toimi ihan ongelmitta.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
kautta profeetan parran
Nyt se taas ei toimi ja juuri kun kerkesin sanomaan että se toimii. Oli tarkoitus lähteä kaupassa käymään, mutta nyt vaan rele taas pärisee ja KAIKKi sähköt on kateissa; valot ei pala, pyyhkijät ei toimi eikä myöskään äänimerkki, eli virtaa ei tule niihinkään laitteisiin joihin normaalisti tulee aina sähköt. Ainoastaan tuo rele pärisee virtojen ollessa päällä. Otin mittariston samaantien irti ja siellä se on mittaristin takana rintapellissä kiinni oleva rele johon tulee neljä johtoa; tummanruskea, vaaleanruskea, sininen ja musta.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Solenoidien ääntä kuvaisin ennemmin tikitykseksi. Sitä voi kuunnella esim. silloin kun heittää vaihteen päälle ja nostaa kytkintä sopivassa suhteessa jarrun kanssa. Kone sammuu ja solenoidit jäävät tikittämään kauniisti.
Eikös tuo rele, josta nyt on kyse, ole se joka päästää lävitseen kaikki virrat joita peliin tulee avainta käännettäessä?
Jostain syystä (maadoitus?) se jää pärisemään eikä virtoja tule mihinkään. Luultavasti starttikin menee jotenkin tuon kautta.
En tiedä auton sähköistä paljoa, mutta tuntuisi siltä, että joku maajohto jossakin kusee.
Jos kerran kaikki sähköt häviää niin vika on oltava sitten isommissa johdoissa ja lähempänä akkua?

Eikös tuo rele, josta nyt on kyse, ole se joka päästää lävitseen kaikki virrat joita peliin tulee avainta käännettäessä?
Jostain syystä (maadoitus?) se jää pärisemään eikä virtoja tule mihinkään. Luultavasti starttikin menee jotenkin tuon kautta.
En tiedä auton sähköistä paljoa, mutta tuntuisi siltä, että joku maajohto jossakin kusee.
Jos kerran kaikki sähköt häviää niin vika on oltava sitten isommissa johdoissa ja lähempänä akkua?
katkos
Voisko siellä olla joku huono liitos jossain (missä?) jonka takia sähköt on 99% kateissa ja virta riittää vaan ton releen pärisyttämiseen? Akun kengat on kiinni, sen jo totesin.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
onko ongelmaan jo löytynyt ratkaisu??
yksi mahdollisuus on tutkia releestä että mikä tulevista johdoista on maa mikä ohjaus ja mitkä on kärjet
sitten vain suora pakko-ohjaus akulta ja katsoa kuinka pelaa
onko rele varmasti ehjä
releissä joskus hitsi kosketus ongelmia esim. veto käämissä silloin voisi tuo pärinä efekti tulla siitä kun tärähtäessä eli releen vetäessä käämin kontakti irtoaisi ja silleen
yksi mahdollisuus on tutkia releestä että mikä tulevista johdoista on maa mikä ohjaus ja mitkä on kärjet
sitten vain suora pakko-ohjaus akulta ja katsoa kuinka pelaa
onko rele varmasti ehjä
releissä joskus hitsi kosketus ongelmia esim. veto käämissä silloin voisi tuo pärinä efekti tulla siitä kun tärähtäessä eli releen vetäessä käämin kontakti irtoaisi ja silleen