On se niin väärin kun alkaa olla katsastus, niin aina palaa 5 ampeerin sulake,jossa on vasemman puolen valot,rekisterivalot ja mittarivalot, menee pimeäksi Sulakkeita on mennyt jo "pussillinen" ja vikaa ei ole löytynyt. Mikähän minulta on jäänyt huomaamatta
Palaako sulake heti, vai vasta kun autoon laitetaan virrat päälle, vai vasta kun valot laitetaan päälle. Voiolla hankala testata jos autossa on valoautomatiikoita ym.
Yksi keino on ollut se, että irroitetaan kaikki kyseisen piiirin kulutuskohteet verkosta; tässä tapauksessa irroitetaan kaikki lamput vaikkapa kukin vuorollaan. Mittariston kohdalla en sitten tiedä kuinka siinä menettelisi, onko siellä jokin johtoliitin. Sitten kun vaikkapa parkin lamppu on irti ja auto on sammutettu eli virrattomana, niin mittaa plussaa syöttävän johtimen ja maan välisen resistanssin. Koetapa miettiä, milloin vika ilmeni ja mitä toimenpiteitä autolle on tehty juuri ennen vian tulemista. Oletko poraillut reikiä, ruuvaillut jotain kiinni autoon ruuveilla tai hitsailllut.
joopa, mitään remonttia ei ole tehty autoon, sulake palaa heti kun valokytkimestä laitan valot päälle. (samanlainen juttu oli myös viimevuonna, mutta tämä näkyy olevan sitkeänpää laatua, mutta se hävisi itsestään. Taitaa taas olla jotain "kosteusjuttuja" keles.
joopa, mitään remonttia ei ole tehty autoon, sulake palaa heti kun valokytkimestä laitan valot päälle. (samanlainen juttu oli myös viimevuonna, mutta tämä näkyy olevan sitkeänpää laatua, mutta se hävisi itsestään. Taitaa taas olla jotain "kosteusjuttuja" keles.
Eli syyllinen on jossain valovirtapiirissä. Siellä todennäköisesti ottaa nyt joku piuha suoraan maihin (=eristysvika).
joopa, mitään remonttia ei ole tehty autoon, sulake palaa heti kun valokytkimestä laitan valot päälle. (samanlainen juttu oli myös viimevuonna, mutta tämä näkyy olevan sitkeänpää laatua, mutta se hävisi itsestään. Taitaa taas olla jotain "kosteusjuttuja" keles.
Eli syyllinen on jossain valovirtapiirissä. Siellä todennäköisesti ottaa nyt joku piuha suoraan maihin (=eristysvika).
keles, nyt sulakkeet ei pala, vikaa oli mittariston takana olevissa "virtaliuskoissa, oli päässyt toinen "kannakkeestaan irti" ja "pahvieristeet" myöskin oli pudonneet pois.
Sama täällä! Kiitos kuvauksesta, onnistui paikannus mittaristoon. Tosin, topic tuli selattua vasta autosähkökorjaamon jälkeen, jossa neuvoivat mittarikorjaamolle. Maksoi diagnoosi satasen. Eläköön Ladaboard, jos ajoissa vilkaisee!.
Veti oikkariin sen mittarin valaistuslampuille vievän lärpäkkeen takia. Onneksi oli itse korjattavissa - ja olipa helppo irrottaa mittaristo.
Mitä pahvieristeisiin tulee, mulla oli jostain syystä taiteltu sen lärpäkkeen alle tsekkauslistoja. Nimmareita oli vaikka kuinka paljon eri tarkistuksista. Luulen, että tämä hieno "eriste" sai vähän liian pitkän lärpäkkeen pysymään paikoillaan, mutta hyvä, että oli pitkä - otin pikku pätkän pois välttyäkseni oikkarilta jatkossa.
Eli: jos satakympissä ykkössulaketta polttelee, tarkista mittari!