Parkit ei pala kun ajovalot on päällä

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Parkit ei pala kun ajovalot on päällä

Viesti Kirjoittaja AI »

Tällainen vika tuli nappiscombiin (-85). Ajovalojen ollessa päällä ei pala takavalot, seisontavalot eikä mittarivalot. Kun katkaisimeen kääntää seisontavaloasennon (puoliväliin) niin parkit toimii. Itse kuvittelin vian olevan katkaisimessa mutta kolmea olen kokeillut, viimeisen lainasin Ladasta jossa se toimii oikein ja rikkinäiseksi luulemani toimi siinä Ladassa normaalisti. Mistähän tuota vikaa seuraavaksi hakisi?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Samaa vikaa pukkaa tossa 1200ässässä...ostimpa minäkin uuden katkaisijan, mutta eihän siitä ollut mitään apua.Tuli samalla huomattua että kun takavalot ei pala, niin ei pala myöskään konetilassa valo, eikä myöskään noi muut mitkä mainitsit.

Joten kävin tsekkailemaan sulakkeita.Sulakkeet nro 14 ja 15 hoitelevat takaparkkeja, konetilan valoa yms...kyseiset sulakkeet oli niitä venäläisiä laatutuotteita, ihan haperoita, joten heitin uudet sulakkeet tilalle ja taivuttelin sulakkeenpitimiä lähemmäksi.

No, vähän aikaahan se toimi tolla korjauksella, mut nyt jää taas valot syttymättä about joka kolmannella kerralla.Eikä auta, vaikka johdonpätkällä korvaa sulakkeet...mutta katoppas sinäkin sulakkeet, ehkä siitä on jotain apua :oops:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Nyt en ole perillä tuon pyöreelamppusen kytkennöistä, mutta kantissa on sulakkeet 14 ja 15 kytketty siten, että aina piemeen parkit etu- ja takapuolella ristiin, ts. vase etu ja oikea taka (14) ja oikea etu ja vasen taka (15). Kantissa on mittaristonvalo sulakkeen 15 takana.

Pyöreelamppuisessa on takaparkit muistaakseni sulakkeen 9 takana, samoin kuin mittariston valot. Jos kuitenkin sulake 9 palaa poikki, pitäisi muistakseni myös vedenlämpömittarin himmentyä.

Katsopa se sulake 9 ja se että tuleeko sille edes jännitettä kaikissa katkaisimen asennoissa. Jotenkin kyllä kutisee myös se, että jossainpäin olisi huonohko maadoitus.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Nappiksessa parkit on jaettu sulakkeille 7 ja 8 vasemmalta lukien. >KLIK<.

Omasta nappiskombistani jouduin kaksi vuotta sitten etsiskelemään parkit kun ne hukkuivat kokonaan. Tuli opiskeltua hyvin mokoma katkaisija ja sen kytkentä:
Katkaisijalta parkkivaloille lähtevät johdot (valkoiset) ovat kytketty katkaisijan siihen laitaan jossa on kolme johtoa. Noista kolmesta liittimestä keskimmäiseen (musta johto) syötetään katkaisijalle tuleva virta, joka sitten johdetaan alempaan (puoliasennossa) tai ylempään (ala-asennossa) liittimeen.
Alkuperäisessä kytkennässä noista taitaa lähteä kummastakin oma johtonsa sulakkeille. Omassa kombissa kytkin nuo katkaisijan liittimet samaan johtoon, jota pitkin virtanen menee sulakerasiaan.

Jos katkaisija kerran antaa virtasen kumpaankin noista liittimistä, lienee vika niihin kytketyissä johdoissa. Vaihda nuo lähtevät johdot keskenään, jos viallinen toiminta vaihtuu päinvastaiseksi, niin vika on siellä.
Korjaukseksi käy, että kytkee molemmat nastat siihen johtoon, jota pitkin virta menee perille.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Vika korjattu. Alkoi seisontavalot, mittarivalot ja vasen takavalo toimia itsestään. Oikea takavalo oli pimeänä, sulake oli palanut. Vaihdoin sulakkeen ja kokeilin, taas meni kaikki muut edellä luetut valot pimeäksi kun laittoi ajovalot päälle, sulake irti ja taas toinen takavalo oli pimeänä mutta muut valot toimivat. Hitsatessa oli johtonippu hieman sulanut ja keltaisesta johdosta joka menee oikealle takavalolle oli eriste kokonaan puhki. Piuha poikki ja uusi pätkä tilalle ja kaikki valot taas toimii. Ei vaan heti hoksannut tuota kun yli kuukauden valot toimivat normaalisti hitsauksen jälkeen. Ja jos joku meinaa sanoa että olisi kannattanut siirtää johtonippua hitsauksen ajaksi niin tiedoksi että se meni takapenkin alla olevan palkin alta ja näin ollen sitä ei voinut siirtää. Hitsauksen jälkeen testasin kaikki valot ja kaikki siis toimi, myös katsastuksessa kuukauden päästä hitsauksesta.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin