Parkit ei pala kun ajovalot on päällä
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3664
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Parkit ei pala kun ajovalot on päällä
Tällainen vika tuli nappiscombiin (-85). Ajovalojen ollessa päällä ei pala takavalot, seisontavalot eikä mittarivalot. Kun katkaisimeen kääntää seisontavaloasennon (puoliväliin) niin parkit toimii. Itse kuvittelin vian olevan katkaisimessa mutta kolmea olen kokeillut, viimeisen lainasin Ladasta jossa se toimii oikein ja rikkinäiseksi luulemani toimi siinä Ladassa normaalisti. Mistähän tuota vikaa seuraavaksi hakisi?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Samaa vikaa pukkaa tossa 1200ässässä...ostimpa minäkin uuden katkaisijan, mutta eihän siitä ollut mitään apua.Tuli samalla huomattua että kun takavalot ei pala, niin ei pala myöskään konetilassa valo, eikä myöskään noi muut mitkä mainitsit.
Joten kävin tsekkailemaan sulakkeita.Sulakkeet nro 14 ja 15 hoitelevat takaparkkeja, konetilan valoa yms...kyseiset sulakkeet oli niitä venäläisiä laatutuotteita, ihan haperoita, joten heitin uudet sulakkeet tilalle ja taivuttelin sulakkeenpitimiä lähemmäksi.
No, vähän aikaahan se toimi tolla korjauksella, mut nyt jää taas valot syttymättä about joka kolmannella kerralla.Eikä auta, vaikka johdonpätkällä korvaa sulakkeet...mutta katoppas sinäkin sulakkeet, ehkä siitä on jotain apua
Joten kävin tsekkailemaan sulakkeita.Sulakkeet nro 14 ja 15 hoitelevat takaparkkeja, konetilan valoa yms...kyseiset sulakkeet oli niitä venäläisiä laatutuotteita, ihan haperoita, joten heitin uudet sulakkeet tilalle ja taivuttelin sulakkeenpitimiä lähemmäksi.
No, vähän aikaahan se toimi tolla korjauksella, mut nyt jää taas valot syttymättä about joka kolmannella kerralla.Eikä auta, vaikka johdonpätkällä korvaa sulakkeet...mutta katoppas sinäkin sulakkeet, ehkä siitä on jotain apua

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Nyt en ole perillä tuon pyöreelamppusen kytkennöistä, mutta kantissa on sulakkeet 14 ja 15 kytketty siten, että aina piemeen parkit etu- ja takapuolella ristiin, ts. vase etu ja oikea taka (14) ja oikea etu ja vasen taka (15). Kantissa on mittaristonvalo sulakkeen 15 takana.
Pyöreelamppuisessa on takaparkit muistaakseni sulakkeen 9 takana, samoin kuin mittariston valot. Jos kuitenkin sulake 9 palaa poikki, pitäisi muistakseni myös vedenlämpömittarin himmentyä.
Katsopa se sulake 9 ja se että tuleeko sille edes jännitettä kaikissa katkaisimen asennoissa. Jotenkin kyllä kutisee myös se, että jossainpäin olisi huonohko maadoitus.
Pyöreelamppuisessa on takaparkit muistaakseni sulakkeen 9 takana, samoin kuin mittariston valot. Jos kuitenkin sulake 9 palaa poikki, pitäisi muistakseni myös vedenlämpömittarin himmentyä.
Katsopa se sulake 9 ja se että tuleeko sille edes jännitettä kaikissa katkaisimen asennoissa. Jotenkin kyllä kutisee myös se, että jossainpäin olisi huonohko maadoitus.
Nappiksessa parkit on jaettu sulakkeille 7 ja 8 vasemmalta lukien. >KLIK<.
Omasta nappiskombistani jouduin kaksi vuotta sitten etsiskelemään parkit kun ne hukkuivat kokonaan. Tuli opiskeltua hyvin mokoma katkaisija ja sen kytkentä:
Katkaisijalta parkkivaloille lähtevät johdot (valkoiset) ovat kytketty katkaisijan siihen laitaan jossa on kolme johtoa. Noista kolmesta liittimestä keskimmäiseen (musta johto) syötetään katkaisijalle tuleva virta, joka sitten johdetaan alempaan (puoliasennossa) tai ylempään (ala-asennossa) liittimeen.
Alkuperäisessä kytkennässä noista taitaa lähteä kummastakin oma johtonsa sulakkeille. Omassa kombissa kytkin nuo katkaisijan liittimet samaan johtoon, jota pitkin virtanen menee sulakerasiaan.
Jos katkaisija kerran antaa virtasen kumpaankin noista liittimistä, lienee vika niihin kytketyissä johdoissa. Vaihda nuo lähtevät johdot keskenään, jos viallinen toiminta vaihtuu päinvastaiseksi, niin vika on siellä.
Korjaukseksi käy, että kytkee molemmat nastat siihen johtoon, jota pitkin virta menee perille.
Omasta nappiskombistani jouduin kaksi vuotta sitten etsiskelemään parkit kun ne hukkuivat kokonaan. Tuli opiskeltua hyvin mokoma katkaisija ja sen kytkentä:
Katkaisijalta parkkivaloille lähtevät johdot (valkoiset) ovat kytketty katkaisijan siihen laitaan jossa on kolme johtoa. Noista kolmesta liittimestä keskimmäiseen (musta johto) syötetään katkaisijalle tuleva virta, joka sitten johdetaan alempaan (puoliasennossa) tai ylempään (ala-asennossa) liittimeen.
Alkuperäisessä kytkennässä noista taitaa lähteä kummastakin oma johtonsa sulakkeille. Omassa kombissa kytkin nuo katkaisijan liittimet samaan johtoon, jota pitkin virtanen menee sulakerasiaan.
Jos katkaisija kerran antaa virtasen kumpaankin noista liittimistä, lienee vika niihin kytketyissä johdoissa. Vaihda nuo lähtevät johdot keskenään, jos viallinen toiminta vaihtuu päinvastaiseksi, niin vika on siellä.
Korjaukseksi käy, että kytkee molemmat nastat siihen johtoon, jota pitkin virta menee perille.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3664
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Vika korjattu. Alkoi seisontavalot, mittarivalot ja vasen takavalo toimia itsestään. Oikea takavalo oli pimeänä, sulake oli palanut. Vaihdoin sulakkeen ja kokeilin, taas meni kaikki muut edellä luetut valot pimeäksi kun laittoi ajovalot päälle, sulake irti ja taas toinen takavalo oli pimeänä mutta muut valot toimivat. Hitsatessa oli johtonippu hieman sulanut ja keltaisesta johdosta joka menee oikealle takavalolle oli eriste kokonaan puhki. Piuha poikki ja uusi pätkä tilalle ja kaikki valot taas toimii. Ei vaan heti hoksannut tuota kun yli kuukauden valot toimivat normaalisti hitsauksen jälkeen. Ja jos joku meinaa sanoa että olisi kannattanut siirtää johtonippua hitsauksen ajaksi niin tiedoksi että se meni takapenkin alla olevan palkin alta ja näin ollen sitä ei voinut siirtää. Hitsauksen jälkeen testasin kaikki valot ja kaikki siis toimi, myös katsastuksessa kuukauden päästä hitsauksesta.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974