sähkövikaa

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
DADA

sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja DADA »

autona on vuoden 87 1200s.
luotto ladassa on nyt ruvennu sähköt kusee

eli ekaks ajovalo automatiikka lopetti toimintansa, siitä johtuen unohtu sitte valot päälle ja akku tyhjäks. akkuun saatiin taas virtaa toisesta autosta, jonka jälkeen seuraavana yönä akku meni tyhjäksi vaikka ei ollu ees valot päällä. taas saatiin toisesta autosta virtaa, jonka jälkeen ei toiminu enää ku parkit. sitten ajossa kun laittaa pitkät päälle ni auto "kuolee" kone sammuu eikä mikään sähkövehe toimi, ei siis niin mikään. heti kun ottaa toisesta autosta virtaa auto lähtee käyntiin ja kun pitkiin koskee kaikki kuolee uudelleen.

pitkästi ja vaikeesti virsi kaunis, mutta mitä helvettiä on nyt hajonnu????

kiitoksia vastauksista jo etu käteen.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Lähtisin etsimään hapettumaa akunkengistä, sulakeboksista, virtajohdoista ja virtalukon takaa. Toinen mahdollisuus on jonkun valojohdon oikosulku rungon kanssa, mutta se on melko epätodennäköistä koska vika ilmestyi kuvatulla tavalla. Ota kaikki näkemäsi sähköliitokset irti akusta alkaen ja sumuta niihin vaikka CRC 5-56 tai vastaavaa suojaöljyä. Vikaa voi etsiä myös virran päällä johtoja heiluttelemalla, jos valot vilahtelisi silloin. Ongelma on niin monipuolinen että yksittäisen osan hajoamiseen en usko ennenkuin virran syöttöpuolen liitokset on tarkistettu.
DADA

arvailua

Viesti Kirjoittaja DADA »

johtoja kattelin eilen pimeessä jonkun verran ei siellä nyt mitään kauheen pahan näköstä vikaa ollu, mutta voiskohan vika mahdollisesti olla esim pitkien releessä???, kun kaikki muut sähkövehkeet toimii moitteetta.

vai voisko akku ollu menny niin tyhjäks että se ei kestä enää pitkien virtaa, eikä auton oma laturi jaksa ladata ihan tyhjää akkua???
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Voishan toi pitkien relekin olla rikki, tai pitkien johdotus lyö maihin. Koitas ratin alla olevia johtoja katsoa ettei ole eristeet kulunu pois ja johdot ota ohjausakseliin kiinni. Laturissa pitäs teho riittää auton käyttöön vaikka akkua ei edes olisi olemassa, mittaa akun navoista jännite auton käydessä niin näet toimiiko laturi. 14V on hyvä määrä.

Johdoissa tai akunkengässä oleva hapettuma/kosketushäiriö voi suurella virrankulutuksella "imaista" kaiken virran itseensä, jolloin kyseinen ongelma esiintyy. Tämä häiriö on silloin oltava sellaisessa paikassa että sen läpi kulkee myös sytytykseen tarvittava virta, eli se on auton syöttö- tai maadoitusjohdoissa (vois katsoa myös moottorin maadoitusjohdon auton alta).

Yksi keino rajata vikaa on että toinen mittaa akkujännitettä mittarilla navoista ja toinen laittaa pitkät päälle, jos akun jännite putoaa pahasti on jossain oikosulku. Jos jännite ei juurikaan putoa on virran kulussa vikaa jossain päin autoa.
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Akun maadoitus lokasuojaan. Kaapelikenkien kiinnitys akun napoihin. Onko akussa vettä etenkin napojen puoleisissa kennoissa.
Vastaa Viestiin