Itselleni on tärkein valinta peruste se miten muut autoilijat suhtautuvat ladaan. Siis koska lada on aika ali arvostettu auto niin koen entistä suurempaa mielihyvää bemari kuskien kustannuksella kun ne ei pysy perässä/pääse ohi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
TALOUDELLISUUS
Hinta on varsin ratkaiseva ja erityisesti käytetyissä autoissa toi hinnan ja laadun suhde. Taloudellisissa seikoissa pysyäkseni myös edulliset osat ja vakuutukset on plussaa, vaikka kulutus olisikin jonkun litran enemmän kuin muissa, niin vähäisissä ajoissa sillä ei ole merkitystä.
RAKENNE
Auton perinteinen vanhahtava rakenne tekee korjaamisen ja vikojen paikallistamisen helpoksi ilman erikoisosaamista ja tietämystä. Myös merkonomin papereilla saa Ladan pysymään jotenkin kasassa.
AINUTLAATUISUUS
Mikään muu automerkki ei suomen oloissa tarjoa samanlaista ainutlaatuisuutta. Esimerkiksi jos arvostaa takavetoista autoa on Lada ainoa edullinen vaihtoehto. Seuraavat merkit kuten MB, BMW ja Opel Omega ovat jo aivan eri hintaluokassa. Lada on ainoa uusvanha vaihtoehto (tai onhan toi Land Rover defender)
TUNNE
Auton valintaan liittyy usein myös vähintään puolet tunnetta. Autoa ei niinkää osteta järkiperustein vaan aina omat mieltymykset ohjaa oikean auton rattiin. Jostain syystä Lada on ollut harrastuksena jo 10 vuotiaasta lähtien ja Ladassa on sitä jotain mikä minut saa syttymään. Ehkä niitä olisi muitakin, mutta kaikkia selvästi yhdistää tietty jälkeen jääneisyys ja arkisuus.
Itselleni olin hankkimassa Ladaa viime kesänä jo ennen kuin olin saanut ajokortin. Halusin Ladan koska se on takavetoinen ja mielestäni urheiluauton kuuluu olla taka- tai 4-vetoinen
Myös Ladan alhainen hankintahinta oli yksi syy hankkia Lada.. Isälläni on ollut aikanaan useita Ladoja ja siten myös kokemusta niiden korjaamisesta, joten siinäkin on yksi syy hankintaan.
Niin mainitsiko joku jo, että Lada on halpa auto? Nimim. opiskelija.
Autoahan ei täällä melkein kaupungissa (Pirkkala) tarvitsisi oikeasti, mutta kun vuoden verran selvisin ilman, aloin kokea niin valtavaa yhteenkuulumattomuutta koulu/opiskelubussin ahtaudessa että päätin panostaa ja ostaa auton. Ladan ostoon päädyin sekä historiallisten, että käytännön syitten perusteella.
Hinta. (käytäntö)
Toisaalta sitä joutuu korjailemaankin usein, mutta mitä autoa ei joutuisi? Taksia ja linja-autoa.. (ei omaa)
Itselläni ainakin "Lada-asenne" ja takavetoisuus vaikuttivat asiaan. (lapsetkin on terveitä kun ne leikkii)
Vanhemmillani oli aikoinaan Lada, ja koin tietynlaista nostalgian kaipuuta. Paluu juurille tjsp. (historia)
Mielestäni ajo-ominaisuudet ovat Ladassa ihan riittävät näillä Suomi-nopeuksilla. (Huom. riittävä != toivottava.) Ainakin tässä 93' kanttilampussa on näin.
Tyylikkyys ja takaveto olivat tärkeimmät syyt. Etuvetoista Ladaa en tule koskaan ostamaan (neliveto kyllä kiinnostaa...). Hinta ei ollu niinkään tärkeä tuota taideteosta ostaessa. Mutta Ladan hinta/laatusuhde on todella hyvä.
Ja Lada on kuitenkin aivan kohtuullisen hyvä ajettava. Tuntuma ainakin on erinomainen, tietää kyllä mitä auto aikoo tehdä. Ei ole pilalle tehostettu.
Jotenkin vain tuntuu, että Ladalla on hauska ajaa. Mahtava tunne.
Ja suvussa on Ladoja ollut PALJON. Isälläkin oli jo vuonna -77 samanlainen kuin mulla nykyään.
Niin kyllähän tuo hankinta hinta yksi syy oli... mutta millä muulla valmistajalla kuin ladalla on tarjota vm.90 4-veto maasturi kunnon metsäominaisuuksilla,käyttöhelppoudella,edullisilla varaosilla,ym... alle 1500e? Muita syitä kuin hinta oli nimenomaan tuo auton maastokelpoisuus,onhan se raskas ajaa ja käännellä asfaltilla,mutta hiekkatiellä ja varsinkin lumella niva on kyllä elementissään! Onhan se kovaääninen,mutta ah niin tunnelmallinen mulla tuo niva on ainut ladani ja ostettukin vasta tänä syksynä,mutta niin ihastunut siihen olen etten meinaa pois hukata...
Nippo kirjoitti:Joskus vuonna kivi oli itsellänikin Lada ja muutamasta senkin jälkeen ajokokemusta. Siis onhan se "traktori" vailla minkaanlaisia ajo-ominaisuuksia.
Perustelkaa nyt miksi ajatte juuri ladalla. Taitaa hinta olla monelle ratkaiseva tekijä
Jome, saa kysyä. Toyotaan olen luottanut jo reilun kymmenen vuotta. Tosin mulla ei tule sillä paljoa ajeltua kun on toi työsuhdeauto.
Niva voisi olla harkinnassa kun tuolla hirvimetsällä tulee syksyisin rämmittyä. Mietityttää vaan että onkohan niva todellinen neliveto vai onko siinä lukkoja?
Jops! Kyllähän toi hinta oli aika ratkaiseva tekijä Lasukan valinnassa, mitä
muuta -96:ta sais n. 1000 €:n ja ku yksilö oli viä aika särmä, nii ei tartte-
nu paljo miättiä. No se asenne o tietysti toinen tekijä ja kun itsekki o tullu
noita autoja vähän fiksailtua nii arvostaa tota korjattavuutta, kun nykypirs
sit alkaa oleen kertakäyttöromua ja Suamessa viälä aivan sikamaisissa
hinnoissa ja kun pää o severra piäni et se sopii Laatokkaan niin mitäs täs-
sä muuta ku antaa mennä vaa.
Ei ole nivassa kuin keskustasauspyörästön lukko ja alennusvaihteisto,eli siinä mielessä ei ole oikea neliveto... On silti ainakin tähän asti riittänyt pitopuoli ja edetty niissä paikoissa missä ns.oikeat nelivedot on pysähtynyt Niva kun on mitoiltaan ihanteellinen ja ei ole noita turhia korin ylityksiä,joten monesta ojastakin mennään heittämällä yli,että maastoauto se ainakin on ihan oikeastikin... Juuri nuo ominaisuudet sen hankinta hinnan lisäksi sai minut ostamaan nivan. Kesät ajelen silti tuolla vanillani ja löytyy tallista muitakin kulkuneuvoja aivan riittämiin ja kokemuksesta voin sanoa että kyllä se ladakin auto on. Joskus täytyy vielä yksi nappisilmä ostaa,koska onhan se kaikessa yksinkertaisuudessaan kaunis auto