Camper kulmat
- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Camper kulmat
Eli jäärata ladaan (2105) meinasin campereita muutella edessä. Eli eikös niitä saa enemmän "harottamaan" jos alatukivarren taakse laittaa vaikka rikkoja tai tein jo lattaraudasta vähän isompia rikkoja mitkä sitten niitten siellä jo olevien säätörikkojen taakse. Onnistuuko se näin ja miten paljon tukivartta pitäs tuoda ulospäin alhaalta?
Jankos tai muut rallimiehet olisivat lie parhaita vastaamaan näihin, tosin eivät taida kaikki tahtoa jakaa vaivalla hankittua tietoa...
Tuota alatukivartta ulospäin tuomalla saat lisättyä staattista camberia, eli se pyörä jää vinoon, kääntyy paremmin mutta jarrutuspidossa häviää koska renkaan kosketus tiehen vaillinainen. Saman vaikutuksen saa myös kääntämällä olkatappia taakseppäin vinoon, jolloin ohjauksen ollessa suorassa camber on maltillinen mutta pyöriä käännettäessä lisääntyy. Haittana jäykempi ohjaus.
Aurauksista noin yleisesti etuvetoisessa haritusta ja takapotkussa aurausta. Aurauksella lie pyritään rallissa vähentämään takavetoisen taipumusta yliohjata? Haittana levoton käytös suoraan ajettaessa. Tietääkseni ajettaisiin kyllä hyvin lähellä nollaa olevilla aurauksilla. Yrittäisikö jotkut tuota bump-steeriä korjata noin? Arvailua...
Lisäksi ovat vielä nuo bump-steerit, ackermannit ja tukivarsien kulmat...
Taka-akseliin en viitsi nyt ruveta perehtymään.
Näin nopeasti miten olen itse tehnyt jäärata-pirssiin: Alatukivarsia niin paljon ulos kuin pulteissa varaa ja simmataan siten vinoon että olkatappi kääntyy enemmän kallelleen. Eli etureunaan vähemmän simmejä. Tämä ainakin parantaa kääntyvyyttä lukkoperän kanssa. Paras tapa tehdä tämä olisi tietysti siirtää koko alutukivartta eteenpäin jotain 20mm. Seuraavaksi olisi tarkoitus lisätä pyörien kääntyvyyttä.
Edit: muistelinkin että jossain oli hyvää juttua http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=409 Ralli.netistä löytynee myös tarinaa.
Tuota alatukivartta ulospäin tuomalla saat lisättyä staattista camberia, eli se pyörä jää vinoon, kääntyy paremmin mutta jarrutuspidossa häviää koska renkaan kosketus tiehen vaillinainen. Saman vaikutuksen saa myös kääntämällä olkatappia taakseppäin vinoon, jolloin ohjauksen ollessa suorassa camber on maltillinen mutta pyöriä käännettäessä lisääntyy. Haittana jäykempi ohjaus.
Aurauksista noin yleisesti etuvetoisessa haritusta ja takapotkussa aurausta. Aurauksella lie pyritään rallissa vähentämään takavetoisen taipumusta yliohjata? Haittana levoton käytös suoraan ajettaessa. Tietääkseni ajettaisiin kyllä hyvin lähellä nollaa olevilla aurauksilla. Yrittäisikö jotkut tuota bump-steeriä korjata noin? Arvailua...
Lisäksi ovat vielä nuo bump-steerit, ackermannit ja tukivarsien kulmat...
Taka-akseliin en viitsi nyt ruveta perehtymään.
Näin nopeasti miten olen itse tehnyt jäärata-pirssiin: Alatukivarsia niin paljon ulos kuin pulteissa varaa ja simmataan siten vinoon että olkatappi kääntyy enemmän kallelleen. Eli etureunaan vähemmän simmejä. Tämä ainakin parantaa kääntyvyyttä lukkoperän kanssa. Paras tapa tehdä tämä olisi tietysti siirtää koko alutukivartta eteenpäin jotain 20mm. Seuraavaksi olisi tarkoitus lisätä pyörien kääntyvyyttä.
Edit: muistelinkin että jossain oli hyvää juttua http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=409 Ralli.netistä löytynee myös tarinaa.
Vauhdin tae - alamäki
Lueskelin noita juttuja ja törmäsin tommoseen
http://ffp-motorsport.com/tuning/alusta.php#yliali
Siin on ainakin jonkun verran kans noista kulmista ym alustasta
http://ffp-motorsport.com/tuning/alusta.php#yliali
Siin on ainakin jonkun verran kans noista kulmista ym alustasta
- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
joo nuilta sivuilta nopeasti vilkaisulla näyttäs olevan tietoo. Mutta puhutaanko siinä vain jostain vw golfin alustasta eli kaikki ei ehkä takapotkuun käy samalla tavalla. Pitää lukea tarkemmin.
Niin ja Edessä on nyt auraukset 0astetta ja alatukivartta on tuotu n. 7.5mm eteenpäin. Pitäs saada vielä jotkut Volvon tai mersun jouset eteen. Kaipa ne nuo takajouset toimii on ainakin pehmeet. Miten sitten jäällä pitäs olla ei ainakaan liian jäykät ehkä vähän matalammat vois olla?
Niin ja Edessä on nyt auraukset 0astetta ja alatukivartta on tuotu n. 7.5mm eteenpäin. Pitäs saada vielä jotkut Volvon tai mersun jouset eteen. Kaipa ne nuo takajouset toimii on ainakin pehmeet. Miten sitten jäällä pitäs olla ei ainakaan liian jäykät ehkä vähän matalammat vois olla?
Miten olet noita tuonut eteenpäin?
Aika yleispätevää tietoa noilla sivuilla näytti olevan. Etuvetoisessa nuo tosiaan vaikuttavat vähän eri lailla, kuitenkin idea vähän sama, mutta etuveto puskee herkemmin.
Takajousista kieppi pois, eteen jäykempää ja kori jäykäksi. Itsellä vähän vielä kokeiluvaiheessa nuo jääradan asetukset, nyt ne eivät vielä ole hyvät. Tosin nyt kun kone paranee niin ensi talvena taidan hieman enemmän paneutua noihin kulmiin ja jousiin. Ensin kuitenkin se perussetti on laittaa kaikki puslat kuntoon, uusia iskarit ja jäykistää kori
Aika yleispätevää tietoa noilla sivuilla näytti olevan. Etuvetoisessa nuo tosiaan vaikuttavat vähän eri lailla, kuitenkin idea vähän sama, mutta etuveto puskee herkemmin.
Takajousista kieppi pois, eteen jäykempää ja kori jäykäksi. Itsellä vähän vielä kokeiluvaiheessa nuo jääradan asetukset, nyt ne eivät vielä ole hyvät. Tosin nyt kun kone paranee niin ensi talvena taidan hieman enemmän paneutua noihin kulmiin ja jousiin. Ensin kuitenkin se perussetti on laittaa kaikki puslat kuntoon, uusia iskarit ja jäykistää kori
Vauhdin tae - alamäki
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Niin ja Edessä on nyt auraukset 0astetta ja alatukivartta on tuotu n. 7.5mm eteenpäin. Pitäs saada vielä jotkut Volvon tai mersun jouset eteen. Kaipa ne nuo takajouset toimii on ainakin pehmeet. Miten sitten jäällä pitäs olla ei ainakaan liian jäykät ehkä vähän matalammat vois olla?[/quote]
Ei missän nimessä etupäätä jäykäksi jos ajat vain jäällä, kilpurissa uudet vakio jouset mutta hyvät iskarit.
jäykkä jousi sopii asfaltille mutta ei jäälle jos haluaa pitoa niin alusta pidetään vakiona,ainoa minkä tekisin jää autoon olisi tupla vakaaja, kunnon iskarit (uudet kaasut),lisävinkkejä yv:nä
Ei missän nimessä etupäätä jäykäksi jos ajat vain jäällä, kilpurissa uudet vakio jouset mutta hyvät iskarit.
jäykkä jousi sopii asfaltille mutta ei jäälle jos haluaa pitoa niin alusta pidetään vakiona,ainoa minkä tekisin jää autoon olisi tupla vakaaja, kunnon iskarit (uudet kaasut),lisävinkkejä yv:nä

http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Joo tuota tukivartta toin ylospäin ihan rikoilla. Niin ei ole vielä niin kokemusta nuista alustoista ja tehoakaan ei koneessa ole mutta ainakin ajoauto Lada keikku niin hulluna ja Volvon jousilla tuli hyvän tuntune ajaa mutta enpä ookkaa talvella nuilla jousilla ajanukkaan. Tuossa 2105 Ladassa kyllä tuntu alusta jämäkämmältä eli pitää varmaan kokeilla sitten vakio jousilla. Jousia en kyllä uskaltas katkoo takaakaan? vai miten?
Siis olet levittänyt, et vienyt eteenpäin (siis auton keulaa kohti).
Ajattelin kokeilla ensi talvena mersun ja ladan jousia edessä, ja kellotella kierrosaikoja. Voisi myös tuota tuplavaakaajaa testailla samalla.
Mielenkiintoisia kokeiluja nuo. Voisi kokeilla myös lyhennettyjä ja vakiomittaisia jousia.
Itsellä nyt takana 353:n warren jouset takana, ovat vakioita kovemmat ja lyhyemmät, ulosjousto rajoitettu turvavöistä tehdyillä rajoittimilla. Kun löytää hyvän setupin niin voisi sitten iskarit sorvata mittaan.
Jos vielä viitsisi hammastangon tuohon laittaa
Ajattelin kokeilla ensi talvena mersun ja ladan jousia edessä, ja kellotella kierrosaikoja. Voisi myös tuota tuplavaakaajaa testailla samalla.
Mielenkiintoisia kokeiluja nuo. Voisi kokeilla myös lyhennettyjä ja vakiomittaisia jousia.
Itsellä nyt takana 353:n warren jouset takana, ovat vakioita kovemmat ja lyhyemmät, ulosjousto rajoitettu turvavöistä tehdyillä rajoittimilla. Kun löytää hyvän setupin niin voisi sitten iskarit sorvata mittaan.
Jos vielä viitsisi hammastangon tuohon laittaa

Vauhdin tae - alamäki
- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Siis kyllä nimenomaan toin niitä varsia ulospäin että camper kulma kasvaa. Katoin siinä samalla että saishan tuota vartta tuotua keulaakin kohti eli onko se nyt caster kulma. Mutta miten paljon sitä pitäs tuoda ja meneekö niin että vinguttaa vaan sitä kiinnitysreikää tai reikiä leveemmälle. Voi eihän näitä opi ku kokeilemalla. Mitäs tuo jouston rajotus tarkottaa?
- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Mehtään menee koska rajoittimet estää vaan joko jousen uloshyppäämisen tai muuten vedetään perää alemmas jolloin painopiste muuttuu jonkun verran, joissain vehkeissä vakiolinkeillä akselin laippakulma muuttu alaspäin jolloin lähtee paremmin "viivalta". Mun mielestä täysin turhaa hommaa ellei kilpuri... Kurviin ajamisesta sen verran että auto on kuin eturenkaat olis puhki, puskee niin maan woihan wanha wihtahousu ellei aja kahva edellä 

- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
kannattaa pitää vakio jouset ja vaikka hiacen iskarit.. esim hiacen kaasu iskarit menee melkeen suoraan eteen ja ajaa asian erittäin hyvin.. tai muun painavamman auton iskarit.. olen kuullut nähnyt kokenyt että jousilla on vaikea pelata... mutta kuka tykkää mistäkin..
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!