Sivu 1/2
Onko muille käynyt näin?
Lähetetty: 5.9.2005 17:37
Kirjoittaja Esto_r
Joo siis ladalle kävi näin!
Oltii ladalla ajelemassa pellolla ja tulin suhteellisen kovaa mutkaan ja käänsin ihan rutiinilla, mut sitte rupes tapahtuu meinaa kuulu kolinaa ja yhtäkkiä rengas ajelehti siinä auton edessä ja lens ojaan ja eihän siinä muu auttanu ku auto seis ja ihmettelemään mitä oli just tapahtunut.
No onkos muille käynyt näin? Oliko liikaa vanteille vai tapahtuiko jotain muuta? Ja sitte vielä onko muille tapahtunut mitään vastaavaa???

Lähetetty: 5.9.2005 18:40
Kirjoittaja Jokari
Eipä toi ny mikään ihme ole, ladan peltivanteet on pehmosta matskua...ruosteellakin on saattanu olla asian kanssa jotain tekmistä, tai sitte ei

Lähetetty: 5.9.2005 18:51
Kirjoittaja Esto_r
Just just. Mä kans epäilin noita ladan vanteita, että jos on vähä pehmeenpiä!!!

No ehkä siinä vähän ruostetta oli mutta ei mun mielestä niin paljon. Se oli niinku murtunu tai kuvastahan sen näkeeki.
Lähetetty: 5.9.2005 19:18
Kirjoittaja pressa
epäilisin yhdeksi vaikuttimeksi liika kiristystä
nykyään kun huoltamoilla ja rengasliikkeissä paineilma-avaimella kiristellään pultteja tulevat ne monasti liian kireälle
se usein toistettuna alkaa halkaisemaan pultin reikää
Lähetetty: 5.9.2005 19:35
Kirjoittaja Esto_r
Heh Heh kiristin pultit samana aamuna ja just ton kuskinpuolen kiristin kireemmälle ku toisen!!!

Lähetetty: 5.9.2005 20:07
Kirjoittaja liero
on porsinut peltokäytössä vanteita just ko. tavalla, pulttikonetta saatikka räjähtävää lihasvoimaakaan en omista, tokkopa siis paskaks kiristänyt vanteita...
normikäyttöä ja pikku riivausta kestää kyll mainiosti
Lähetetty: 5.9.2005 20:12
Kirjoittaja Jokari
Juu, toi pulttien kiristystiukkuus asemilla/rengasliikkeissä on kyllä järkyttävän tiukkaan.Tohon 1200ässään vaihdatettiin alle renkaat samalla kun laiteltiin uudet(käytetyt) kesärenkaat vanteille.
Tulipahan tossa tarvis availla yhden renkaat pultteja: ensin koitin tolla ladan omalla avaimella, annoin vaikuttaa kaiken 96 kiloni avaimeen, ei lähtenyt vaikka kuinka pompin avaimen päällä.Noh, varastosta vanhan ladan pumpun varsi..sen heitin avaimen päälle, niin johan rupes aukeamaan, silti sai helvetin kovaa hyppiä.Eli vaati reilusti yli puolen metrin jatkovarren, momenttia voi vain miettiä
Eli jos rengas puhkeaa tien päällä ja ne on vedetty noin tiukkaan, niin eipä oo mitään toivoa aukaista niitä, jos ei oo helvetin pitkävartista avainta mukana...
Itse kiristelen pultit tolla ladan avaimella, semmoseen reippaaseen kireyteen ihan käsivoimin vaan, eipä ole vielä auenneet kertaakaan.Eikös kiristysmomentti pulteille ollut about 70 nm?
Lähetetty: 5.9.2005 20:45
Kirjoittaja Team perseauki racing
noin on käynny pari kertaa kesällä pelolla ja muutaman kerran jäällä. ja on kerran tippunut tieliikenteessäkin alu vanne väliaikasesta peltivanteen pulttien käytöstä johtuen
Lähetetty: 5.9.2005 20:58
Kirjoittaja jta
Jokari_ kirjoitti:Eikös kiristysmomentti pulteille ollut about 70 nm?
Mä muistelisin että näin yleissääntönä vi sanoa että 110 Nm peltivanteille ja 90 Nm kevytmetallivanteille.
Lähetetty: 5.9.2005 21:00
Kirjoittaja Jokari
jta kirjoitti:Jokari_ kirjoitti:Eikös kiristysmomentti pulteille ollut about 70 nm?
Mä muistelisin että näin yleissääntönä vi sanoa että 110 Nm peltivanteille ja 90 Nm kevytmetallivanteille.
Tjaa, enpä lähe sanomaan mitään
Mistä sen eronkin sitte huomaa, vaikka välillä 60 ja 100? Ei sen puoleen että sillä jotain merkitystä olis, tasainen kiristys avaimella riittää.
Lähetetty: 5.9.2005 21:17
Kirjoittaja Nonnis
Kyllä ohjekirja ton 70 Nm neuvoo!
Ihan käsikireyteen määkin kiristän ja kiinni on pysyneet. On mulla kyllä aina autossa metrinen putkenpätkä jota voi tarpeen tullen käyttää jatkovartena.
Lähetetty: 6.9.2005 9:46
Kirjoittaja Rizhto
Mielenkiintoista, silloin harvoin kun minä olen liikkeessä renkaat vaihdattanu, on pultit pantu ensin koneella kiinni ja sitten kiristetty käsin. Sanoivat äijät, että kone tekee herkästi romua, jos pulttaa sillä kiinni asti. tästä on siis jo kymmenkunta vuotta aikaa.
Lähetetty: 6.9.2005 12:32
Kirjoittaja Misha
Eikös tällä listalla ollu joku jonka vanne lähti tollei irti koska aurauskulmat olivat päin helvettiä?
Lähetetty: 6.9.2005 16:00
Kirjoittaja Esto_r
No en usko että tossa mun vehkeessä aurauskulmat ois vituillaa tais olla vaa liikaa rasitusta!
Onko jotain tiettyjä oireita jos sitte ois auraukset pyllyllää??
auraus
Lähetetty: 6.9.2005 16:17
Kirjoittaja IL02
Kylla sen asvaltilla ajaessa yleensa huomaa ja tuntee jos kulmat on pielessa. Ei tule ehka pellolla ajaessa yhta hyvin esille. Kylla saa olla auraukset tosi pahasti pielessa etta vanne hajoaa ja pultit korkkaa lapi, enka oikeen usko etta se sittenkaan voisi tapahtua.