kysymyksiä Nivasta

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
bigbro

kysymyksiä Nivasta

Viesti Kirjoittaja bigbro »

Ostin itselleni ensimmäisen Nivan (ja Ladan ylipäätään) ja nyt olisikin pari kysymystä:
- Kuuluuko voimansiirron antaa kovaa välillä voimistuvaa ja vaimenevaa ääntä kun nopeus nousee yli 80 km/h vitosvaihteella?
- Johtuuko kaasarin säädöistä vai mistä että kaasua painettaessa kone meinaa sammua. Tämä ilmenee vain kun kaasua painaa kevyesti ja ryypyn ollessa päällä moista ongelmaa ei ole.
- Mikä/mitkä kohdat ovat Nivojen heikoin lenkki?
- Mistä saa edullisimmin maastokuvioiset renkaat tyyliin alkup vararengas, tällä hetkellä autossa on alla talvirenkaat joissa kyllä on pintaa mutta kuvio tukkiutuu suht helposti. Minkä kokoiset renkaat Nivaan saa laittaa vai kannattaako edes laittaa leveitä, nykyiset renkaat ovat 175/80 16.
- Mikä on suurin sivukallistus minkä Niva kestää kaatumatta?

Nivani on vuosimallia -88 ja 1600 4x4. Olen käynyt pari kertaa maastossa ajamassa ja olen enemmän kuin tyytyväinen hankintaani. Kadullahan ominaisuudet eivät päätä huimaa, mutta kyllä sillä työmatkat ajaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Itselläni on kans ekaa talvea Niva, ja kyllä oli tänään hieno lähteä pihasta!
Henkilöautolla olisi tarvinnut taas ajella 50 metriä jalkakäytävää, kun karhu on tuupannut 80senttisen lumi/jäävallin kulkureitille...

Ainoa haittapuoli sitten on, että jostakin syystä, kun on tullut lunta, niin tuulilasia pitää raapata ihan taukoamatta sisäpuolelta, kunnes auto lämpiää kunnolla. 10 kilometrin matkalla ei vielä voi lopettaa raappaamista. Kaipa tuo johtuu, että lunta pääsee lämppärin kennoon, josta se sitten lentää vetenä/höyrynä tuulilasiin, joka on vielä kylmä.

Siis tarviiko Nivasi ryyppyä lämpimällä koneella?
Voisi olla suuttimissa kakkaa.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
bigbro

Viesti Kirjoittaja bigbro »

Ei tarvitse ryyppyä lämpimänä, mut testasin vaan ihan huvikseni että jos ryyppyä vetää vähän päälle niin sitten ongelma häviää. Ja siis kylmänä kun käynnistää ja ryyppy on päällä niin ei mitään ongelmia, mutta heti kun ryypyn ottaa pois päältä niin kone meinaa sammua kun kaasua painaa vain vähän.
nipa

nivan äänet

Viesti Kirjoittaja nipa »

itseläni 92 nipa otin kaikki sisustus materiaalit pois ja ostin b teemasta paksuinta äänieristys "mattoa" laitoin tupla matot jakolaatikon vipujen juureen ,nyt kuulee jopa puhua kännykässä vaikka on 120 lasissa,toimiiko kiihdytys pumppu kaasarissa.
bigbro

Viesti Kirjoittaja bigbro »

Nipa kirjoitti:...toimiiko kiihdytys pumppu kaasarissa.
Kiihdytyspumpussahan tuo vika näyttää olevan, joko pumppu on rikki tai sitten suutin on tukkeessa. Jokatapauksessa bensaa sieltä ei näytä tulevan. Kiitos vihjeestä.
nipa

renkaat

Viesti Kirjoittaja nipa »

en laitasi isompia kuin 175 ohjaus tulee tosi jäykäksi.nivassa apu simpukka on lähellä pako sarjaa omassani oli muoviset puslat kesällä "sulivat akseliin kiinni"sorvasin uudet ,vaihdoin simpukaan synteetiset oljyt nyt on yhtä jäykkä ohjaus kesällä ja talvella
RYSSA

Viesti Kirjoittaja RYSSA »

LAAKEROITU APUSIMPUKKA AUTTAA OHJAUKSEN JÄYKKYYTEEN.
bigbro

Viesti Kirjoittaja bigbro »

Kiihdytyspumpun suutin oli täysin tukossa. Nyt suuttimesta tulee bensaa hyvin ja ajaminenkin on mukavampaa. Niva kiihtyy paljon paremmin eikä tartte liikennevaloissa kikkailla kaasun kanssa.
Vastaa Viestiin