sytytysongelma

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Olenko ymmärtänyt oikein? Virtalukosta menee suoraan puolan +napaan virtajohto. Johdon väri on sininen ja siinä on raita. Kun avaimen kääntää virta-asentoon, pitäisi sähkön päästä puolaan. Virtalukossa on samassa navassa myös paksumpi sininen johto, joka ilmeisesti sytyttää muutaman merkkivalon kojetaulussa.

Eli tämä olettamani puolan johto. Pitäisikö sen olla suora yhteys ilman mitään sulaketta tai välikytkentää?
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Mikäs kone sulla on alla?

Minulla kun on noita 1200s:iä niin niissä on niin että virtalukolta lähtee tosiaan suoraan puolan pienjännitepuolen plusnapaan johto ilman sulaketta ja välirelettä. Senhän tiedät kun pistätä sytytysvirrat päälle, niin koelampulla pitäisi puolan pienjännitepuolen plusnavan nousta +12 VDC jännitteeseen.

Johdon väriä en nyt muista. Se kumminkin lähtee virtalukon nastasta 15/1.
ks:

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 8&start=15
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Siitä muuten lähtee (jos lähtee) siitä puolan pienjännitepuolen plusnavasta toinenkin johto, joka puolestansa menee kuljettajanpuoleisessa etulokasuojassa olevalle kierrosluvuntunnistimelle. Minulla sekin johto roikkuu ilmassa, mutta kone käy.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Unohtui tosiaan mainita tuo kone, kun niin tohkeissani kirjoitin. Se on 2105 eli 1300 remmikone, mutta sillä ei liene merkitystä tässä kohtaa.

Mulla lähtee +navasta vain yksi johto, -navasta lähtee kaksi, toinen kierroslukumittarille toinen virranjakajaan.

Muuten kerran kirjoitit Riihimäen TB:stä. Sitäkään ei ole ollut vuosiin, kuten ei sen lähellä ollutta Konelan toimipistettäkään.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Mosse-Aksu kirjoitti:Unohtui tosiaan mainita tuo kone, kun niin tohkeissani kirjoitin. Se on 2105 eli 1300 remmikone, mutta sillä ei liene merkitystä tässä kohtaa.

Mulla lähtee +navasta vain yksi johto, -navasta lähtee kaksi, toinen kierroslukumittarille toinen virranjakajaan.

Muuten kerran kirjoitit Riihimäen TB:stä. Sitäkään ei ole ollut vuosiin, kuten ei sen lähellä ollutta Konelan toimipistettäkään.
Se voi olla järkeenkäypää että se kierrosluvunhaistelujohto lähteekin puolan ensiön alapäästä (kärkien yläpäästä), mutta se on minulla nyt irti.

Ota se käyntiin kytkemällä puolan ensiö suorille, ts. laita (mielellään sulakkeella suojattu) hauenleukajohto akun plusnavasta puolan plusnapaan ja auto avaimesta käyntiin. Se ei sitten sammukaan avaimesta, vaan on hätätilanteessa tukehdutettava isolla vaihteella ja jarrulla.

Tuossa kirjoitin Riksun TB:stä ja taisin mainita että se oli "silloinen":

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... risteyksen

Se kun on nykyään kylmä tankkipiste. Eikös se Riksun Konelakin muuttanut sinne Mattilanpellon ex-TB:n tiloihin tai jonnekin sinne teollisuusalueelle lähelle Riksun eteläistä liittymää vanhalle kolmoselle. En nyt ole ihan varma. Liekö jo sieltäkin hävinnyt - en ole asunut Riksussa 9 vuoteen ja Hyvinkäältäkin muutin pois -98.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Aion vielä testata paikaallaan olevan johdon siten, että painan puolan läheltä teräväkärkisen sähkökynän johdon eristyksen läpi. Näin varmistan, että onkon johto hapettunut puolan navalle tulevan liittimen edestä. Jos virtaa tulee lähelle, selviän lyhyellä jatkolla tai peräti pelkällä johdon lyhennyksellä. Jos joudun uusimaan koko johdon, pyrin ottamaan virran nykyisestä paikasta, eli virtalukosta.

Autoa voin käyttää vasta, kun olen saanut uuden venttiilikannen. Voin kuitenkin tarkastaa kärkien aukeamisen ajoituskohdan, johtamalla virtaa puolan +napaan vaikka mainitsemallasi hauenleualla akusta suoraan. Toisaalta, mikä kiire sillä tässä vaiheessa on. Kannattanee kuitenkin laittaa ensin johto kuntoon.

Minä muutin syntymäkaupingistani Riihimäeltä jo 28 vuotta sitten, ja alkaa jo hiukan jotkut paikkojen sekä liikkeiden nimet hävitä mielestä. Muistelisin kuitenkin, että Konela -liikkeen nimi oli Hyvinkään Autokulma. Ja minulla on sellainen käsitys, että Riihimäen toimipiste loppui kokonaan. Ainakin lähin nykyinen Delta-Auto on Hyvinkäällä. Tiedän sen siitä, kun vanhempani asuvat edelleen Riksussa, ja isä joutuu aina käymään Hyvinkäällä Lada-asioissa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Johto ei kuitenkaan mene suoraan virtalukosta puolaan, vaan se kiertää sulakerasian kautta. Sitä en tiedä, että onko siinä välissä kuitenkaan sulakatta. Ainakaan käyttäjän ohjekirjassa ei sytytyksestä ole mitään mainintaan, ellei mikrokytkin sitten tarkoita sitä. Mutta rasiassahan on myös joukko releitä.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Tuossa:

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... virtalukon

kirjoittelin kutakuinkin noin:

Pitihän se kokeilla ja katsoa (ja jäi muuten kokeilun jälkeen auto ajokuntoiseksi ja toimivaksi), niin 1200s näyttäisi sellaiselta että puhaltimen jännite katkeaa start asennossa (eli kun avain on äärioikealla jousta vastaan ja startti pyörii, auton mukana tulleen käyttöohjeen mukaan asento II). Nyt kun muistelen niin minulla olleessa 1200 perusmallin Ladassa tosiaan avain lähti pois kahdessa asennossa, mitä ei sitten tämä nimenomainen s-mallin yksilö tee. Tuossa katselin vähän 1200s-mallin (21051) johdotusta ja löysin virtalukon kytkennästä seuraavia, varmasti kaikille Lada-sepille tuttuja ominaisuuksia: Kärjille 30 ja 30/1 tulee akulta +12VDC. Tätä ei ole suojattu millään sulakkeellla välillä akun + napa virtalukko. INT kärki on jännitteellinen III-asennossa (se asento missä avain on pystyssä ja lähtee irti), I-asennossa (toinen pystyasento) sekä II-asennossa (start). Tuo vaaka-asento on käyttöoppaan mukaan asento 0, missä voi vaihtoehtoisessa virtalukkomallissa saada avaimen pois. Asennossa 0 ei INT-kärjellä ole jännitettä. Kärki 15/1 on jännitteinen asennoissa I ja II. Kärki 15/2 on jännitteinen asennossa I. Kärki 50 on jännitteinen vain ja ainoastaan asennossa II. Kärjellä 50 ohjataan siis starttimoottorin solenoidia. Startatessa (asennossa II) on tuo aina jännitteinen INT kärki edelleenkin jännitteinen, 15/1 kärki niinmuodoin jännitteellinen (mm. sytytysvirta, latauksen heräte) ja tuo em. kärki 50. Virtalukon pohjaa ihmetellessä on siinä vielä joku kärki P. Onkohan kellään tietoa mkä on tuo? Kenelläkäs se oli se korjaamokäsikirja kaupan? Ja loogisesti viestin loppuun ne virta-avaimen asennot kun lähdetään kääntämään myötäpäivään perusasennosta (pystyasento jossa avain irtoaa) III -> 0 -> I -> II.

Eli lähestymistapasi on varmasti oikea, eikä yhtä ainutta oikeaa totuutta olekaan. Tuon toiminnallisuuden kykenee helpoiten rakentamaan vetämällä vaikkapa ryöstäjällä kokonaan uuden johdon kärjeltä 15/1 (joko apureleen kautta tai suoraan) puolan pienjännitepuolen (ensiö) plusnapaan. Seuraavassa sivunumerointi viittaa omaan käyttöohjeeseeni, joten en ole ihan varma vastaako se sinun autosi ohjeen sivunumerointia.

Käyttöohjeesta et löydä (sivu kolmekymmentäkahdeksan - kasi tekee hymiön jostain syystä tekstiin) kohdasta "Sulakkein Suojatut Virtapiirit" mainintaa sytytysjärjestelmästä koska sitä ei ole suojattu mitenkään. Tämä on juuri se ohjauspylvään suojamuovien asennuksen kannalta pirulinen osuus ohjauspylvään johtosarjassa. Jos virtalukkoa syöttävä (30 ja 30/1) johto tai tämä kärjeltä 15/1 lähtevä johto maadoittuu ohjauspylvään runkoon, niin se johto palaa poikki. Kärjeltä 15/1 menee siis johto sulakerasiaan. Se syöttää sulakkeita 9 ja 10. Siitä samasta pisteestä on otettu syöttö puolan plusnavalle. Kun sulakkeet 9 ja 10 on virroitettu, pitäisi puolan ensiön plusnavassa olla myös jännite. Kytkennällisesti se lähtee virtalukonpohjan kärjeltä 15/1, vaikka mekaanisesti se onkin haaroitettu sulakerasialla. Katso kytkentäkaavoita käyttöohjeen sivulla 43, jonka ylälaidassa ovat sulakkeet 9 ja 10.

Yleensä nyt on ollut niin että vika on tupannut olemaan lähes aina johtoliittimissä - ei niinkään liitinten välisillä osuuksilla. Minulla ainakin on ollut useita sulakerasiaremontteja mikä kotipihassa mikä keskellä korpitaivalta. Ja syöttö sulakkeelle 9 (lataus), joka alunperin tulee virtalukonpohjan kärjeltä 15/1, on minulla otettu apureleellä kun sen johdon liitoksissa oli katkoksia alvariinsa. Sitten kerran se jätti Jämsään, mutta suoralla syötöllä sain kärryn lataamaan ja mäessä käyntiin. Sen enempää en vikaa hakenut, vaan toteutin tuon toiminnallisuuden mainitulla apureleellä.
Vastaa Viestiin