Paremmin löytää tietoja autoista wikipediasta, joka käyttää samaa softaa. Ainakin minä olen kirjoittanut sinne paljon tekstiä parjatuista autoista. Tuonkaltaisen projektin ongelma on alun hankaluus. Mutta kuitenkaan en tuomitse tuota, katsoo vaan miten se kehittyy eteenpäin.
Perustuuko Samaran moottori muka Fiiatin moottoriin? Yritän hiukan korjailla englanninkielisen wikipedian Ladasivujen virheitä.
Jaaniin, osaako kukaan sanoa tosta laatikkoladan diiselistä, onko se kotimaan markkinoille vaiko pelkästään vientiin?
Muistaakseni Lada-Jussi laitto tänne jonkun venäjänkielisen artikkelin diiselkombista ja jutun yhteydessä tuli selväksi että sitä myydään pelkästään venäjällä? Tuolla sivulla meinaa on ristiriitaista tietoa asiasta ja ihan sikana muita virheitä. Näyttäisi siltä että osa kirjoittajista on kanadalaisia kun siellä on tosta Lada Novasta puhe, eikös Nova ollut sen kanadalainen nimi? Vaiko brittiläinen?
Misha kirjoitti:Perustuuko Samaran moottori muka Fiiatin moottoriin?
Samaran moottori perustuu takaveto Ladan moottoriin, joka on kehitelty Fiatin koneesta? Aika monta muutosta tuolle välille mahtuu, mutta kyllähän sen väkisin vääntämällä noinkin voi sanoa.
Älkää lapset valittako, menkää vaan korjaamaan tiedot oikeaksi, sehän on wikien idea . Ja otsikon mukaiseen wikiin olen alkanut kirjoitella, ja huomasin sen kauhian volkkaripainotteiseksi.
Väittäisin kyllä että Samaran moottori ei perustu Fiiatin moottoriin. Takavetoisen moottorihan tehtiin Fiatin toimesta, mutta erosi kyllä 124 mallien koneesta yhdellä yläpuolisella nokalla varustettuna. Samaran tekniikkaa suunniteltaessa käytettiin Porschen avustusta, näin olen kuullut. Samaran ja takavedon koneet on keskenään erikoneita mm. nokkahihna käyttää vesipumppua, nokka-akselikäyttää virranjakajaa, venttiilikoneistossa ei ole keinuvipuja, lohkon mitoitukset on eri jne.
Laatikko-Ladan diesel on venäläisten markkinoille. Ladat (lähinnä Niva) mitä on vientiin tehty dieselinä on ollut länsimaisella diesel moottorilla (peugeot), yleensäkin dieselien tuotanto on melko vähäistä.
Mallien nimet vaihtelee paljon maan mukaan, paras ja loogisin tapa ilmaista on neuvostoaikainen ilmaisu tyyppikoodeilla, koodit kuitenkin pätee joka maassa yhtälailla.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
In 1984 the Lada introduces the "Samara", first front-wheel drive car of the factory: for the production of this car, were introduced the first automatic lines of assembly. The engine (1100, 1300 or 1500 cc.) has a new SOHC distribution, driven by a more modern rubber belt, and not by the classic chain; the combustion chambers are developed in collaboration with the Porsche. In the two photos above, a prototype and a drawing of the Samara, and, in the third and fourth pic, the first version of the '84.
Lada-Jussi kirjoitti:Väittäisin kyllä että Samaran moottori ei perustu Fiiatin moottoriin. Takavetoisen moottorihan tehtiin Fiatin toimesta, mutta erosi kyllä 124 mallien koneesta yhdellä yläpuolisella nokalla varustettuna. Samaran tekniikkaa suunniteltaessa käytettiin Porschen avustusta, näin olen kuullut. Samaran ja takavedon koneet on keskenään erikoneita mm. nokkahihna käyttää vesipumppua, nokka-akselikäyttää virranjakajaa, venttiilikoneistossa ei ole keinuvipuja, lohkon mitoitukset on eri jne.
.
Ok, ei oo noin tarkkaan tullut tuohon samaraan tutustuttua, eikä näköjään tarvikkaan. Heittää täällä vain jonkun "päättömän faktan" kehiin ja joku asioista perillä oleva osaa korjata