2tuumasesta putkesta.....
2tuumasesta putkesta.....
tota noin nii... Luin tos tänään et toi auttaa Slarbaa hengittämään jos vaihtaa orkkisputken tilal 2"putken, mut kuis kaukaa se pitäis vaihtaa?
Ihan alustako, vai riittääks et jättää orkkis pakosarjan ja sit vaihtaa sen "helpoimman" pätkän eli suorimman?
Ihan alustako, vai riittääks et jättää orkkis pakosarjan ja sit vaihtaa sen "helpoimman" pätkän eli suorimman?
Etuputkeksi lienee helpointa vaihtaa katti-ladan 2" etuputki, jonka jälkeen jatketaan valmiilla putkenpaloilla, 1 tai 2 läpivirtaavaa vaimenninta, miten haluaa...muistaakseni pakosarjan ja ton katti-etuputken väliin joutuu laittamaan sellaisen valurautaisen palan, joka yhdistää pakosarjan putket yhdeksi? Viisaammat korjatkoot...
Tossa hyvät ohjeet 2" putken rakentamiseen---> http://www.kolumbus.fi/matti.lintula/se ... xhaust.htm
Haullakin löytyy kaikennäköstä-->
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ght=tuumaa
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =pakoputki
Tossa hyvät ohjeet 2" putken rakentamiseen---> http://www.kolumbus.fi/matti.lintula/se ... xhaust.htm
Haullakin löytyy kaikennäköstä-->
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ght=tuumaa
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =pakoputki
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: 2tuumasesta putkesta.....
Vakio koneeseen suuremman putken vaikutus lienee lähes mitätön (itselläkin juuri 2"-putken rakennus kesken), mutta perimmäinen ajatus taitaa lähinnä olla esteettinen. Niin no, saahan sillä mukavammat sounditkin... Toki kone hengittää vaivattomammin, mutta merkittävää muutosta (lue tehonlisäystä) ei ole havaittavissa. Näin ne isot pojjaat sanoo. Ja tottahan toki kannattaa koko putki pistää samaa kokoa koneesta perään saakka.tonde69 kirjoitti:tota noin nii... Luin tos tänään et toi auttaa Slarbaa hengittämään jos vaihtaa orkkisputken tilal 2"putken, mut kuis kaukaa se pitäis vaihtaa?
Ihan alustako, vai riittääks et jättää orkkis pakosarjan ja sit vaihtaa sen "helpoimman" pätkän eli suorimman?
Mie sain noin viikko sitten valmiiksi 2" putkiston, joka alkaa kun pakosarjan putket yhdistyy yheksi putkeksi. Kevyemmin kulkee korkeilla kierroksilla kiihtyy nopeammin huippunopeuteen, jotka kasvoi 135:stä 140. Muita virityksiä on Virtasen hioma tosi löysä nokka ja weber DGV.
Ensimmäinen versio oli kahdella läpivirtaavalla Simonssin pöntöllä. Toinen oli 80mm pyöreä ja toinen peräkontin pohjalevyn mittanen ovaali. Tulos: Äänet aivan kauheat: ei kehtaa ajaa ja korvissa humisee pitkän ajon jälkeen, pakko tehdä jotakin.
Toinen versio sai takapöntöksi huonommin virtaavan kammiovaimentimen h 31e uutena, kaikki klemmariliitokset tiivistettiin asennustahnalla ja pakoputkenpää käännettiin osoittamaan maahan (vaikutti uskomattoman paljon!).
Ero oli kuin yöllä ja päivällä 1 versioon verrattuna. Tyhjäkäynnillä lähes vakioäänet, tietysti pikkasen matalemmat ja nyt voi halutessaan körötellä sivistyneesti ilman, että kukaan kiinnittää enempää huomiota. Kiihdytyksessä putki resonoi rumasti, mutta ei voi minkään.
Putkisto tuli maksamaan: 1m suora putki 11e + 2x 30ast. mutka yht. 12e + takasillan ylitys 14e + simons pöntöt kaverilta käytettynä 20e ( ovaali aivan käyttökelvoton), kammiovaimennin 31e, kuumakestomaali 10e ja n. 0.5 metriä suoraa putkea roskiksesta 0e. Yhteensä siis 98e eli noin 100e.
Mun mielipide on, että satasen edestä ei saatu kulkupuolta paremmaksi. Jos on vakioauto, niin mielummin hankkii weberin tai hiotuttaa viritysnokan ( 150 sis. postit ).
Ensimmäinen versio oli kahdella läpivirtaavalla Simonssin pöntöllä. Toinen oli 80mm pyöreä ja toinen peräkontin pohjalevyn mittanen ovaali. Tulos: Äänet aivan kauheat: ei kehtaa ajaa ja korvissa humisee pitkän ajon jälkeen, pakko tehdä jotakin.
Toinen versio sai takapöntöksi huonommin virtaavan kammiovaimentimen h 31e uutena, kaikki klemmariliitokset tiivistettiin asennustahnalla ja pakoputkenpää käännettiin osoittamaan maahan (vaikutti uskomattoman paljon!).
Ero oli kuin yöllä ja päivällä 1 versioon verrattuna. Tyhjäkäynnillä lähes vakioäänet, tietysti pikkasen matalemmat ja nyt voi halutessaan körötellä sivistyneesti ilman, että kukaan kiinnittää enempää huomiota. Kiihdytyksessä putki resonoi rumasti, mutta ei voi minkään.
Putkisto tuli maksamaan: 1m suora putki 11e + 2x 30ast. mutka yht. 12e + takasillan ylitys 14e + simons pöntöt kaverilta käytettynä 20e ( ovaali aivan käyttökelvoton), kammiovaimennin 31e, kuumakestomaali 10e ja n. 0.5 metriä suoraa putkea roskiksesta 0e. Yhteensä siis 98e eli noin 100e.
Mun mielipide on, että satasen edestä ei saatu kulkupuolta paremmaksi. Jos on vakioauto, niin mielummin hankkii weberin tai hiotuttaa viritysnokan ( 150 sis. postit ).
Mun 1300Superkatiskan parituumainen putki alkaa siitä putkien yhtymäkohdasta, alussa on joku noin puolimetrinen pyöreä simonssi (ainakin myyjän mukaan) ja siitä aikalailla suoraan (pikku~mutka) akselin ylitykselle, jonka perässä onkin sitten orkkis takavaimennin. 
Putki on vähän heittämällä asennettu, se ei mene käppärinvaijerin ja lattian välistä, vaan vaijerin ali ja se on polttanut vaijerinkuoren puhki. Lisäksi se kolisee ylempään tukitankoon. Kiinni kötöstys on puolestavälistä jollain kumipatentilla ja pöntön takaa orkkiskiinnikkeellä.
En tiedä mitä vaikutusta putkella on sitten kulkuun, tuntuu tuo kotitarpeiksi kulkevan. Kotterossa ei tosiaan ole tuon putken lisäksi muuta viriä kun korvakuulolla säädetty sytytys ja vauhtia on ollut parhaimmillaan jotain 145 (mittarissa 160).
No, pitäähän se vähän enemmän meteliä...
1700iivarin etuputki on muuten katittoman Ladan putkea vastaava, mutta jatkuu yhtymäkohdasta kakstuumaisena katille asti. Ja koska katin liitokseen saa ilmeisesti sopivia laippoja tarvikkeena, ei siihen tartte hitsaillakaan mitään.

Putki on vähän heittämällä asennettu, se ei mene käppärinvaijerin ja lattian välistä, vaan vaijerin ali ja se on polttanut vaijerinkuoren puhki. Lisäksi se kolisee ylempään tukitankoon. Kiinni kötöstys on puolestavälistä jollain kumipatentilla ja pöntön takaa orkkiskiinnikkeellä.
En tiedä mitä vaikutusta putkella on sitten kulkuun, tuntuu tuo kotitarpeiksi kulkevan. Kotterossa ei tosiaan ole tuon putken lisäksi muuta viriä kun korvakuulolla säädetty sytytys ja vauhtia on ollut parhaimmillaan jotain 145 (mittarissa 160).
No, pitäähän se vähän enemmän meteliä...
1700iivarin etuputki on muuten katittoman Ladan putkea vastaava, mutta jatkuu yhtymäkohdasta kakstuumaisena katille asti. Ja koska katin liitokseen saa ilmeisesti sopivia laippoja tarvikkeena, ei siihen tartte hitsaillakaan mitään.

Siitä tulee laiton jos katin ottaa veke, eli ihan sama sitten millasia päästöjä päästelee.'aatee' kirjoitti:mites jos tohon 1700iihin laittaa tolla sen putkiston ilman kattía pitääkö seosta säätää![]()
![]()
tuleeko lisää potkua
Kattivehkeisiin ainoa ratkaisu on investoida kattiin jossa on isommat sisään/ulos reijät.
Tiä mitä tapahtuis jos aloittas pakoputken vasta katin jälkeen, eipä siinä kai tehoja tulis mutta kuulostais ainaski paremmalta.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Eikö tuo 2" ole hieman pientä vielä. Tehkää suoraan 60.3mm kirkkaasta tavarasta, tietenkin 4->1 peltisarja keulille ja siita sitten kahdella raptor-vaimentajalla, ensimmäinen siihen taka-akselin etupuolelle ja toinen sitten sinne perälle niin jopa on mukava posotella menemään. Peltisarjan ja varsinaisen putken liitokseen sellainen joustokappale niin saavat molemmat elää ja liikkua oman mielensä mukaisesti.
Tuollainen putki taipu vielä varsin mukavasti sinne alle ja neljästä kohtaa tuettuna ei koputtele pohjaan eikä muihin liikkuviin osiin kiinni yhtään. Olen siis todella tyytyväinen rakennelmaani.
Jos autoa on siunattu jo valmiiksi tuolla katilla niin eikö olisi suoraan helpompi hankkia sellainen auto missä tätä ei ole jolloin säästyisi turhalta pähkäilyltä auttaako putki mitä ja paljonko katin poisto tuo lisätehoa. Luulisin että sinne pitää pykätä paljon muutakin ettenkuin alkaa mittarin neula liikkumaan eli näillä putki/kattivirityksillä nyt ei kovin pitkälle pötkitä. Ääntä saa aiheutettua maailmaan mutta sitähän tänne vielä mahtuu.
Tuollainen putki taipu vielä varsin mukavasti sinne alle ja neljästä kohtaa tuettuna ei koputtele pohjaan eikä muihin liikkuviin osiin kiinni yhtään. Olen siis todella tyytyväinen rakennelmaani.
Jos autoa on siunattu jo valmiiksi tuolla katilla niin eikö olisi suoraan helpompi hankkia sellainen auto missä tätä ei ole jolloin säästyisi turhalta pähkäilyltä auttaako putki mitä ja paljonko katin poisto tuo lisätehoa. Luulisin että sinne pitää pykätä paljon muutakin ettenkuin alkaa mittarin neula liikkumaan eli näillä putki/kattivirityksillä nyt ei kovin pitkälle pötkitä. Ääntä saa aiheutettua maailmaan mutta sitähän tänne vielä mahtuu.
No tuohan on just kun mulla, tosin ei ole autossa kattia...alkuputki ihan vakio, mutta takapönttönä toimii tokaedellisen omistajan laittama venäläinen 5½ tuuman läpivirtauspönttö.'aatee' kirjoitti:toinen vois olla että jättäis katin ja muuten normaaliks paitsi vika vaimentaja vapaasti virtaavakspitäähän ralli autossa olla ääniä
Noh, lähteehän siitä sen verran ääntä, että varmasti ei jää Lada huomaamatta

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Nyt on mun kattipelissä 2" rööri. Tiittasen setä taituroi sen paikoilleen 3 tunnin jonotuksen jälkeen. Sen verran laiskaksi rupesin etten itse viitsinyt putkea kasata. Mutta tunnetusti Tiittasella tehdään sen sortin laatua että kannattaa jonottaa vaikka 5 tuntia.
Ensitunnelmat;
- Auto on KAT+Simons yhdistelmällä hiljaisempi kuin aikaisemmalla KAT+Muflex+Muflex -kokoonpanolla.
- Ääni muuttui ompelukonemaisesta naputuksesta matalammaksi ja miehekkäämmäksi.
- Kiihtyy selkeästi paremmin.
- Korkeammilla kierroksilla puhtia tuntuu löytyvän koneesta hieman paremmin.
- Reagoi kaasuun innokkaammin kuin ennen.
Ensitunnelmat;
- Auto on KAT+Simons yhdistelmällä hiljaisempi kuin aikaisemmalla KAT+Muflex+Muflex -kokoonpanolla.
- Ääni muuttui ompelukonemaisesta naputuksesta matalammaksi ja miehekkäämmäksi.
- Kiihtyy selkeästi paremmin.
- Korkeammilla kierroksilla puhtia tuntuu löytyvän koneesta hieman paremmin.
- Reagoi kaasuun innokkaammin kuin ennen.