Sivu 1/1
Nivan moottoriin potkua
Lähetetty: 25.7.2005 12:28
Kirjoittaja Nerd-O
Oisko kellään jotain hienoja moottorin viritys ohjeita millä Nivan orkkismoottorista saisi vähän potkua lisää ulos huokeaan hintaan? Sen tiedän jo että siinä on weberin kaasari, jos sillä on mitään merkitystä tuon suhteen.
Kun teettää ongelmaa saada 80 mittariin ja pidettyä se 80 vauhti jos tulee vähänkin ylämäkeä.
Lähetetty: 25.7.2005 19:27
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Välityksiä muuttamallahan tuo onnistuu mukavasti.
Itelle vaihoin 4,3 perät ja mulla siis on 5-v laatikko.
4,1 perillä oli hankalaa toi vitosella ajo kun meinas hyytyä pieneenkin mäkeen jos ei huudattanu yli 90km/h mut nyt pystyy käyttää vitosta jo 60-70 vauhdissa.
Kokonaisvälitys mulla ennen oli:
1-vaihde 3.67
Jakoloota 2.135
Perät 4.1
Kokonaisvälitys 32.13
Ja nyt:
1-vaihde 3.67
Jakoloota 2.135
Perät 4.3
Kokonaisvälitys 33.7
Pieniä numeroita mut käytännössä (vielä kun huomioi rengaskoon) muuttu katuajo paljon mukavammaks.
Tokihan siitä koneestakin saa kivasti lisäpotkuu ja vieläpä edullisesti jos ite viittii vääntää:
-Puristussuhteen nosto (Nivan kohdalla ei kannata paljo nostaa)
-Kanavien ja palotilojen kiillotus
-Imu- ja pakosarjan kohdistus
-Hiotuttaa nokkaan vähän eri arvot
-Pakoputki
-Kaasarin alle korotuslaippoja
ym. ym. näistähän löytyy paljo juttua täältä foorumilta esim.
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=94
Lähetetty: 25.7.2005 21:45
Kirjoittaja Nerd-O
Mut eikös nuo 4.3 perät ollut hieman hankala saada? Saakohan niitä suoraan venäjältä jostain?
Lähetetty: 6.8.2005 20:10
Kirjoittaja pappa- igor
jos tehoo haluat niin ehdottomasti turbo... vääntöö ja vetoo tulee ihan kiitettävästi lisää jo 0.5 kilolla

Lähetetty: 7.8.2005 0:11
Kirjoittaja Nerd-O
No turbohan olisi kerrassaan mukava, mutta sen asemointi kustannus sinne keulille taitaa maksaa hieman? Enkä tiedä saako tuota edes turbottaa kun se on vm.90. Pitääkö sinne sitten mätkästä joku katti tai jotain..
Lähetetty: 7.8.2005 1:02
Kirjoittaja liero
itte meinasin parantaa invan voimaa seuraavalla tavalla.
kannesta siivu poes ja pako ja imukanavan kohdistus ...
kanavien laitolla saa jo paljon aikaan.....
Lähetetty: 7.8.2005 1:19
Kirjoittaja Jokari
Lähetetty: 7.8.2005 3:05
Kirjoittaja LENNY
Joku kun osais kertoa,miten sais tyhjäkäynnille lisää vääntöä ja ettei sammuis niin herkästi.
Mettässä kun mennään,niin mahdollisimman hitaasti tyhjäkäynnillä.Koneen täytyis jaksaa käydä sammumatta.Siinä kohtaa ei turbo auta.
Lähetetty: 12.8.2005 17:54
Kirjoittaja Stefa
Tyhjäkäynnille vääntöä saa parilla konstilla: kuutiotuumilla tai sopivalla dieselillä. Jos autolla ei muuten tarvitsisi kierroksia käyttää niin kyseeseen voisi tulla myös sopivasti välitetty remmiahdin tai todella pieni turbo. Välitysten tihentäminen myös yksi temppu.
Lähetetty: 12.8.2005 18:15
Kirjoittaja Nonnis
Mutta ei bensakonetta oikein saa vääntää kuin dieseliä
Lähetetty: 12.8.2005 21:17
Kirjoittaja Jankos
Kyllähän ruiskulla ja sopivalla imusarjalla saa bensakoneen vääntämään oikein hyvin.
Ladan koneeseen jos haluaa alas vääntöä niin puristukset 9,5 paikkeille palotilat+kanavat kuntoon ja sitten nelipisteruisku syöttämään bensaa.
Lähetetty: 12.8.2005 22:55
Kirjoittaja LENNY
Tosta se on varmaan lähdettävä,että palotilat ja kanavat kuntoon.Katsoo sit miten vaikuttaa.Kantta ei tässä tapauksessa mielestäni kannata laskea.
Outo homma oli kun laitoin 0,10 isommat tyhjäkäyntisuuttimet,en saanut Nivaa käymään tyhjäkäyntiä ollenkaan

.Tai sain,mut sit oli kierrokset jo n.1500.Koitin seoksia ja ennakkoa säätämällä,mut ei..
Lähetetty: 13.8.2005 0:38
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Hahaa! Mulla toimii igorin kone ny paremmin ku sveitsiläinen kello, vaihdoin pienemmät suuttimet takas ja korvakuulolla säätelin seokset ja tyhjäkäynnit kohilleen ja TOIMIIIIIIIIII. Ei sammuile enää himmatessa vaan ku valoihinkin tulee ja kytkintä pohjaan ni kierrokset tippuu siihen n.800RPM ja siihen jää hyrskyttään.
LENNY: Jätin sen apusimpukan Boriksen repsikanpuolen jalkatilaan ni voit käydä sen noukkiin sieltä vloppuna jos innostut vaihtaan, mä meen ite tonne Formula Off-routi kisoja kyylään.
Lähetetty: 13.8.2005 20:41
Kirjoittaja Nerd-O
Mulla Nivan rundimittari (silloin kun se toimii) kertoo tyhjäkäynnin olevan n.1500.. En oo jaksanut säädellä

Lähetetty: 14.8.2005 1:28
Kirjoittaja LENNY
Kyllähän se täytyis tyhjäkäynnin olla alle tonnin,vallankin maastossa.Ja silti pitäis auton jaksaa kiivetä kantojen ja kivien yli sammumatta ja kaasua lisäämättä.Tietty ne ei saa olla kauheen isoja ne kivet ja kannot.
TN: Käyn sunnuntaina hakeen, jos vaikka innostuis vaihtaan.Täytyy kattoo toi startti samalla saako korjattua,vai joutuuko vaihtaan senkin..