Nivan moottoriin potkua

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Nerd-O
Viestit: 367
Liittynyt: 26.5.2005 22:34
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Nivan moottoriin potkua

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

Oisko kellään jotain hienoja moottorin viritys ohjeita millä Nivan orkkismoottorista saisi vähän potkua lisää ulos huokeaan hintaan? Sen tiedän jo että siinä on weberin kaasari, jos sillä on mitään merkitystä tuon suhteen.

Kun teettää ongelmaa saada 80 mittariin ja pidettyä se 80 vauhti jos tulee vähänkin ylämäkeä.
- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Välityksiä muuttamallahan tuo onnistuu mukavasti.
Itelle vaihoin 4,3 perät ja mulla siis on 5-v laatikko.
4,1 perillä oli hankalaa toi vitosella ajo kun meinas hyytyä pieneenkin mäkeen jos ei huudattanu yli 90km/h mut nyt pystyy käyttää vitosta jo 60-70 vauhdissa.

Kokonaisvälitys mulla ennen oli:
1-vaihde 3.67
Jakoloota 2.135
Perät 4.1
Kokonaisvälitys 32.13

Ja nyt:
1-vaihde 3.67
Jakoloota 2.135
Perät 4.3
Kokonaisvälitys 33.7

Pieniä numeroita mut käytännössä (vielä kun huomioi rengaskoon) muuttu katuajo paljon mukavammaks.

Tokihan siitä koneestakin saa kivasti lisäpotkuu ja vieläpä edullisesti jos ite viittii vääntää:
-Puristussuhteen nosto (Nivan kohdalla ei kannata paljo nostaa)
-Kanavien ja palotilojen kiillotus
-Imu- ja pakosarjan kohdistus
-Hiotuttaa nokkaan vähän eri arvot
-Pakoputki
-Kaasarin alle korotuslaippoja
ym. ym. näistähän löytyy paljo juttua täältä foorumilta esim. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=94
Kuva
Avatar
Nerd-O
Viestit: 367
Liittynyt: 26.5.2005 22:34
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

Mut eikös nuo 4.3 perät ollut hieman hankala saada? Saakohan niitä suoraan venäjältä jostain?
- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

jos tehoo haluat niin ehdottomasti turbo... vääntöö ja vetoo tulee ihan kiitettävästi lisää jo 0.5 kilolla 8)
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
Nerd-O
Viestit: 367
Liittynyt: 26.5.2005 22:34
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

No turbohan olisi kerrassaan mukava, mutta sen asemointi kustannus sinne keulille taitaa maksaa hieman? Enkä tiedä saako tuota edes turbottaa kun se on vm.90. Pitääkö sinne sitten mätkästä joku katti tai jotain..
- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

itte meinasin parantaa invan voimaa seuraavalla tavalla.
kannesta siivu poes ja pako ja imukanavan kohdistus ...
kanavien laitolla saa jo paljon aikaan.....
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Joku kun osais kertoa,miten sais tyhjäkäynnille lisää vääntöä ja ettei sammuis niin herkästi.
Mettässä kun mennään,niin mahdollisimman hitaasti tyhjäkäynnillä.Koneen täytyis jaksaa käydä sammumatta.Siinä kohtaa ei turbo auta.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tyhjäkäynnille vääntöä saa parilla konstilla: kuutiotuumilla tai sopivalla dieselillä. Jos autolla ei muuten tarvitsisi kierroksia käyttää niin kyseeseen voisi tulla myös sopivasti välitetty remmiahdin tai todella pieni turbo. Välitysten tihentäminen myös yksi temppu.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mutta ei bensakonetta oikein saa vääntää kuin dieseliä
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kyllähän ruiskulla ja sopivalla imusarjalla saa bensakoneen vääntämään oikein hyvin.

Ladan koneeseen jos haluaa alas vääntöä niin puristukset 9,5 paikkeille palotilat+kanavat kuntoon ja sitten nelipisteruisku syöttämään bensaa.
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Tosta se on varmaan lähdettävä,että palotilat ja kanavat kuntoon.Katsoo sit miten vaikuttaa.Kantta ei tässä tapauksessa mielestäni kannata laskea.

Outo homma oli kun laitoin 0,10 isommat tyhjäkäyntisuuttimet,en saanut Nivaa käymään tyhjäkäyntiä ollenkaan :o.Tai sain,mut sit oli kierrokset jo n.1500.Koitin seoksia ja ennakkoa säätämällä,mut ei..
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Hahaa! Mulla toimii igorin kone ny paremmin ku sveitsiläinen kello, vaihdoin pienemmät suuttimet takas ja korvakuulolla säätelin seokset ja tyhjäkäynnit kohilleen ja TOIMIIIIIIIIII. Ei sammuile enää himmatessa vaan ku valoihinkin tulee ja kytkintä pohjaan ni kierrokset tippuu siihen n.800RPM ja siihen jää hyrskyttään.


LENNY: Jätin sen apusimpukan Boriksen repsikanpuolen jalkatilaan ni voit käydä sen noukkiin sieltä vloppuna jos innostut vaihtaan, mä meen ite tonne Formula Off-routi kisoja kyylään.
Kuva
Avatar
Nerd-O
Viestit: 367
Liittynyt: 26.5.2005 22:34
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

Mulla Nivan rundimittari (silloin kun se toimii) kertoo tyhjäkäynnin olevan n.1500.. En oo jaksanut säädellä :oops:
- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Kyllähän se täytyis tyhjäkäynnin olla alle tonnin,vallankin maastossa.Ja silti pitäis auton jaksaa kiivetä kantojen ja kivien yli sammumatta ja kaasua lisäämättä.Tietty ne ei saa olla kauheen isoja ne kivet ja kannot.

TN: Käyn sunnuntaina hakeen, jos vaikka innostuis vaihtaan.Täytyy kattoo toi startti samalla saako korjattua,vai joutuuko vaihtaan senkin..
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Vastaa Viestiin