Mielipiteen haluaisin

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
bylada

Mielipiteen haluaisin

Viesti Kirjoittaja bylada »

Nivan purku on vaihtumassa kokoamiseen ja haluaisin mielipiteitä / kokemuksia / ehdotuksia sisäpuolen käsittelemiseksi. Kaikki lattia ym pinnat on putsattu pellille, reiät paikattu jne. Eli kaipaisin ehdotuksia miten tästä eteenpäin. Maalaus ferrexillä, bitumimatto tms ?? solumuovi tai vastaava ääneneristykseksi konetilaa ja vaihdelaatikkoa vasten jne. Eli jos jotain teen pellin ja kumimaton välillä niin mitä ?
jamppa110
Viestit: 201
Liittynyt: 30.5.2005 20:15
Paikkakunta: KARHULA

Viesti Kirjoittaja jamppa110 »

ittelläni oli aikoinaan lada jonka sisällä ääni oli KAMALA!
purin sisustan laitoin paksut kerrokset massaa pohjaan molemmin puolin ja sitten laitoin äänieriste levyä ja taas massaa sit omat allkuperäset vermeet päälle ja kyllä hiljeni
tosin on varmaan viisaampia ja parempiakin vaihto ehtoja mutta noin teen taas jos saan käsiini ladan jossa perä+loota ja oikeest kaikki muutkin paikat ulvoo niin ettei ajaminen ole todellakaan nautinto
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Ainakin ehdottomasti kunnon pohjamaali ensimmäiseksi. Jos meinaat että pellit pysyy kunnossa. Massat ei pysy pelkässä pellissä. Vielä jos vihtii, niin vedenpitävä pintamaali pohjamaalin päälle ja sitten vasta massoja ja äänieristeitä.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
jamppa110
Viestit: 201
Liittynyt: 30.5.2005 20:15
Paikkakunta: KARHULA

Viesti Kirjoittaja jamppa110 »

nii joo ton unohin ite laitoin jotaa peltikatto maaleja :D :D
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Lainaan tuolta toisesta topicista ku ei jaksa uusix kirjottaa:

Sitten kun lattia on "peltikirkas" nii siihen kannattaa sivellä hyvin laimennettua ruosteenestomaalia, ite käytän tota bilteman ruosteenestomaalia tuotenro. 361135. Maalia ja tärpättiä suhteessa 60-40% ja sit sivelee sen joka paikkaan hyvin ja reilulla kädellä, sen takia tollasta oikein juoksevaa limua että se tunkeutuu joka paikkaan. Seuraavana päivänä sitten vielä kerros paksumpaa maalia ja siinä on hyvä pohja jatkaa.
Ton päälle kannattaa sitten laittaa vaikka semmosta kovettuvaa massaa kuten esim. kiveniskusuoja mutta sitä ei kannata ostaa biltemasta se ei pysy. Sitten kun massa on kuiva niin sen päällehän voi vielä laittaa sit maalin esim. peltikattomaali joka on kulutusta kestävää eikä ole ronkeli siitä pohjasta tai sit tuttu ja turvallinen miranol.
Tän saman operaation kun viittis vielä tehdä sinne pohjapuolelle niin sit ois Nivassa "ikuinen" pohja

Tota menetelmää oon käyttäny ite Nivan lattiaan eli sisäpuolelle:
-Ruosteenestomaali (Biltema/Ferrex) lantattu litku ja sen kuivuttua paksumpi kerros
-Siihen pari kerrosta massaa, eka kerros vähän lantattu ja toinen sit jäykempää (HUOM:kovettuvaa massaa)
-Massan päälle pintamaali esim. Miranol tai sit jotain peltikattomaalii ja sitäkin pari kerrosta niin avot

Pohjan puolelle muuten sama mut järjestyksessä:
-Ruostemaali
-Pintamaali
-Massa
Kuva
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Itse lähtisin rakentelemaan tuota maalausta seuraavilla komponenteilla. Peltikirkkaalle miel. hiekkapuhalletulle pinnalle PPG:n universal tartuntapohja mielellään pariinkolmeen kertaan siveltimellä, lisäkerrokset ei haittaa. Valissä 20min kuivatusaika. Sen jälkeen PPG:N coba-hionta/välimaali jonka päälle 4 tunnin päästä esimerkiksi PPG:N delfleet ral 9001(musta) akryylimaali. Tämän päälle voi vetää 8 tunnin päästä päällemaalatavan helmapeltimassan jonka voi taas kätevästi suojata aiemmin mainitulla ral9001 akryylillä. Näin saadaan vesitiivis ja likaa hylkivä pinta.

Jos haluaa että auto hiljenee melutason puolesta voi tilata kätevästi venäjältä kaverin muka paperilapulle väsättynä (hintatietoineen) nivan äänieristyssarjan joka sisltää uudet villat ja ns routamatot joilla auto hiljenee satavarmasti. Tuotteet tietenkin muotoon leikattuna ja sopivuus tarkistettuna jo tehtaalta lähtiessä. (Netistä löytyy tuotekoodit ja hintatiedot)

Aiemmin mainitut maalit ovat luonnollisesti kaksikomponenttimaaleja joten kuivumisaika noin noin 20min-8h maalityypistä riippuen tämä siis +20astetta celciusta. Lähempänä kuitenkin tuota ensinmainittua. Kuivumisaika siis täysin kuivaksi saakka. Näissäö maalauksissa näppituntuna on tarkin, kun painaa fingerillä maalia, jos ei sormenjälki näy tai jää maaliin voi siirtyä seuraavaan kerrokseen.

Hinnat ei juuri kovin paljoa kalliimat (jopa halvemmat) ole kuin näillä ylimainostetuillarosteksella ja ferrekseilä jotka ei mielestäni sovi kuin ankkurin ja aitatolpan maalaukseen. Autoon niitä ei pidä missään nimessä sotkea. Ihan vain siksi että sen jälkeen ei autoa maalailla tai korjailla millään muulla kuin sillä loistavalla rosteksilla ja ferreksillä. Jos taas vetää kunnon väreillä (joilla ruosteen esto ominaisuudet muutenkin 10-kertaa paremmat) voi päälle maalauksen suorittaa ihan millä värillä tahansa, myös sillä ferreksillä.

Tosin omalle saa tehdä juuri kuin parhaaksi katsoo, eli vaikka vesivärein maalata jos ne hyvälle tuntuu.

Puhuin siis täysin kokemuksien pohjalta ja siten minkä olen hyväksi havainnut. Kokemusta automaalauksesta vain 18-vuotta joten voin olla myös väärässä.
Vastaa Viestiin