Ensiautoni: Lada 1500s -96

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Guru

Ensiautoni: Lada 1500s -96

Viesti Kirjoittaja Guru »

Terve,

Kesäkuussa alkoi kesäloma, huimat 2 viikkoa. Olin lähdössä lasten kanssa reissuun ja päätin ostaa reissulle auton. Olin pitkään ihaillut ladan tyyliä ja nettimotoa selatessani löysinkin Tampereen lähistöltä hyväkuntoisen Siperian mersun. :D Soitto siskolle ja hän heitti meidät (minut+ tytär 6 v ja poika 4 v) ostopaikalle. Hhmmm. Hieman ruosteläikkiä kyljessä, nopeusmittari ei toimi ja leima mennyt umpeen viikkoa aikaisemmin. Päätän ottaa riskin; ostaa auton ja ajaa se katsastusasemalle siinä uskossa, että se menee laakista läpi (luulin, että saisin siihen 30 päivää ajoaikaa joka tapauksessa).

Katsastuksessa löytyykin pohjasta reikä ja ajovalojen suuntaussäätö ei toimi. Tulos: päivä ajoaikaa korjaamolle :shock: . Soitan ystävälle Pohjanmaalle (johon olimme menossa) ja kysyn "Mitä teen?". Pohjanmaalta löytyy hitsivehkeet, joten päätämme ajaa sinne.

Ei muuta ku paikka pohjaan ja kesälomareissu meni mainiosti. Paitsi, että uusintakatsastuksesta tuli hylsy. Pellin palaa ei saanutkaan hitsata pelkillä pisteillä ja pohjasta löytyi vielä toinen reikä. Murtuneena ajoimme Ladan (päivän ajoajalla korjaamoon) takaisin kotiin Helsinkiin.

Kotopuolesta ystävältä löytyi hitsivehkeet ja päätimme itse hitsata Ladan kuntoon. Kumpikaan ei ollut aikaisemmin hitsannut, joten tuloksena oli vielä isompi reikä. No, päätin sitten hitsauttaa pohjan kuntoon. TUli loistavaa jälkeä, pohja saatiin kuntoon ja ei muuta kuin takaisin katsastusasemalle. Aaaarrrgh. Uusintatarkastusta ei saakkaan tehdä eri katsastusasemalla. No pikkasen lisää hintaa ja onneksi meni läpi vaikka takajarrubalanssi oli hilkulla. Kaksi katsastus miestä lämmitti 10 minuuttia jarruja ennen kuin tasapaino meni sallittuihin rajoihin. Päästivät varmaan säälistä.

No ehtihän se Lada päivän toimia ennen kuin sähköt katosivat. Vaihdoin suorilta akun, vaikka tiesin, että vika saattaisi olla laturissa tai jossain akun ja laturin välissä. No laturihan se sökönä tietysti oli ja sekin on nyt vaihdettu uuteen. Nyt toimii mainiosti tai on toiminut ainakin puoli päivää.

Seuraava huoltokohde olisi sitten nuo takajarrut, ( eli niiden balanssi, Eli jarruttaessa viettää oikealle), Nopeusmittari (oon ottanut mittaritaulusta vaijerin irti ja se vaijeri siellä sisällä ei pyöri ajaessa) ja ajovalojen korkeudensäätö( nuppi on tosi jäykkä, sitä pystyy vääntämään, mutta se palautuu aina samaan asentoon ja mitään ei tapahdu valojen korkeudessa(ei mitään hajua miten koko systeemin on edes tarkoitus toimia).

Onko kellää kokemuksia noista vioista (vai ominaisuuksista), niitä nimittäin otetaan ilolla vastaan... 8)

Kyllä on hienoa ajaa Idän Ihmeellä... :D
Avatar
pressa
Viestit: 10544
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

takajarrut auki ja vasaralla kopauttamalla männät liikkeelle
(sylintereissä automaattinen säätö ) kengät teräsharjalla karkeiksi
rummut puhtaaksi hienolla hiekkapaperilla

valojen kokreus säätö on suljettu nestejärjestelmä eli sitä ei ole tarkoitettu korjattavaksi
eli joudut ostamaan uuden

toki voit yrittää nestettä laittaa sinne siten että lampulla olevan työsylinterin takaosasta otat pois sen messinki tulpan ja käsin vedät männän pitkälle ja injektio ruiskulla laitat jäähdytinnestettä sisään ja tulppa takaisin jonkun tiivistys mössön kanssa ja toivot että pitää
sama toiselle puolelle ja saattaa pelata
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Jarrujen balanssia voi toki sotkea jos jarrusylinteri on päästänyt jarrunesteet vuotamaan jarrurumpuun. Jarrunesteiset jarrukengät kun eivät paljon jarruta.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Jos jarruihin alkaa tulemaan häikkää on parempi vaihtaa kaikki palikat suoraan uusiin.Ladaan osia saa vielä kuitenkin suhteellisen halvalla,joten jarrut on väärä paikka nuukailla.
Guru

Viesti Kirjoittaja Guru »

Joo, kiitoksia vinkeistä...

Täytyy ottaa jarrut auki ja katsoa rassaanko vai vaihdanko osat uusiin.. 8)
André

Viesti Kirjoittaja André »

veli alexei kirjoitti:Jarrujen balanssia voi toki sotkea jos jarrusylinteri on päästänyt jarrunesteet vuotamaan jarrurumpuun. Jarrunesteiset jarrukengät kun eivät paljon jarruta.
Sen paremmin kuin peräöljyisetkään. Varsin tyypillistä, jos auto on seissyt pitempään. Käyttöön otettaessa vetoakselin stefat pyörähtävät vetoakselin mukana ja ovatkin sitten den väg. Moisen kyllä indikoi rummusta vuotava peräöljy...
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Vielä, jos pyörän jarrusylinteri on vuotanut, niin sitten on vaihdettava jarrukumit. Muuten ovat jarruliinat pian uudestaan märät.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Ja mittarin vaijerin vaihto voi auttaa, jos tasen edelleen on nopeusmittari mykkänä niin silloin edessä on vaihdelaatikon vaihto. Joistain on laatiokn pyörittäjän hampaat sökönä ja on todella hankala korjata.
Lada rules
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

eikös se valojen korkeus säätö toimi jarrunesteellä ?
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Team perseauki racing kirjoitti:eikös se valojen korkeus säätö toimi jarrunesteellä ?
Joo mutta se on suljettu järjestelmä jossa ei kai ole ilmausmahdollisuutta.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

Misha kirjoitti:
Team perseauki racing kirjoitti:eikös se valojen korkeus säätö toimi jarrunesteellä ?
Joo mutta se on suljettu järjestelmä jossa ei kai ole ilmausmahdollisuutta.
juu huomattu on mutta pressa kehotti laittamaan jäähdytys nestettä se pisti silmään
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
pressa
Viestit: 10544
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

tästähän oli toisessa topikissa juttua
järjestelmän "pystyy" täyttämään uudelleen kun sen purkaa autosta pois ja sen jälkeen säätimen kuoret auki ja sieltä se jousi pois
sen jälkeen uittaa täyteen jotain pakkasta kestävää nestettä
jarruneste siitä huono jos vuotaa maalipinnalle niin syövyttää
tosin uusikaan sarja ei alkuperämaasta maltaita maksa
Vastaa Viestiin