Hitsausgurut tänne..(kuvia)

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Hitsausgurut tänne..(kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kävipäs taas kivasti...luulin jo ettei ton pari kuukautta sitten ostetun 1500S:n kanssa tarvis ryhtyä mihinkään hitsaushommiin, mutta löytyyhän Ladasta kuin Ladasta aina pari reikää :evil: Näkymää apparin takatunkinkorvan kohdalta--->

Ruostetta
Ruostetta2

Massan alta paljastu siis tommonen näkymä...tunkinkorvan takana tollanen parin sormen mentävä reikä ja edessä hieman pienempi kolo.Muutoin pelti on ympärillä kovaa.

Itse en ymmärrä hitsauksesta hölkäsen pöläystäkään, joten haluaisinkin vaan kuulla jonkun osaavan mielipiteen siitä, kuinka vaikea toi on korjata hitsaamalla? Joutuuko tossa leikkelemään enemmänkin osaa vai selviää pienemmillä palasilla vai mitä? Eikös tuolla kohdalla ole helmapalkki vai mikä? :oops: Siis joku ammattilainen saa hoitaa tuon tietenkin...

Entä millä aineella olisi hyvä estää/hidastaa muutaman pienen ruostetäplän eteneminen helmassa? Niinkuin kuvasta näkyy (Klik), ruoste ei lähtenyt mihinkään vaikka porakoneen teräsharjalla vingutin.Vai olisko parempi tuohonkin kohtaan laittaa uutta peltiä? Loput helmasta on onneksi kovaa tavaraa kun putsailin sen puhtaaksi.Tarkotus olis helmaan laittaa ensin ruosteenestopohjamaali, pintamaali ja päälle mustaa kiveniskumassaa...onko muita hyviä ehdotuksia? Eipä varmaan kannata yrittääkkään käydä maalaamaan tota helmaa korinväriseksi, se jää kuitenkin mataksi ja eriväriseksi kun noitten spraypurkkien kanssa häärää.

Kiitoksia taas jos viitsitte jelppiä miestä mäessä...
Viimeksi muokannut Jokari, 15.7.2005 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Mikää hitsari olekaan mutta tein omaan autoon (samara) vastaavaan kohtaan pohjalevyn ja helman liitos seuraavasti. Kaikki ruosteiset ja pehmeät pellit pois kunnes tulee terve ja kiiltävä pelti. Tietenkin ensin massa reijän ympäriltä otin pois jotta näki kuinka paljon piti ottaa. Sitten vaan sopivakokoinen peltilätkä, joka just ja just menee sisään tehtyyn reikään ja ensin vähä heftasin joka sivusta. Sen jälkeen ympäriasti saumaa. Tuli vähä ruma mut kyl se pohjassa kelpaa olla. Sitten vaan sinkkimaali päälle ja tarvis vielä laittaa massaa siihen kohtaan kans.

Motonetissakin myydään semmosia aineita, jotka muuttaa ruosteen kovaksi ja näin estävät sen leveämisen. Se varmaan menis aika hyvin siihen helmaan (Klik)-kohtaan. Päälle sinkkimaalia sitten pohjamaalia, pintamaali ja jotain massa niin eiköhän 10v taas kestää se kohta.

Edit: Tietenkin verhoilu kyseisestä kohdasta vähä purettiin ettei koko lara syty palamaan
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

foma kirjoitti:Sitten vaan sinkkimaali päälle ja tarvis vielä laittaa massaa siihen kohtaan kans.
Massan alle joku veden pitävä maali, muuten pienestä massaan tulleesta reiästä pääsee vettä massan alle ja alkaa muhimaan. Erittäin tärkeää on myös suojata paikka sisäpuolelta, vähintään kotelonsuoja-aineella.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Hitsausgurut tänne..(kuvia)

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jokari_ kirjoitti: ruoste ei lähtenyt mihinkään vaikka porakoneen teräsharjalla vingutin.
Nuo porakoneiden teräsharja systeemit o ihan turhia kamppeita. Jos ei ole paineilmaa käytössä, niin paras vaihtoehto on semmoinen kulmahiomakoneeseen kiinnitettävä teräsharja. Jos on paineilmaa, nii semmoinen säkistä imevä hiekkapuhallus laite ja pienempiin vaurioihin pistepuhallus laite. Ruosteen päälle on ihan turha laittaa mitään. Paitsi jos on myymässä autoa :-)

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Hitsausgurut tänne..(kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kuvat eivät näemmä enää toimineet, joten siirsin ne uuteen paikkaan

,_,/ukka kirjoitti:
Jokari_ kirjoitti: ruoste ei lähtenyt mihinkään vaikka porakoneen teräsharjalla vingutin.
Nuo porakoneiden teräsharja systeemit o ihan turhia kamppeita. Jos ei ole paineilmaa käytössä, niin paras vaihtoehto on semmoinen kulmahiomakoneeseen kiinnitettävä teräsharja. Jos on paineilmaa, nii semmoinen säkistä imevä hiekkapuhallus laite ja pienempiin vaurioihin pistepuhallus laite. Ruosteen päälle on ihan turha laittaa mitään. Paitsi jos on myymässä autoa :-)

,_,/ukka
Tjooh, jos ois rälläkkä niin tottakai sillä oisin huiskin, muttakun ei ole, täytyy kattoo josko joku lainais.

Luulis kait tommosen pienen ruostekohdan pari vuotta kestävän, kun vetää jotain ruosteenpysäyttäjää tms. ja maalailee hyvin päälle.Lada kun on kyseessä, niin valitettavasti luulen motin laakeavan mun tuurilla ennen kun tuo ruostuu läpi :twisted:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pressa
Viestit: 10534
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

kun olet ruostekorjauksen tehnyt niin ota kotelon takapäästä se kumitulppa pois ja sieltä ruiskuta öljy-vaseliini-seosta koteloon
öljyseos kotelon sisällä pysäyttää ruostumista todella hyvin
ja toimenpiteen uusimalla kerran vuodessa säästyy hitsaamiselta
myös ovien sisään kannataa öljyä laittaa niin nekin säilyvät
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Hitsausgurut tänne..(kuvia)

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jokari_ kirjoitti:
Luulis kait tommosen pienen ruostekohdan pari vuotta kestävän, kun vetää jotain ruosteenpysäyttäjää tms. ja maalailee hyvin päälle.Lada kun on kyseessä, niin valitettavasti luulen motin laakeavan mun tuurilla ennen kun tuo ruostuu läpi :twisted:
Nyt näky kuvakin. Juu, tuollaa saumasta kun ruostuu niin on sama tekeekö mitään vai antaako olla. Muutama vuosi ja saa näyttää "mikki liimaa". Ei sinne peltien väliin saa millään mitään ruosteen pysäyttäjää/poistajaa työnnettyä. Olisi pitänyt tehdä ennen kun alkaa ruostumaan, ts. kotelosuojaus jäänyt tekemättä/uusimatta.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

pressa kirjoitti:kun olet ruostekorjauksen tehnyt niin ota kotelon takapäästä se kumitulppa pois ja sieltä ruiskuta öljy-vaseliini-seosta koteloon
öljyseos kotelon sisällä pysäyttää ruostumista todella hyvin
ja toimenpiteen uusimalla kerran vuodessa säästyy hitsaamiselta
myös ovien sisään kannataa öljyä laittaa niin nekin säilyvät
Juu, ruosteen esto on kuin öljyn vaihto: Pitää tarkistaa säännööllisesti ja uusia määräajoin. Moni kuvittelee että ku kerran tekee niin se on sitte siinä.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Hitsausgurut tänne..(kuvia)

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jokari_ kirjoitti: Massan alta paljastu siis tommonen näkymä...tunkinkorvan takana tollanen parin sormen mentävä reikä ja edessä hieman pienempi kolo.Muutoin pelti on ympärillä kovaa.

Itse en ymmärrä hitsauksesta hölkäsen pöläystäkään, joten haluaisinkin vaan kuulla jonkun osaavan mielipiteen siitä, kuinka vaikea toi on korjata hitsaamalla? Joutuuko tossa leikkelemään enemmänkin osaa vai selviää pienemmillä palasilla vai mitä? Eikös tuolla kohdalla ole helmapalkki vai mikä? :oops: Siis joku ammattilainen saa hoitaa tuon tietenkin...
Kyllähän tuo ihan korjattavalta paikalta näyttää. Ennen kun viet autoa hitsarille, niin tutki kunnolla kuinka "laho" se on. Muut tunkin korvakkojen ympärykset, helmat, vararenkaan kotelon pohja yms. vakiopaikat. Vaikuttas siltä että edellinen massasaus on veetty ruosteen ja "paskan" päälle, joten yllätyksiä voi löytyä lisääkin.
Pääseekö tuohon kohtaan käsiksi sisältä päin matot, penkin ja äänieristeet purkamalla? Jos pääsee niin voi olla helpompi paikata sieltä päin.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

pressa kirjoitti:kun olet ruostekorjauksen tehnyt niin ota kotelon takapäästä se kumitulppa pois ja sieltä ruiskuta öljy-vaseliini-seosta koteloon
öljyseos kotelon sisällä pysäyttää ruostumista todella hyvin
ja toimenpiteen uusimalla kerran vuodessa säästyy hitsaamiselta
myös ovien sisään kannataa öljyä laittaa niin nekin säilyvät
Täytynee vielä harkita ton öljyn kanssa läträystä, kun ehdin jo tyhjentää litran purkin kotelosuoja-ainetta helmoihin niistä helman pienistä rei'istä.Viekö tuo takapään tulppa sitte eri paikkaan? :shock:
,_,/ukka kirjoitti:Nyt näky kuvakin. Juu, tuollaa saumasta kun ruostuu niin on sama tekeekö mitään vai antaako olla. Muutama vuosi ja saa näyttää "mikki liimaa". Ei sinne peltien väliin saa millään mitään ruosteen pysäyttäjää/poistajaa työnnettyä. Olisi pitänyt tehdä ennen kun alkaa ruostumaan, ts. kotelosuojaus jäänyt tekemättä/uusimatta.
Niinpä, tästä mätäkasasta saamme syyttää edellisiä omistajia, mä olen syytön tapahtuneeseen :wink:

Auton toiseksi edellinen omistaja oli hitsauttanut vasemman helman kokonaisuudessaan.Ainoa vaan että pohjamaalia oli huiskittu sinne tänne ja massaa päälle---> ruostetta näkyy paikoin massan läpi :evil: :evil: Että näin meillä ruostekorjaukset :evil:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Hitsausgurut tänne..(kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jokari »

,_,/ukka kirjoitti:
Jokari_ kirjoitti: Massan alta paljastu siis tommonen näkymä...tunkinkorvan takana tollanen parin sormen mentävä reikä ja edessä hieman pienempi kolo.Muutoin pelti on ympärillä kovaa.

Itse en ymmärrä hitsauksesta hölkäsen pöläystäkään, joten haluaisinkin vaan kuulla jonkun osaavan mielipiteen siitä, kuinka vaikea toi on korjata hitsaamalla? Joutuuko tossa leikkelemään enemmänkin osaa vai selviää pienemmillä palasilla vai mitä? Eikös tuolla kohdalla ole helmapalkki vai mikä? :oops: Siis joku ammattilainen saa hoitaa tuon tietenkin...
Kyllähän tuo ihan korjattavalta paikalta näyttää. Ennen kun viet autoa hitsarille, niin tutki kunnolla kuinka "laho" se on. Muut tunkin korvakkojen ympärykset, helmat, vararenkaan kotelon pohja yms. vakiopaikat. Vaikuttas siltä että edellinen massasaus on veetty ruosteen ja "paskan" päälle, joten yllätyksiä voi löytyä lisääkin.
Pääseekö tuohon kohtaan käsiksi sisältä päin matot, penkin ja äänieristeet purkamalla? Jos pääsee niin voi olla helpompi paikata sieltä päin.

,_,/ukka
Aika tarkkaan tuli lada koputeltua läpi tossa jokuaika takaperin.Nää vakiomätäpaikat, eli takalokarien etuosat, vararenkaan kotelon sauma ulko/sisäpuolelta sekä oikean takalokasuojan ja pohjan sauma olivat kovaa kamaa.Muutenkin pohja on ihan ok massassa, tosin hiekka/kura/savi-sekotusta on vähän joka puolella.Ihmettelenkin että missä ihmeen soramontussa Ladalla on ajettu, kun tota harmaata paskaa on jokapuolella.Tolla pihalla seisovalla 1200ässällä on ajettu 7 vuotta nyt, enkä ole pohjaa putsannut oikeastaan koskaan, silti pohja on pirun puhdas.

Tohon mätäpaikkaan tuskin pääsee sisältä päin käsiksi, koska se ei varsinaisessa pohjapellissä ole :roll:

Ainiin joo, takalokarien kaaretkin on vedetty massalla, ilmeisesti tarkoituksena on ollut peitellä alkavia ruosteita jälleen kerran :evil: takalokari

Noh, voineeko 100 €uron autolta vaatiakkaan täydellistä ruosteettomuutta :roll:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

pressa kirjoitti:kun olet ruostekorjauksen tehnyt niin ota kotelon takapäästä se kumitulppa pois ja sieltä ruiskuta öljy-vaseliini-seosta koteloon
öljyseos kotelon sisällä pysäyttää ruostumista todella hyvin
ja toimenpiteen uusimalla kerran vuodessa säästyy hitsaamiselta
myös ovien sisään kannataa öljyä laittaa niin nekin säilyvät
sitten seuraavan kerran kun hitsailee öljyttyä autoa niin palaa koko kärry :lol:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lada-Jussi kirjoitti:
pressa kirjoitti:kun olet ruostekorjauksen tehnyt niin ota kotelon takapäästä se kumitulppa pois ja sieltä ruiskuta öljy-vaseliini-seosta koteloon
öljyseos kotelon sisällä pysäyttää ruostumista todella hyvin
ja toimenpiteen uusimalla kerran vuodessa säästyy hitsaamiselta
myös ovien sisään kannataa öljyä laittaa niin nekin säilyvät
sitten seuraavan kerran kun hitsailee öljyttyä autoa niin palaa koko kärry :lol:
No sepäs se, öljy kun ei kuiva mihinkään...enkä nyt varsinkaan ovien sisään lähtis mitään öljyä työntämään :roll:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pressa
Viestit: 10534
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

no tästä öljyämisestä ollaan montaa mieltä
mutta entisiä autojani olen öljynnyt säännölliseti eikä niitä ole tarvinnut hitsata
eli mielestäni siitä on ollut apua
eikä se öljy siellä ovienkaan sisällä mitään haittaa
koska sitä ei siellä määräänsä enempää pysy
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

minä kanssa oljynnyt joka syksy pohjan ,kotelot ja ovetkin...
auttaa mielestäni hyvin taistelussa korroosiota vastaan.
ja en tiedä miten autojanne hitsaatte ,mutta se sauman toinenki puoli on syytä kaivaa esiin ,oli autoa öljytty tahi nou, muuten saattaapi tulla ei toivottu nuotio :cry:
mutta kukin tehkööt niinku parhaaks näkee.
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Vastaa Viestiin