70-luvulla olivat muotia mitä suurimmassa määrin poikasten polkupyörissä kättämät pitkät satulat, joissa monasti oli myös korkea selkänojarauta. Sen sijaan 60-luvun ehdoton hittituote oli alla olevassa kuvarykelmässä esiintyvä traktorin hyttityyppi. Hytti on kaksitoiminen eli sateella ajetaan huppu alhaalla ja auringon paistaessa sen saa ylös. Mielenkiintoni asiaa kohtaan on valtava johtuen osittain siitä syystä, että näitä hyttejä ei nykyään näe käytössä enää ollenkaan. Vanhemmat traktorit ovat yleensä avo-ohjaamoisia eli nämä hytit lienee revitty niistä ajan saatossa pois. Meillä oli vielä muutama vuosi sitten vanha avo-ohjaamoinen Nuffield, jossa lienee aikanaan ollut tälläinen. Päättelin sen siitä, että sen lokasuojissa oli kiinnitysreiät. Poikasena ollessani meillä oli vanha Fordson Power Major, jossa oli myös tällainen ohjaamo. Olen monesti ottanut erilaisissa piireissä puheeksi tämän hyttityypin ja aina saan kuulla samat jorinat: "Niiden alle moni kuoli kun se traktori kippasi". Eittämättä näin on monasti käynyt, mutta eiköhän olisi kuollut ilmankin tuota ohjaamoa. En usko, että monikaan olisi kyllin äkkiä saanut hypättyä alta pois vaikkei tätä rättiä olisi edessä ollutkaan. Hyttiin kulkeminen oli hivenen vaivalloista kun sinne piti kivuta takakautta nostolaitteiden yli. Koska kyseessä on tietyn ajan hittituote, on jollakulla tätäkin palstaa seuraavalla pakko olla näistä jotakin tietoa. Kysymykseni teille kuuluukin seuraavasti:
1. Olivatko nämä suomalaista valmistetta vai tuotettiinko näitä ulkomaillakin. Itse en ole muissa maissa vastaavia nähnyt. Markkinoiko näitä kenties esim. Hankkija
2. Onko tällä hytillä jokin virallinen nimikin? Itse olen kuullut näitä kutsuttavan nimellä "Masin ohjaamo".
Alla nähtävät kuvat on kuvattu Rämsöössä Kowan Teknolokian päivillä
Tämä lienee yksinkertaisin mahdollinen malli. Saattaa olla jopa omavalmiste. Tässä ei ole muuta kattoa kuin lasit ja tuo rätti.
Tämä on jo astetta kehittyneempi. Metallista kattoakin on jo parikymmentä senttiä ennen rättiä. Tässä tuulilasinpyyhin on käsikäyttöinen.
Tämän on pakko olla tehdasvalmisteinen. Puolet katosta on jo peltiä ja se on prässätty. Tästä kehittyneemmässä versiossa myös hytin alaosa oli pellillä vuorattu eli ajoviima ei ottanut polviin. Näissä kuvissa esitetyissä hyteissä oli ainoastaan riippuva rätti vähän samaan tapaan kuin kaikkien tuntemissa pappa-Tunturien tuulilaseissa.