Traktorimobilismiä: Aika ennen turvaohjaamoita

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Traktorimobilismiä: Aika ennen turvaohjaamoita

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

70-luvulla olivat muotia mitä suurimmassa määrin poikasten polkupyörissä kättämät pitkät satulat, joissa monasti oli myös korkea selkänojarauta. Sen sijaan 60-luvun ehdoton hittituote oli alla olevassa kuvarykelmässä esiintyvä traktorin hyttityyppi. Hytti on kaksitoiminen eli sateella ajetaan huppu alhaalla ja auringon paistaessa sen saa ylös. Mielenkiintoni asiaa kohtaan on valtava johtuen osittain siitä syystä, että näitä hyttejä ei nykyään näe käytössä enää ollenkaan. Vanhemmat traktorit ovat yleensä avo-ohjaamoisia eli nämä hytit lienee revitty niistä ajan saatossa pois. Meillä oli vielä muutama vuosi sitten vanha avo-ohjaamoinen Nuffield, jossa lienee aikanaan ollut tälläinen. Päättelin sen siitä, että sen lokasuojissa oli kiinnitysreiät. Poikasena ollessani meillä oli vanha Fordson Power Major, jossa oli myös tällainen ohjaamo. Olen monesti ottanut erilaisissa piireissä puheeksi tämän hyttityypin ja aina saan kuulla samat jorinat: "Niiden alle moni kuoli kun se traktori kippasi". Eittämättä näin on monasti käynyt, mutta eiköhän olisi kuollut ilmankin tuota ohjaamoa. En usko, että monikaan olisi kyllin äkkiä saanut hypättyä alta pois vaikkei tätä rättiä olisi edessä ollutkaan. Hyttiin kulkeminen oli hivenen vaivalloista kun sinne piti kivuta takakautta nostolaitteiden yli. Koska kyseessä on tietyn ajan hittituote, on jollakulla tätäkin palstaa seuraavalla pakko olla näistä jotakin tietoa. Kysymykseni teille kuuluukin seuraavasti:
1. Olivatko nämä suomalaista valmistetta vai tuotettiinko näitä ulkomaillakin. Itse en ole muissa maissa vastaavia nähnyt. Markkinoiko näitä kenties esim. Hankkija
2. Onko tällä hytillä jokin virallinen nimikin? Itse olen kuullut näitä kutsuttavan nimellä "Masin ohjaamo".

Alla nähtävät kuvat on kuvattu Rämsöössä Kowan Teknolokian päivillä


Tämä lienee yksinkertaisin mahdollinen malli. Saattaa olla jopa omavalmiste. Tässä ei ole muuta kattoa kuin lasit ja tuo rätti.
Kuva

Tämä on jo astetta kehittyneempi. Metallista kattoakin on jo parikymmentä senttiä ennen rättiä. Tässä tuulilasinpyyhin on käsikäyttöinen.
Kuva

Tämän on pakko olla tehdasvalmisteinen. Puolet katosta on jo peltiä ja se on prässätty. Tästä kehittyneemmässä versiossa myös hytin alaosa oli pellillä vuorattu eli ajoviima ei ottanut polviin. Näissä kuvissa esitetyissä hyteissä oli ainoastaan riippuva rätti vähän samaan tapaan kuin kaikkien tuntemissa pappa-Tunturien tuulilaseissa.
Kuva
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kyllähän nuo katteet tuttuja ovat.Niitä käytettiin kesät talvet.Koska ohjaamossa ei ollut lämmityslaitetta niin lasit pysyivät kirkkaina talvellakin.Talvella kuomu suojasi lumisadetta,räntäsadetta ja viimaa vastaan.Kesällä taas vesisadetta vastaan.Vaikka ohjaamoon oli vaikea kulkea oli avoimesta takapäästä hyötyäkin-kuljettaja näki hyvin nostovarsiin esimerkiksi kynnettäessä,peruuttaessa,takapuskulevyä ja kantokoukkua käytettäessä.Tuskinpa noiden ohjaamoiden vika oli jos traktori pyörähti ympäri.Eräs tapa nostaa traktori ylös suosta oli tämä:Iskettiin pölli takarenkaan etupuolelle ja sidottiin se traktorin renkaaseen kettingillä ja pienellä vaihteeella ajettiin takapyörä ylös ja jotain kantavaa alle.Jos traktorin keula tahtoi nousta ylös niin eikun kytkintä.Jos kytkintä painoi liikaa niin koko keula tuli vauhdilla rikkoen etupyörien ripustukset tai ainakin rasitti niitä.Olen minä tällaisessa kuomussa nähnyt sähkölläkin toimivan pyyhkijän,missä moottori on heti pyyhkijän holkin vieressä.Tällaisia pyyhkijöitä oli ennen vanhoissa mobiileissa ja venäläisissä maastoautoissa.Eräässäkin pyyhkijämallissa virta tuli koko ajan pyykijälle.Pyyhkijä käynnistettiin eräällä vipumekanismilla jossa pyyhkijän moottorin hiili laskettiin kollektoriin ja moottori alkoi toimia.Sammuttaminen tapahtui nostamalla hiiliharja ylös.Kuomut poistuivat kai jo 70-luvulla turvamääräysten kiristymisen takia.Silloin alkoivat yleistyä jonkinlaiset turvaohjaamot.Kuten alimmaisessa kuvassa näkyy on kuomua korjattu jonkinlaisella "jeesusteipillä".Kun kuomu onli huonossa kunnossa oli ohjaamosta helppo luopua.Kuomukatteet edustavat aikansa kehitystä,jota varmaan kukaan ei ole älynnyt tallentaa :cry: .
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Sen verran voin ehkä avittaa kysymyksissä, että toi malli 1 ei varmaankaan ole "omavalmiste", koska itseltä löytyy täsmälleen samanlainen ja tuli aikoinaan ton taavetin (30D-58 ) mukana.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin