Lada 1200 s hifiprojekti
Lada 1200 s hifiprojekti
Eli tuli keväällä hankittua tutulta täysin läpikäyty ja ruosteeton 1200s -89. Nyttemin on alkanut tehon ja musiikin puute vaivaamaan. Syyskuussa olis tarkotus laittaa ainaki 1500 kone, ellei jotain vielä kivampaa löydä siihen mennessä. Hifit on johdotettu ja soittimelle tehty hienompi paikka ja takaluukkuun kiinteä subbarikotelo ja välipohja luukkuun, jotka päällystetty mustalla alcantra kankaalla, jossa lukee punaisella lada 1200s. Taakse olisi vielä tarkoitus hattuhyllyyn laittaa pioneerin 6x9 ja eteen clarionin 2-tie erillissarja. Soittimena toimii JVC:n KD-DV6101 dvd/mp3 -soitin ja vahvistimena toistaiseksi MC Hammerin Tornado (4x300W tai 2x600W). Kun rahaa tulee lisää näyttöjä tulee ainakin yksi ellei kaksikin. Paikat ovat vaan kovin kadoksissa.
Nyt kuitenki kaipaisin kokemuksia ja neuvoja 6x9 ja erillissarjan asentamisesta. Miten kannattaa homma tehdä ja mihin asentaa. Erillissarjan diskantit tulee a-palkin yläosaan ja midbassoja olen ajatellut laittaa ovien edessä oleviin pahveihin joihin muokataan lasikuidusta tai vanerista paikat. Lähinnä kiinnostaa maailman vinkit ja neuvot ja ehdotuo 6x9 asennus. Kun jos asentaa ne vain hattuhyllyyn ilman minkäänlaisia koteloita, eikö ne oli aika vaarassa rikkoontua subin aiheuttaman paineen johdosta. Näin ainakin on moni kertonut. Joten kaikentukset koko projektia koskien otetaan vastaan. Ja kuvia tulee jossain vaiheessa kun sattuu kamera mukaan ja ehdin projektille tehdä jonkinlaisen sivuston.
Nyt kuitenki kaipaisin kokemuksia ja neuvoja 6x9 ja erillissarjan asentamisesta. Miten kannattaa homma tehdä ja mihin asentaa. Erillissarjan diskantit tulee a-palkin yläosaan ja midbassoja olen ajatellut laittaa ovien edessä oleviin pahveihin joihin muokataan lasikuidusta tai vanerista paikat. Lähinnä kiinnostaa maailman vinkit ja neuvot ja ehdotuo 6x9 asennus. Kun jos asentaa ne vain hattuhyllyyn ilman minkäänlaisia koteloita, eikö ne oli aika vaarassa rikkoontua subin aiheuttaman paineen johdosta. Näin ainakin on moni kertonut. Joten kaikentukset koko projektia koskien otetaan vastaan. Ja kuvia tulee jossain vaiheessa kun sattuu kamera mukaan ja ehdin projektille tehdä jonkinlaisen sivuston.
Itse olen laittanut 6x9 hattuhyllylle ihan kuviosahalla sahaamalla sopivat reiät. Ei yhdessäkään minun tai tuttuni autossa ole 6x9 rikkonut subbarielementin tekemä paine, niinsanotusta "hyppyyttämisestä" kyllä puhutaan, mutta itse en ole havainnut kyseistä ilmiötä.
Itselläni oli aikonaan samanlainen vahvistin kun sinulla ja voin kertoa että valmistaja ilmoittaa tehot todellakin yläkanttiin. Kävin mittauttamassa vahvistimen tehot ja tehoa saatiin korkeintaan 60% valmistajan ilmoittamasta tehosta.
Midbassoille kannattaa tehdä hyvät kotelot (etenkin niille tehtävät asennuskaulukset tulee olla tukevat).Ladan oviin onkin todella hankala koteloita, ellei tuo koteloa kovin pitkälle matkustamoon päin (siis ovesta ulospäin).
Mutta onnea projektiin ja jäämme kiinnostuneina odottamaan kuvia.
Itselläni oli aikonaan samanlainen vahvistin kun sinulla ja voin kertoa että valmistaja ilmoittaa tehot todellakin yläkanttiin. Kävin mittauttamassa vahvistimen tehot ja tehoa saatiin korkeintaan 60% valmistajan ilmoittamasta tehosta.
Midbassoille kannattaa tehdä hyvät kotelot (etenkin niille tehtävät asennuskaulukset tulee olla tukevat).Ladan oviin onkin todella hankala koteloita, ellei tuo koteloa kovin pitkälle matkustamoon päin (siis ovesta ulospäin).
Mutta onnea projektiin ja jäämme kiinnostuneina odottamaan kuvia.
2101 1300 tic
2101 1200L -86 Kesäauto
Moskvitch Elite 1500S -76 projektina
2101 1200L -86 Kesäauto
Moskvitch Elite 1500S -76 projektina
Itse jättäisin 6*9 kaupan hyllylle, ja ostaisin 3-tie erillissarjan eteen. Itseasiassa olen mietiskellytkin peerlessin 3-tie rakennussarjaa, ja taakse en osta mitään (korkeintaan jotkut koksut, ja nekin säädetty hiljaselle), johtuen siitä, että harvoin itse omassa autossa takapenkillä istun ja keskiäänet hattuhyllyllä saavat musiikin kuulostamaan eteen kökköiseltä.
Ja kun on tarpeeksi hyvä erillissarja edessä, niin siitä kuulee takapenkkiläisetkin hyvin. Ja jos eivät halua subbarin pauketta kuulla, niin minulla on kyllä nappi josta saa sen hiljaseks
Itselläni foortiin valmisteilla kotelot peilikolmioihin, ja diskantit ovat a-pilareissa silmien korkeudella. 6,5 tuumaset on ovissa.. Asennuskuvat on kyllä netissä, mutta linkkiähän en tänne uskalla laitta kun kysymys on kuitenkin foordista
Ja kun on tarpeeksi hyvä erillissarja edessä, niin siitä kuulee takapenkkiläisetkin hyvin. Ja jos eivät halua subbarin pauketta kuulla, niin minulla on kyllä nappi josta saa sen hiljaseks

Itselläni foortiin valmisteilla kotelot peilikolmioihin, ja diskantit ovat a-pilareissa silmien korkeudella. 6,5 tuumaset on ovissa.. Asennuskuvat on kyllä netissä, mutta linkkiähän en tänne uskalla laitta kun kysymys on kuitenkin foordista

- TOVERI NIVA
- Viesti:
- LamaAjanElvis
entä jos tuikkaat hattuhyllyyn keskelle vielä "refleksireijän" alentamaan painetta takaluukusta niin ei 6x9:it varmaan ota itseensä niin helposti.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
no en usko että kuus ysit nyt hajoaisivatkaan supparin paineesta. ittellä on varmaan kohta tulossa kotelot kuusyseille. eli ne "roikkuu" siellä kontin puolella. tällöin ne soi paljon paremmin, ainakin sinne mistä yleensä ajetaan ladaa, ja kuunnellaan musiikkia
(jotkut saattavat tietty harrastaa tätä kontissakin
)

Ja projekti seisoo. Vahvistin tuli jo postissa ajat sitten, mutta soitin ja 6x9 ovat jääneet jonnekin matkan varrelle ja pahasti. Myyjä, eikä kuljetusfirma kumpainekaan vastaa sähköpostiin. Tarvii varmaan tänään alkaa soitella perään, muuten tulee vahvistimesta hieman turhan kallis.
Mutta muuten alkaa olla asennukset kunnossa. Onpahan ainakin ollut aikaa sählätä kamoja odotellessa. Kuvia jossain vaiheessa, kun aikaa ja motivaatiota koneella istumiseen löytyy tarpeeksi.

Ja taas edistystä. Soitin on kiinni ja edelliset bilteman koteloidut takakaiuttimet toimivat etukaiuttimina etupenkkien alla. Subi ja vahvistimet on takaluukussa, mutta asennuksen hienoudesta ei sitten käydäkään sen suurempaa keskustelua. Soittimen paikkaan olen kokolailla tyytyväinen vaikka hieman korinpunaista maalia tarvitsee vielä ruiskia. Erillissarja toistaiseksi paketissa ja odottaa koteloiden valmistumista. Samoin 6x9, joille kuitenkin reijät jo piirretty, mutta sahaus siirtyy sunnuntaille, kiitos ruis rockin ja lauantaisten töiden. Muuten alkaa olla kaikki hyvällä mallilla. Kun muut hommat kunnossa alkaa takaluukun koristelu. Samoin näytöt aurinkolippoihin ja muutama katodiputki sisustaan. c",)
kyllähän ne kuusysit kärsii paineesta, mutta ootko sitten tekemässä/saamassa sinne semmosen paineen että ne ei sitä kestä? mulla oli ladan paksissa kaks 15"subbaria isoossa kotelossa ja paksiin jäi justjust tilaa sillee että kuusysit mahtu
vahvistin anto monona 1200w ja ne soi sen ladan paksissa vielläkin
mut jos varmanpäälle pelaat ja tilaa jää ni voithan "eristää" ne kuusysit vaik välivanerilla tai koteloida ne
vahvistin anto monona 1200w ja ne soi sen ladan paksissa vielläkin
mut jos varmanpäälle pelaat ja tilaa jää ni voithan "eristää" ne kuusysit vaik välivanerilla tai koteloida ne
Itellä oli sonyn 6.5" erillissarja hattu hyllyllä ja lanzarin 15" subi.
niin eihän se toiminu kun erillissarja liikkui subin voimasta.sitten tein 6.5" pienet kotelot niin johan alko soimaan.
Nykyään ladassani :
Sonyn cdx-r3350 mp3 soitin
Sonyn ht170sn 6.5" erillisarja
Autostudion E-80.4 pääte 4x80w/2x260w
Jbl w15gti 15" Subi 800w/5000w
Autostudion X-4500 pääte
Caliberin 8 faradin kondensaattori
Caliberin johdoktukset
Optiman yellow top akku
ja kaikkee muuta pikku kivaa..
niin eihän se toiminu kun erillissarja liikkui subin voimasta.sitten tein 6.5" pienet kotelot niin johan alko soimaan.
Nykyään ladassani :
Sonyn cdx-r3350 mp3 soitin
Sonyn ht170sn 6.5" erillisarja
Autostudion E-80.4 pääte 4x80w/2x260w
Jbl w15gti 15" Subi 800w/5000w
Autostudion X-4500 pääte
Caliberin 8 faradin kondensaattori
Caliberin johdoktukset
Optiman yellow top akku
ja kaikkee muuta pikku kivaa..
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89