Sivu 1/1

Nopeudenrajoittimet Säätöön?

Lähetetty: 16.6.2005 22:18
Kirjoittaja tahko
Töllössä sanottiin Kympin Uutisissa että Konginkankaan onnettomuuden tutkijalautakunta suosittaa raskaanliikenteen nopeudenrajoittimien säätämistä 80 km/h arvoon. Sittenpä ne eivät taida saada enää vauhtiä mäkiin. Se ehdotus menee kuulemma LVM:n käsittelyyn ja arviointiin. Taitaa muuten mennä varmaan läpi, koska Suomessa on sitouduttu valtiovallan taholta hankkeeseen, jossa Suomesta tehdään maailman turvallisin yhteiskunta.

Muistattekos muuten lama-aikana kun Ahon hallitus paini vaihtotaseen vajeen kanssa ja valtionvelka meinasi karata käsistä? Tuolloinhan meinasi julkisuudessa liikkuneiden tietojen mukaan Suomen luottoluokituskin tippua. Silloin meinattiin värkätä energiansäästöohjelma, jonka osana oli valtakunnallinen 80 km/h yleinen kattonopeus. Sen piti koskea suunitelmien mukaan myös moottoriteitä. Tuo episodi osoitti että on olemassa jossain kassakaapissa laskelmat saavutettavasta polttoaineen säästöstä jos nopeus pudotetaan 100 km/h -> 80 km/h. Samalla periaatteella on varmaan olemassa yhtä lailla laskelmat onnettomuuksien määrän ja niiden seurauksien muutoksesta kun nopeuksia lasketaan.

Lähetetty: 16.6.2005 22:40
Kirjoittaja Team perseauki racing
parivuotta sitten luin jostain autoalan lehdestä tutkimuksen että rajoitukset pitäisi laskee miinuksen puolelle jotta liikenne kuolemat olis 0%

Lähetetty: 17.6.2005 0:20
Kirjoittaja Laduri
Ei sais mäkiin vauhtia ei.Eikä tuo kolari johtunu vauhista.Kärrytki on niin painavia ettei niitä linkkuun mennessä saa suoraks ku ylinopeudella.
Nuo rajottimet ei toimi muutenkaan. Esim 113 Scanialla ajettiin mittarin mukaan 89, TVH'n nopeusnäyttö anto 98 lukeman ja piirturi teki rantua 85 kohalle :lol:

Lähetetty: 17.6.2005 9:04
Kirjoittaja estate
Kyllähän se olisi parempi, että rekkojen nopeus rajoitettaisiin 120 km/h:ssa. Ei tarvitsisi kevyenkaluston kuskien valittaa, että rekat ovat tientukkona ja muutenkin liikenne sujuisi paremmin. Ja saisivat ne rekat hieman resursseja pahan tilanteen varalta. Liikenneonnettomuuksia tulee tapahtumaan oli rajoitukset mitä tahansa, liikennetiheys vaikuttaa paljon enemmän.

Lähetetty: 17.6.2005 21:33
Kirjoittaja Nonnis
No... Kyllä 120 yhdistelmällä on jo aika uskalias vauhti.

Toi mun Scania ottaa Vammalasta Nokialle päin tullessa siihen isoon mäkeen 108 kun rajotinhan ei alamäelle mahda mitään, ja kyllä se on jo aika huimaa kyytiä :o

Mutta kyllä toi rajoittimen asettaminen 80:een on täysin kuolleena syntynyt idea :?

Lähetetty: 17.6.2005 22:10
Kirjoittaja esses
Mitähän ihmettä tuosta nopeuden alentamisesta olisi hyötyä. Siihen Konginkankaan onnettomuuteen ei olis yhtään mitään vaikuttanut, vaikka rajotin olis ollu missä. Kun kaikki huonot osatekijät osuu kohdalleen niin sillon vaan pamahtaa. Ja se vaan on niin.
Taas on semmoset asiantuntijat lakeja laatimassa, jotka ei ymmärrä autolla ajamisesta mitään.
Tai siis, jos rajotin säädetään nollaan, niin sillon ei kyllä auto törmää mihinkään, mutta siihen voi törmätä potkukelkka tai pyörä tai jalankulkija. Pitäskös niillekkin säätää rajotin nollaan.
Kun ei kukaan liikkus, niin ei tulis törmäyksiä, ja kohta liikus vaan eläimet, kun ihmiskunta kasvattas koiranputkea.

Lähetetty: 18.6.2005 10:14
Kirjoittaja Nonnis
Joo ei varmasti oo ollut yhtään rekkamiestä tota ehdotusta suunnittelemassa!

En kyllä myöskään ymmärrä sitä logiikkaa että linja-autolla saa ajaa sataa (rajoitin 105:ssä). Miksi niitä ei katsota samalla silmällä kuin rahtiliikennettä, kun vielä kyydissä on rahassa mittaamaton ihmislasti?

Lähetetty: 18.6.2005 13:30
Kirjoittaja Teppo
Nonnis kirjoitti:Joo ei varmasti oo ollut yhtään rekkamiestä tota ehdotusta suunnittelemassa!

En kyllä myöskään ymmärrä sitä logiikkaa että linja-autolla saa ajaa sataa (rajoitin 105:ssä). Miksi niitä ei katsota samalla silmällä kuin rahtiliikennettä, kun vielä kyydissä on rahassa mittaamaton ihmislasti?
En ole asiaan sen syvällisemmin perehtynyt mutta muistelisin että bussien paino on keskimäärin aika paljon rekkoja pienenpi?

Hyvä esimerkkihän olisi laittaa rajoittimet pelkkään nuppiin 100 km/h ja kärrillä 80 km/h. Ei olisi mikään mahdottomuus tehdä riittävän vaikeasti ohitettavaa väyläohjausta, joka kertoisi moottoriohjaukselle kärrin olemassaolosta. Tämä tietysti vain uusiin autoihin joissa on kehitetty luistonestoa sun muuta.

Lähetetty: 18.6.2005 15:04
Kirjoittaja LadaRacingTeam
Ja kyllähän siitä Suomen Talouskin kärsii jos nopeusrajoitin säädetään 80km/h.Näin maalaisjärjellä ajateltuna!

Lähetetty: 18.6.2005 22:15
Kirjoittaja Laduri
Nonnis kirjoitti:No... Kyllä 120 yhdistelmällä on jo aika uskalias vauhti.

Toi mun Scania ottaa Vammalasta Nokialle päin tullessa siihen isoon mäkeen 108 kun rajotinhan ei alamäelle mahda mitään, ja kyllä se on jo aika huimaa kyytiä :o

Mutta kyllä toi rajoittimen asettaminen 80:een on täysin kuolleena syntynyt idea :?
Sitä mäkeä jotku kutsuu "Sarkolan ahteeksi" :)

Vaan niin sano opettajaki kun niillä "ähvä-Volvoilla ja kakkos-kaanioilla" ajettii rahtia nii täytenä mentii satasta ja tyhjänä sataakahtakymppiä.