Nopeudenrajoittimet Säätöön?
Nopeudenrajoittimet Säätöön?
Töllössä sanottiin Kympin Uutisissa että Konginkankaan onnettomuuden tutkijalautakunta suosittaa raskaanliikenteen nopeudenrajoittimien säätämistä 80 km/h arvoon. Sittenpä ne eivät taida saada enää vauhtiä mäkiin. Se ehdotus menee kuulemma LVM:n käsittelyyn ja arviointiin. Taitaa muuten mennä varmaan läpi, koska Suomessa on sitouduttu valtiovallan taholta hankkeeseen, jossa Suomesta tehdään maailman turvallisin yhteiskunta.
Muistattekos muuten lama-aikana kun Ahon hallitus paini vaihtotaseen vajeen kanssa ja valtionvelka meinasi karata käsistä? Tuolloinhan meinasi julkisuudessa liikkuneiden tietojen mukaan Suomen luottoluokituskin tippua. Silloin meinattiin värkätä energiansäästöohjelma, jonka osana oli valtakunnallinen 80 km/h yleinen kattonopeus. Sen piti koskea suunitelmien mukaan myös moottoriteitä. Tuo episodi osoitti että on olemassa jossain kassakaapissa laskelmat saavutettavasta polttoaineen säästöstä jos nopeus pudotetaan 100 km/h -> 80 km/h. Samalla periaatteella on varmaan olemassa yhtä lailla laskelmat onnettomuuksien määrän ja niiden seurauksien muutoksesta kun nopeuksia lasketaan.
Muistattekos muuten lama-aikana kun Ahon hallitus paini vaihtotaseen vajeen kanssa ja valtionvelka meinasi karata käsistä? Tuolloinhan meinasi julkisuudessa liikkuneiden tietojen mukaan Suomen luottoluokituskin tippua. Silloin meinattiin värkätä energiansäästöohjelma, jonka osana oli valtakunnallinen 80 km/h yleinen kattonopeus. Sen piti koskea suunitelmien mukaan myös moottoriteitä. Tuo episodi osoitti että on olemassa jossain kassakaapissa laskelmat saavutettavasta polttoaineen säästöstä jos nopeus pudotetaan 100 km/h -> 80 km/h. Samalla periaatteella on varmaan olemassa yhtä lailla laskelmat onnettomuuksien määrän ja niiden seurauksien muutoksesta kun nopeuksia lasketaan.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Ei sais mäkiin vauhtia ei.Eikä tuo kolari johtunu vauhista.Kärrytki on niin painavia ettei niitä linkkuun mennessä saa suoraks ku ylinopeudella.
Nuo rajottimet ei toimi muutenkaan. Esim 113 Scanialla ajettiin mittarin mukaan 89, TVH'n nopeusnäyttö anto 98 lukeman ja piirturi teki rantua 85 kohalle
Nuo rajottimet ei toimi muutenkaan. Esim 113 Scanialla ajettiin mittarin mukaan 89, TVH'n nopeusnäyttö anto 98 lukeman ja piirturi teki rantua 85 kohalle

Keep on truckin'
Kyllähän se olisi parempi, että rekkojen nopeus rajoitettaisiin 120 km/h:ssa. Ei tarvitsisi kevyenkaluston kuskien valittaa, että rekat ovat tientukkona ja muutenkin liikenne sujuisi paremmin. Ja saisivat ne rekat hieman resursseja pahan tilanteen varalta. Liikenneonnettomuuksia tulee tapahtumaan oli rajoitukset mitä tahansa, liikennetiheys vaikuttaa paljon enemmän.
No... Kyllä 120 yhdistelmällä on jo aika uskalias vauhti.
Toi mun Scania ottaa Vammalasta Nokialle päin tullessa siihen isoon mäkeen 108 kun rajotinhan ei alamäelle mahda mitään, ja kyllä se on jo aika huimaa kyytiä
Mutta kyllä toi rajoittimen asettaminen 80:een on täysin kuolleena syntynyt idea
Toi mun Scania ottaa Vammalasta Nokialle päin tullessa siihen isoon mäkeen 108 kun rajotinhan ei alamäelle mahda mitään, ja kyllä se on jo aika huimaa kyytiä

Mutta kyllä toi rajoittimen asettaminen 80:een on täysin kuolleena syntynyt idea

Reippaina käymme rekkain alle 

Mitähän ihmettä tuosta nopeuden alentamisesta olisi hyötyä. Siihen Konginkankaan onnettomuuteen ei olis yhtään mitään vaikuttanut, vaikka rajotin olis ollu missä. Kun kaikki huonot osatekijät osuu kohdalleen niin sillon vaan pamahtaa. Ja se vaan on niin.
Taas on semmoset asiantuntijat lakeja laatimassa, jotka ei ymmärrä autolla ajamisesta mitään.
Tai siis, jos rajotin säädetään nollaan, niin sillon ei kyllä auto törmää mihinkään, mutta siihen voi törmätä potkukelkka tai pyörä tai jalankulkija. Pitäskös niillekkin säätää rajotin nollaan.
Kun ei kukaan liikkus, niin ei tulis törmäyksiä, ja kohta liikus vaan eläimet, kun ihmiskunta kasvattas koiranputkea.
Taas on semmoset asiantuntijat lakeja laatimassa, jotka ei ymmärrä autolla ajamisesta mitään.
Tai siis, jos rajotin säädetään nollaan, niin sillon ei kyllä auto törmää mihinkään, mutta siihen voi törmätä potkukelkka tai pyörä tai jalankulkija. Pitäskös niillekkin säätää rajotin nollaan.
Kun ei kukaan liikkus, niin ei tulis törmäyksiä, ja kohta liikus vaan eläimet, kun ihmiskunta kasvattas koiranputkea.
Joo ei varmasti oo ollut yhtään rekkamiestä tota ehdotusta suunnittelemassa!
En kyllä myöskään ymmärrä sitä logiikkaa että linja-autolla saa ajaa sataa (rajoitin 105:ssä). Miksi niitä ei katsota samalla silmällä kuin rahtiliikennettä, kun vielä kyydissä on rahassa mittaamaton ihmislasti?
En kyllä myöskään ymmärrä sitä logiikkaa että linja-autolla saa ajaa sataa (rajoitin 105:ssä). Miksi niitä ei katsota samalla silmällä kuin rahtiliikennettä, kun vielä kyydissä on rahassa mittaamaton ihmislasti?
Reippaina käymme rekkain alle 

En ole asiaan sen syvällisemmin perehtynyt mutta muistelisin että bussien paino on keskimäärin aika paljon rekkoja pienenpi?Nonnis kirjoitti:Joo ei varmasti oo ollut yhtään rekkamiestä tota ehdotusta suunnittelemassa!
En kyllä myöskään ymmärrä sitä logiikkaa että linja-autolla saa ajaa sataa (rajoitin 105:ssä). Miksi niitä ei katsota samalla silmällä kuin rahtiliikennettä, kun vielä kyydissä on rahassa mittaamaton ihmislasti?
Hyvä esimerkkihän olisi laittaa rajoittimet pelkkään nuppiin 100 km/h ja kärrillä 80 km/h. Ei olisi mikään mahdottomuus tehdä riittävän vaikeasti ohitettavaa väyläohjausta, joka kertoisi moottoriohjaukselle kärrin olemassaolosta. Tämä tietysti vain uusiin autoihin joissa on kehitetty luistonestoa sun muuta.
- LadaRacingTeam
- Viestit: 278
- Liittynyt: 26.11.2003 12:58
- Paikkakunta: Karstula/Mänttä
Sitä mäkeä jotku kutsuu "Sarkolan ahteeksi"Nonnis kirjoitti:No... Kyllä 120 yhdistelmällä on jo aika uskalias vauhti.
Toi mun Scania ottaa Vammalasta Nokialle päin tullessa siihen isoon mäkeen 108 kun rajotinhan ei alamäelle mahda mitään, ja kyllä se on jo aika huimaa kyytiä![]()
Mutta kyllä toi rajoittimen asettaminen 80:een on täysin kuolleena syntynyt idea

Vaan niin sano opettajaki kun niillä "ähvä-Volvoilla ja kakkos-kaanioilla" ajettii rahtia nii täytenä mentii satasta ja tyhjänä sataakahtakymppiä.
Keep on truckin'