Nopeudenrajoittimet Säätöön?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Nopeudenrajoittimet Säätöön?

Viesti Kirjoittaja tahko »

Töllössä sanottiin Kympin Uutisissa että Konginkankaan onnettomuuden tutkijalautakunta suosittaa raskaanliikenteen nopeudenrajoittimien säätämistä 80 km/h arvoon. Sittenpä ne eivät taida saada enää vauhtiä mäkiin. Se ehdotus menee kuulemma LVM:n käsittelyyn ja arviointiin. Taitaa muuten mennä varmaan läpi, koska Suomessa on sitouduttu valtiovallan taholta hankkeeseen, jossa Suomesta tehdään maailman turvallisin yhteiskunta.

Muistattekos muuten lama-aikana kun Ahon hallitus paini vaihtotaseen vajeen kanssa ja valtionvelka meinasi karata käsistä? Tuolloinhan meinasi julkisuudessa liikkuneiden tietojen mukaan Suomen luottoluokituskin tippua. Silloin meinattiin värkätä energiansäästöohjelma, jonka osana oli valtakunnallinen 80 km/h yleinen kattonopeus. Sen piti koskea suunitelmien mukaan myös moottoriteitä. Tuo episodi osoitti että on olemassa jossain kassakaapissa laskelmat saavutettavasta polttoaineen säästöstä jos nopeus pudotetaan 100 km/h -> 80 km/h. Samalla periaatteella on varmaan olemassa yhtä lailla laskelmat onnettomuuksien määrän ja niiden seurauksien muutoksesta kun nopeuksia lasketaan.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

parivuotta sitten luin jostain autoalan lehdestä tutkimuksen että rajoitukset pitäisi laskee miinuksen puolelle jotta liikenne kuolemat olis 0%
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Laduri
Viestit: 123
Liittynyt: 1.5.2005 15:13

Viesti Kirjoittaja Laduri »

Ei sais mäkiin vauhtia ei.Eikä tuo kolari johtunu vauhista.Kärrytki on niin painavia ettei niitä linkkuun mennessä saa suoraks ku ylinopeudella.
Nuo rajottimet ei toimi muutenkaan. Esim 113 Scanialla ajettiin mittarin mukaan 89, TVH'n nopeusnäyttö anto 98 lukeman ja piirturi teki rantua 85 kohalle :lol:
Keep on truckin'
estate

Viesti Kirjoittaja estate »

Kyllähän se olisi parempi, että rekkojen nopeus rajoitettaisiin 120 km/h:ssa. Ei tarvitsisi kevyenkaluston kuskien valittaa, että rekat ovat tientukkona ja muutenkin liikenne sujuisi paremmin. Ja saisivat ne rekat hieman resursseja pahan tilanteen varalta. Liikenneonnettomuuksia tulee tapahtumaan oli rajoitukset mitä tahansa, liikennetiheys vaikuttaa paljon enemmän.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No... Kyllä 120 yhdistelmällä on jo aika uskalias vauhti.

Toi mun Scania ottaa Vammalasta Nokialle päin tullessa siihen isoon mäkeen 108 kun rajotinhan ei alamäelle mahda mitään, ja kyllä se on jo aika huimaa kyytiä :o

Mutta kyllä toi rajoittimen asettaminen 80:een on täysin kuolleena syntynyt idea :?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
esses

Viesti Kirjoittaja esses »

Mitähän ihmettä tuosta nopeuden alentamisesta olisi hyötyä. Siihen Konginkankaan onnettomuuteen ei olis yhtään mitään vaikuttanut, vaikka rajotin olis ollu missä. Kun kaikki huonot osatekijät osuu kohdalleen niin sillon vaan pamahtaa. Ja se vaan on niin.
Taas on semmoset asiantuntijat lakeja laatimassa, jotka ei ymmärrä autolla ajamisesta mitään.
Tai siis, jos rajotin säädetään nollaan, niin sillon ei kyllä auto törmää mihinkään, mutta siihen voi törmätä potkukelkka tai pyörä tai jalankulkija. Pitäskös niillekkin säätää rajotin nollaan.
Kun ei kukaan liikkus, niin ei tulis törmäyksiä, ja kohta liikus vaan eläimet, kun ihmiskunta kasvattas koiranputkea.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Joo ei varmasti oo ollut yhtään rekkamiestä tota ehdotusta suunnittelemassa!

En kyllä myöskään ymmärrä sitä logiikkaa että linja-autolla saa ajaa sataa (rajoitin 105:ssä). Miksi niitä ei katsota samalla silmällä kuin rahtiliikennettä, kun vielä kyydissä on rahassa mittaamaton ihmislasti?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Nonnis kirjoitti:Joo ei varmasti oo ollut yhtään rekkamiestä tota ehdotusta suunnittelemassa!

En kyllä myöskään ymmärrä sitä logiikkaa että linja-autolla saa ajaa sataa (rajoitin 105:ssä). Miksi niitä ei katsota samalla silmällä kuin rahtiliikennettä, kun vielä kyydissä on rahassa mittaamaton ihmislasti?
En ole asiaan sen syvällisemmin perehtynyt mutta muistelisin että bussien paino on keskimäärin aika paljon rekkoja pienenpi?

Hyvä esimerkkihän olisi laittaa rajoittimet pelkkään nuppiin 100 km/h ja kärrillä 80 km/h. Ei olisi mikään mahdottomuus tehdä riittävän vaikeasti ohitettavaa väyläohjausta, joka kertoisi moottoriohjaukselle kärrin olemassaolosta. Tämä tietysti vain uusiin autoihin joissa on kehitetty luistonestoa sun muuta.
Avatar
LadaRacingTeam
Viestit: 278
Liittynyt: 26.11.2003 12:58
Paikkakunta: Karstula/Mänttä

Viesti Kirjoittaja LadaRacingTeam »

Ja kyllähän siitä Suomen Talouskin kärsii jos nopeusrajoitin säädetään 80km/h.Näin maalaisjärjellä ajateltuna!
Laduri
Viestit: 123
Liittynyt: 1.5.2005 15:13

Viesti Kirjoittaja Laduri »

Nonnis kirjoitti:No... Kyllä 120 yhdistelmällä on jo aika uskalias vauhti.

Toi mun Scania ottaa Vammalasta Nokialle päin tullessa siihen isoon mäkeen 108 kun rajotinhan ei alamäelle mahda mitään, ja kyllä se on jo aika huimaa kyytiä :o

Mutta kyllä toi rajoittimen asettaminen 80:een on täysin kuolleena syntynyt idea :?
Sitä mäkeä jotku kutsuu "Sarkolan ahteeksi" :)

Vaan niin sano opettajaki kun niillä "ähvä-Volvoilla ja kakkos-kaanioilla" ajettii rahtia nii täytenä mentii satasta ja tyhjänä sataakahtakymppiä.
Keep on truckin'
Vastaa Viestiin