110 sitten pimeni

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
spk

110 sitten pimeni

Viesti Kirjoittaja spk »

Ei se ihan tielle jättänyt, parkkiruudusta sain peruutettua esille kun kone sammui
ilman mitään pätkimistä tai muuta ennakkovaroitusta. Eikä sen jälkeen ole
liikkunut kuin työntämällä.

Kyseessä siis 110 sedan, vm n.99 ja jotain 80000km.

Aluksi epäily kohdistui bensapumppuun, mutta vika tarkentui mittaamalla pumpun releen
ohjaukseen. Virtalukko on mitattu ja kunnossa, ajonesto näyttää toimivan normaalisti eikä
siinä vikoja ole ennen ollut. Pumpun releen ohjaus tulee suoraan ruiskuboksilta
(Bosch MP7) nastasta 3. Purkin sisällä se tulee yhden IC:n jalasta 4. Syyllinen
voisi olla kyseinen lude, mutta tietenkin se on Boschin joku oma viritys eikä
standardikomponentti. Joten sitä ei voi vaihtaa eikä varsinkaan mitata toimiiko
sen nyt sitten kuitenkaan niinkuin pitäisi.

Vai voisiko kyse olla sittenkin jostain muusta? Ajonesto käsittääkseni vaikuttaa vain
sytytykseen ja bensajärjestelmän pitäisi mennä päälle vaikka siinä olisikin vikaa ?

Voisiko kyseessä olla jokin anturivika? Ruiskuboksihan tarkkailee, että anturien
arvot ovat järkevät, mutta onko jotain antureita, joiden väärä signaali estää
bensapumpun käynnistämisen ?

Johtoja rassatessa se kerran käynnistyi ja kävi muutaman sekunnin ja sitten
pimeni uudestaan. Tuo viittaisi minusta enemmän juuri johonkin huonoon
kontaktiin jossain anturin liittimessä ?

---
spk
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

JOS - ja vain ja ainoastaan JOS - olet aiemmin pelannut elektroniikan kanssa, tiedät ehdottomasti mitä teet ja kun näemmä olet Tampereella, niin hae Bebekiltä kylmäspraytä ja tirauta siihen IC-piiriin ja katso muuttuuko tilanne. Samoin voi piiriä lämmittää VAROVASTI kuumailmapuhaltimella tai mieluummin hiustenkuivaajalla ja todeta onko muutosta. Varovaisuutta.

Toisaalta jos se hörähti pelkkiä johtoja ropaamalla niin olisiko huono kontakti. Kannattaa ennen mikropiirihommia tarkastaa kaikki liitokset, eristeet sekä Maadoitukset! Mikropiirihommat kannattaa jättää vasta siihen ehdottomasti viimeiseen vaiheeseen kun vika on rajoitettu nimenomaan siihen boksiin, missä piiri on esim. vaihtamalla boksi.
esses

Viesti Kirjoittaja esses »

Katso tuleeko kipinää. Jos ei tule kipinää, ei pumppukaan pyöri.
Ajonesto vaikuttaa myös polttoainepumpun releen syöttöön.
Ainoa anturi, joka vaikuttaa pumpun pyörimiseen on kierrostunnistin.
Jos ei signaalia, ei pumppukaan lähde pyörimään.
Kytke releen kantaan hyppyjohto, jolloin pumppu pyörii pakolla ja koita käymään.
Ne kolme sulakettahan olet varmasti tutkinut.
spk

Viesti Kirjoittaja spk »

Vika sitten korjautui klassisella valohoidolla.

Eli avasin sen ohjaustietokoneen, painelin vähän piirejä ja vääntelin levyä.
Sen jälkeen kun sen laittoi autoon takaisin niin alkoi toimia. Sinällään aika huono homma tämäkin, varsinaista vikaa kun ei läytynyt joten se voi
uusia milloin vaan. Ja jos se tosiaan korjautui piirilevyä vääntelemällä,
niin siellä voi olla jossain juotoksessa hiusmurtuma ja sitä ei kyllä sillmällä löydä.


[quote="esses"]Katso tuleeko kipinää. Jos ei tule kipinää, ei pumppukaan pyöri.
Ajonesto vaikuttaa myös polttoainepumpun releen syöttöön.
Ainoa anturi, joka vaikuttaa pumpun pyörimiseen on kierrostunnistin.
Jos ei signaalia, ei pumppukaan lähde pyörimään.
Kytke releen kantaan hyppyjohto, jolloin pumppu pyörii pakolla ja koita käymään.
Ne kolme sulakettahan olet varmasti tutkinut.[/quote]

Joo, sulakkeet on mitattu useampaan kertaan, samoin kannat, eli että
sulake ja rele myös saa kontaktin kantojensa kautta.

Mittasin suoraan pumpusta ja pumpun releeltä ja kun ne ei toiminut, niin
en sitten alkanut selvittää kipinäpuolta.

Tuo on hyvä tietää, että se ajonesto sammuttaa myös pumpun.
Siitä ei kuitenkaan taida olla kyse, koska auto sammui jo käytyään
jonkin aikaa, ajonestoa ei kai tarkisteta kuin kerran käynnistettäessä?

Tutkin vähän käynnistyssekvenssiä kun se nyt kerran toimii, eli
kun sytytysvirran laittaa päälle, niin päärele kytkeytyy ensin. Sen se
teki silloinkin kun vika oli päällä. Seuraavaksi menee bensapumpun rele
päälle noin 5s ajaksi. Mitä se ei tehnyt aikaisemmin. Kun starttia pyörittää
niin bensapumpun rele menee uudestaan päälle ja sammuu vasta kun
koneen sammuttaa. Tuo 5s alkupäälläolo tapahtui myös vaikka ajonestolle
ei ollut näytetty avainlätkää.

Jos pyörimisanturi on ainoa minkä ruiskuboksi tarkistaa, niin ilmeisesti
se tapahtuu vasta tuon 5s päälläolon jälkeen? Ja kun starttia pyörittää
sieltä alkaa tulla pyörimistietoa ja rele laitetaan uudestaan päälle.
Mutta koska purkki ei autosta irroitettuna sitä relettä laittanut päälle, niin
vaatisiko se sitten kuitenkin jotain muutakin. Edes joidenkin anturien
läsnäolon?

Asiaan liittyen, mitenköhän purkista saisi luettua diagnostiikkadataa.
Joiltain venäläisiltä webbisivuilta on löytynyt ohjelmia ja
kytkentäohjeita K-linjaan, mutta näyttävät olevan enimmäkseen
vanhemmalle 1.5 sarjan purkille, onkohan kukaan löytänyt 7 sarjan
purkeille sopivaa? Koitin freediag ohjelmaakin, jonka pitäisi osata
ISO9141 liityntä, mutta eipä toiminut sekään. Ilmeisesti tämä purkki
käyttää kyllä fyysistä ISO liityntää, mutta protokolla on joku oma?
Odb-2 se ei ole, mutta ei näemmä mikään riittävän yhteensopivakaan.

---
spk
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Hiusmurtumia on ainakin televisioissa ja näytöissä ollut nimenomaan komponenttien jalkojen kohdalla siten, että se murtuma on aivan tinatäpän ulkoreunan juuressa. Ts. siinä missä se komponentin reikää varten tehty pylpyrä liittyy foliovetoon.

Olin taannoin kerran hommissa sellaisessa firmassa, joka huolsi ulkotiloissa olevia vekottimia. Oli Siemens-Nixdorfin teollisuus PC/AT koneen ympärille rakennettu automatiikka. Kone boottaili omia aikojaan. Siinä sitten tulipalopakkasessa ihemeteltiin kaverin kanssa mitä tehtäisiin, kun kaveri painoi kannalla olevaa pintaliitospiiriä (PLCC taitaa olla ammattikielellä) peukalollaan - sieltä kuului "roks". Sitten se kone pelasikin eikä vika tullut enää päälle.
Vastaa Viestiin